زمانی که درباره هوش مصنوعی اخبار مختلفی میشنوید حتماً فرض میکنید که اصلاً این اخبار به شما چه ربطی دارد. بیشتر افراد فکر میکنند که هوش مصنوعی چیزی است که فناوریهای غول آسا و بزرگ با آن سروکار دارند و زندگی روزمره هیچ سروکاری با هوش مصنوعی ندارد. واقعیت این است که بیشتر افراد از صبح تا شب با هوش مصنوعی درگیرند.
در اینجا با ۱۰ مثال میگوییم که هوش مصنوعی حالا هم در زندگی شما حضور دارد.
۱- فناوری تشخیص چهره:
یکی از اولین کارهایی که هرروز صبح انجام میدهید، برداشتن گوشی تلفن همراهتان است. وقتی قفل تلفن همراه شما با فناوری تشخیص چهره باز میشود، در حال استفاده از هوش مصنوعی هستید. فناوری تشخیص چهره اپل با داشتن قابلیت دید سهبعدی، ایتدا چهره شما را روشن کرده و پس از جانمایی ۳۰ هزار نقطه مادون قرمز نامرئی بر روی صورت، از چهره شما عکس میگیرد. سپس با یک دستورالعمل یادگیری، تصویر چهره شما را با تصویری که قبلاً ذخیره کردهاید مقایسه میکند. اپل گفته است که امکان فریب دادن فناوری تشخیص چهره این شرکت یک در میلیون است.
۲- رسانه های جمعی:
بعد از اینکه گوشی خود را باز میکنید به سراغ حساب کاربری خود در شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و .. میروید. هوش مصنوعی نهتنها در شخصیسازی و تشخیص علاقه شما درباره اینکه دوست دارید چه چیزهایی بر روی صفحه نمایشگر تلفن همراه شما ظاهر شود نقش دارد، بلکه، جستجوهای رایج دوستان شما را شناسایی کرده و به شما معرفی میکند و همچنین اخبار جعلی را تشخیص داده و از دسترس خارج میکند.
۳- فرستادن ایمیل یا پیام:
ما هر روز ایمیل یا پیام میفرستیم. ابزارهایی که اشتباههای نگارشی و املای کلمات را تصحیح میکنند، این ابزارها از فرایندهای زبانی طبیعی و هوش مصنوعی بهره میبرند. همچنین به کمک هوش مصنوعی ایمیلهای مشکوک به عنوان اسپم شناخته میشوند. نرمافزارهای شناسایی بدافزار هم با استفاده از ماشینهای یادگیری که آنها هم از فناوری هوش مصنوعی بهره میبرند، از ایمیل شما محافظت میکنند.
۴- جست و جوی گوگل:
اغلب افراد نمیتوانند حتی یک روز را بدون گوگل سر کنند به این دلیل که برای پاسخ به سوالات یا محصولات مورد نظر خود گوگل را جستوجو میکنیم. ماشینهای جستوجوی گوگل بدون استفاده از هوش مصنوعی نمیتوانند کل اینترنت را اسکن کرده و آنچه شما به آن نیاز دارید را پیدا کنند. آیا درفضای وب به تبیغات زیادی برخورد میکنید؟ این تبلغات بر اساس تاریخچه جست و جوی شما را پیدا میکنند و فرض میکنند که این تبلغات به کار شما میآید.
۵- دستیار صوتی دیجیتال:
از پیدا کردن مسیر تا پیشبینی آبوهوا در آخر هفته، دستیار صوتی به کمک ما میآید و تبدیل به یکی از مهمترین چیزها در زندگی روزمره شده است. این ابزارها از سیری گرفته تا الکسا،گوگل هوم، کورتانا از فرایند طبیعی زبان و تقویتکنندههایی استفاده میکنند که از هوش مصنوعی استفاده میکنند و به شما پاسخ میدهد.
۶- وسایل خانگی هوشمند:
خانههای ما به سرعت در حال هوشمند شدن هستند. در کشورهای پیشرفته ترموستاتهای هوشمند میتوانند دمای خانه را در ساعتهای مختلف و بر اساس علاقه و عادتهای ما در دمای مطلوبی تنظیم میکند. یخچالهای هوشمندی وجود دارند که لیستی از مواد و خوراکهای مورد نیاز شما را بر اساس محتویات یخچال شما تهیه میکند و نوشیدنی مورد علاقه شما را برای شام سفارش میدهد. این وسایل هوشمند در حال فراگیر شدن هستن د.
۷- رفتوآمد:
رفت و آمد و حمل و نقل بیشتر از اینکه به کمک نقشهها انجام شود، به کمک هوش مصنوعی صورت میگیرد. Google Maps و سایر برنامه حمل و نقل، به کمک هوش مصنوعی ترافیک و جزئیات آن و همچنین وضعیت آبوهوایی را رصد میکنند. بعضی از خودروها به فناوری هوشمند دستیار راننده مجهز هستند که آن هم به کمک هوش مصنوعی کار میکند. به کمک این فناوری شما میتوانید در شرایط به خصوصی، با تنظیم خودرو خود بر این حالت، اجازه دهید که خودرو بدون دخالت مستقیم، شما را جابهجا کند.
در این زمینه بخوانید:
بررسی یک قابلیت در تلفن همراه؛ وقتی «حالت شب» خواب را از شما میگیرد
بایدها و نبایدهای استفاده از شبکه وای فای عمومی؛ مراقب این اطلاعات باشید
۸- بانکداری:
از هوش مصنوعی استفادههای زیادی در بانکداری و سیستم بانک میشود. مخصوصاً نقش مهمی در حفاظت از امنیت نقل و انتقال پول و تشخیص کلاهبرداری دارد. فرض کنید در هنگام خوردن ناهار، تصمیم میگیرید که خرید اینترنتی کنید؛ هوش مصنوعی عادی بودن پرداخت اینترنتی شما را بررسی میکند. به این معنی هوش مصنوعی میتواند بررسی کند که آیا واقعاً صاحب حساب قصد خرید اینترنتی دارد یا فردی میخواهد از اطلاعات کارت او سوء استفاده کند.
۹- پیشنهاد خرید اینترنتی:
خریدهای اینترنتی یکی دیگر از آن موقعیتهایی است که بسیاری از مردم را در معرض استفاده از هوش مصنوعی قرار میدهد. فروشگاههای اینترنتی با توجه به جستوهای شما، صفحاتی که مشاهده میکنید و سلیقه افرادی که مانند شما خرید کردهاند، میتوانند تشخیص بدهند که شما چه چیزهایی را دوست دارید و این اجناس را در صفحات خود به شما پیشنهاد میدهند. سایتهای خرید اینترنتی مانند آمازون آنقدر به تحلیل این اطلاعات به وسیله هوش مصنوعی اطمینان دارند که پیشازاینکه شما بر روی گزینه «خرید اینترنتی» کلیک کنید، کالاهای ممکن است مد نظر شما باشند را به شما پیشنهاد میکنند.
منبع: forbes
نظر شما