بررسی یک قابلیت در تلفن همراه؛ وقتی «حالت شب» خواب را از شما می‌گیرد

بسیاری از گوشی‌های هوشمند این قابلیت را دارند که هنگام خواب و در تاریکی اتاق، رنگ صفحه نمایش را تبدیل به رنگ‌های گرم‌تر میکنند تا شما راحت‌تر بخوابید؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد که استدلال‌ درباره ارتباط رنگ‌های گرم‌ و خواب راحت‌ از اساس غلط است.

بسیاری از گوشی‌های هوشمند این قابلیت را دارند که هنگام خواب و در تاریکی اتاق، رنگ صفحه نمایش را تبدیل به رنگ‌های گرم‌تر میکنند تا شما راحت‌تر بخوابید؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد که استدلال‌ درباره ارتباط رنگ‌های گرم‌ و خواب راحت‌ از اساس غلط است.

نور زرد قاتل خواب است

«حالت شب» یکی از آن قابلیت‌هایی است که صرفاً ممکن است به دلیل هشدارهای تلفن همراه خود با آن آشنا شده باشید. مخصوصاً وقتی که شب در تخت‌خواب خود سرگرم ارسال پیام هستید، گوشی شما پیشنهاد می‌کند تا قابلیتی را فعال کنید که به وسیله آن رنگ سرد صفحه نمایش تلفن هراه خود را به گرم‌ترین رنگ طیف موجود در گوشی تغییر دهید. این پیشنهاد برای این است که شما بهتر بخوابید. یافته‌های یک مطالعه علمی روی موش‌ها نشان می‌دهد این باور که رنگ آبی خوابیدن را مختل می کند کاملاً بی‌معنا است و حتی اگر تمام عوامل یکسان باشد، نور زرد گرم هم بدترین چیز برای خواب است. اما این باور که کم کردن رنگ آبی گوشی به خوابیدن کمک می‌کند از کجا آمده است؟ این باور از حدود ۲۰ سال قبل شروع شد، زمانی که نقش «ملانوپسین» در تنظیم ساعت طبیعی بدن کشف شد. ملانوپسین یک ماده پروتئینی ِ حساس به نور است که دورن چشم وجود دارد. اساساً کار ملانوپسین تشخیص میزان روشنایی و درخشندگی نور است. به دلیل عملکرد خوب این ماده در تشخیص فوتون‌های موج‌کوتاه، این تصور به وجود آمد که این ماده در مواجهه با نور آبی مورب می‌شود. اما این باور غلط است چراکه این سلول‌های  مخروطی شکل شبکیه هستند که رنگ را تعیین می کنند. شیوه عملکرد سلول‌های مخروطی شکل شبکیه نقش مهمی در این زمینه بازی می‌کند و کارکردش دقیقاً خلاف چیزی است که اکثر مردم فکر می‌کنند.

میزان روشنایی مهم‌تر از رنگ است

بر اساس یافته‌های علمی، میزان روشنایی صفحه نمایش در تنظیم ساعت خواب بدن مهم‌تر از رنگ است. به عبارت دیگر وقتی نور کم است، رنگ آبی از رنگ زرد آرام‌بخش‌تر است. این ادعا منطقی به نظر می‌رسد چراکه که نور روز زرد است و گرگ‌ومیش نوری آبی‌رنگ دارد. در نتیجه غروب و طلوع آفتاب قابل اعتمادترین شیوه برای اطلاع از ساعت بدن است. البته یادمان نرود که همه این یافته‌ها روی موش‌ها آزمایش شده است و موش‌ها هم تلفن همراه ندارند تا از صحت این اطلاعات درباره انسان‌ها نیز مطمئن شویم. اما یک حقیقت مهم در این زمینه وجود دارد و آن هم این است که اگر تلفن همراه شما پیشنهاد کرد که حالت شبانه را روشن کنید پس زمان آن رسیده است که تلفن همراه خود را کنار بگذارید.

در حقیقت این رنگ صفحه نمایشگر نیست که شما را بیدار نگه می‌دارد، بلکه کل دم‌ودستگاه تلفن همراه شما است که اجازه نمی‌دهد به موقع بخوابید. فقط یک گزینه خوب برای فعال کردن «حالت شب» تلفن همراه شما وجود دارد و آن هم خاموش کردن آن است!

منبع: گاردین

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    0 0
    با سلام سعی کنید از منابع موثق مطالب خود را انتخاب کنید. طبق تحقیقات دانشگاه هاروارد، نور آبی اثر بیشتری در اختلال خواب دارد. هرچند توصیه کرده یک ساعت قبل از خواب، کار با هر وسیله الکترونیکی که نمایشگر دارد را کنار بگذارید. در زیر لینک مطلب دیده می‌شود. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/blue-light-has-a-dark-side&ved=2ahUKEwiq8fub3eLmAhVrxYUKHfcxDcEQFjAIegQIBRAB&usg=AOvVaw1LKCAso3lvgzHmV3CaXK3u