در خریدهای روزمره یا خریدهایی که چند ماه یک بار برای ما اتفاق بیافتد، ممکن است به یکباره متعجب شویم. برای مثال اگر تا دیروز برای سرویس کامل روغن موتور ماشین با روغن و فیترهای ایرانی رقمی حدود ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار تومان پرداخت میکردیم، حالا فروشنده ما را به فاکتوری ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی مواجه میکند.
در این موارد ممکن است ما تصور کنیم گرانی بیش از حد یک کالا یا نوعی از خدمات ممکن است تحت تاثیر وضعیت بازار و تورم باشد اما همیشه ماجرا از این قرار نیست.
امکان دارد که برخی فروشندهها به شکل خودسرانهای قیمتها را بالا ببرند و ما در هر خرید متضرر شویم. شاید هم با خود بگویید وظیفه نظارت بازار به عهده ما به عنوان مصرف کننده نهایی نیست که این حرف تا حد زیادی درست است اما وظایف شهروندی ما نیز میطلبد که گرانفروشیها و کمفروشیها را گزارش کنیم و نگذاریم حقی از ما ضایع شود.
یکی از نهادهایی که وظیفه ذاتی آن نظارت بر خرید و فروش کالا و خدمات و برخورد با متخلفان است، سازمان تعزیرات حکومتی است. این سازمان از سالهای قبل سامانهای برای شکایات و گزارشهای مردمی ایجاد کرده و به دقت این گزارشها را بررسی میکند. در واقع بخشی از عدم گزارش گرانفروشی و کمفروشی از سوی مردم این تصور است که در صورت گزارش نهادهای مربوطه پیگیری مناسبی انجام نمیدهند. این تصور با توجه به حجم بالای پیگیریهای سازمان تعزیرات با گزارشهای مردمی تصور غلطی است و به جرات میتوان گفت اگر با ادله و اسناد مناسب در سامانه سازمان تعزیرات ثبت شکواییه کنید، این سازمان پیگیریهای خاص خود را انجام میدهد و نتایج را به شما گزارش میکند.
در چه حوزههایی میتوانیم شکایت کنیم؟
عمده گزارشهای مردمی به سازمان تعزیرات طبق اعلام مسئولان این سازمان مربوط به گران فروشی و کم فروشی میشود. اما شما میتوانید در حوزههایی مانند: گرانفروشی، کمفروشی، عرضه خارج از شبکه، تقلب، فروش اجباری کالا و خدمات، عدم درج قیمت روی کالا، عدم صدور صورتحساب، نگهداری و فروش کالای قاچاق و احتکار در سامانه شکایات و گزارش مردمی سازمان تعزیرات شکایت کنید.
در این زمینه بخوانید:
برنج ایرانی اعلا را بیشتر از ۲۳ هزار تومان نخرید
چگونه شکایت خود را ثبت کنیم؟
دو راه اصلی برای ثبت شکایت در سامانه ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی وجود دارد. نخست تماس تلفنی با شماره ۱۳۵ است. در تماس تلفنی شما به اپراتور وصل میشوید و آنها شما را برای ثبت شکایت راهنمایی میکنند.
اما بهترین راه ثبت شکوائیه در سایت سازمان تعزیرات حکومتی به آدرس http://tazirat۱۳۵.ir/ است.
لینک مستقیم
راهنمای ثبت شکایت در سایت تعزیرات
۱. آدرس http://tazirat۱۳۵.ir/ را تایپ کنید و وارد سایت سازمان تعزیرات شوید.
۲. در منوی سمت راست، گزینه ثبت شکوائیه را کلیک کنید.
۳. پس از وارد شدن به صفحه ثبت شکوائیه، سایت از شما اطلاعات اولیه را میخواهد که شامل استان، شهر، موضوع شکوائیه (گرانفروشی، احتکار و..) موضوع شکایت، شرح شکوائیه میشود.
۴. پس از درج کامل اطلاعات خواسته شده وارد مرحله بعد که مشخصات شاکی میشود که اطلاعاتی مربوط به شماست.
۵. قدم بعدی مشخصات متهم است که مربوط به فروشنده و تامین کنندهای است که از آن شکایت دارید، که شامل آدرس دقیق و نام فروشگاه میشود.
۶. اصلیترین گام برای ثبت شکوائیه مستندات آن است. مهمترین نوع این مستندات فاکتورهای مهردار از فروشندهها یا تصاویری است که بتواند ادعای شما را ثابت کند. فراموش نکنید که هر موقع در معرض گرانفروشی قرار گرفتید از فروشنده طلب فاکتور کنید یا از رسید پرداختی خود تصویری داشته باشید.
۷. در آخر فراموش نکنید که باید کد رهگیری ارائه شده از سوی سامانه را در جایی مطمئن یادداشت کنید چراکه با این کد میتوانید شکایت خود را به صورت مرتبط در روزهای آینده پیگیری کنید.
نظر شما