بدترین فیلم‌های سال ۲۰۲۰ و پروژه‌های شکست‌خورده در سال کرونا

سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا و بحران‌های ناشی از آن یکی از بدترین سال‌های تاریخ سینما بود. اما در همین سال ناگوار هم آثاری وجود دارند که تماشاکردن آن‌ها هرگز پیشنهاد نمی‌شود.

با پایان هر سال میلادی فرصتی فراهم می‌شود تا تعدادی از بهترین و تاثیرگذارترین آثار سینمایی و تلویزیونی سال را بررسی کنید. اگرچه سال ۲۰۲۰ روزهای جذابی برای هنر هفتم رقم نزد اما آثار خوبی هم داشت که در گذشته به معرفی آن‌ها ایرنا زندگی پرداخته شده است. با این حال نوبت به بدترین فیلم‌های سال ۲۰۲۰ رسیده که آثار ناامیدکننده‌ای به نظر می‌رسند. فیلم‌هایی که هیچکس دوست ندارد نیم‌نگاهی به آن‌ها داشته باشد.

فیلم‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند لزوما بدترین فیلم‌های سال ۲۰۲۰ نیستند. قطعا آثار بدتر و وحشتناک‌تری هم وجود دارند که در سال گذشته میلادی اکران شده‌اند یا فرصت انتشار را پیدا کرده‌اند اما فیلم‌هایی که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید، آثاری لقب می‌گیرند که در خلاصه‌ترین حالت ممکن «ناامیدکننده» و «شکست‌خورده» هستند. فیلم‌هایی که منتقدان اگر باور نداشتند حداقل امیدوار بودند عناوینی جذاب و خیره‌کننده باشند اما در نهایت به بدترین فیلم‌های سال ۲۰۲۰ تبدیل شدند.

Mulan | مولان

نمره منتقدان: ۷۵ از ۱۰۰

اگرچه به نظر می‌رسد بسیاری از منتقدان این فیلم را پسندیده‌اند اما واقعیت امر آن است که فیلم «مولان» یکی از موردبحث‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۰ بود که منتقدان را به دو دسته کاملا مخالف و کاملا موافق تقسیم می‌کرد. این فیلم که در حقیقت بازسازی لایو اکشن یکی از محبوب‌ترین انیمیشن‌های والت دیزنی به همین نام است از همان ابتدا هم جنجال و حواشی بسیاری به همراه داشت. وقتی لیو ییفی، بازیگر نقش مولان در این فیلم، از رفتار پلیس هنگ کنگ با معترضان این کشور حمایت کرد، هواداران فیلم مورد انتظار «مولان» تصمیم به تحریم فیلم گرفتند.

اما فیلم «مولان» بدشانس‌تر از این حرف‌ها بود و شیوع ویروس کرونا اکران فیلم به‌ویژه در کشور چین که مهم‌ترین کشور برای اکران بود را تحت تاثیر قرار داد. بنابراین دیزنی تصمیم گرفت این فیلم را در سرویس استریم اختصاصی‌اش یعنی دیزنی پلاس اکران کند اما بلیت گران این اکران آنلاین باز هم با واکنش منفی کاربران مواجه شد. به همین دلیل «مولان» شاید تنها فیلم اکشن سال ۲۰۲۰ باشد که منتقدان بیشتر از تماشاگران آن را دوست دارند.

 خلاصه داستان: زمانی که ارتش هان به چین حمله می‌کند، امپراطوری چین دستور می‌دهد تا از هر خانواده یک مرد برای مقابله با دشمن به جنگ فرستاده شود. اما مولان، بزرگ‌ترین دختر یک کهنه سرباز جنگ، تصمیم می‌گیرد تا به جای پدر پیرش راهی جنگ شود.

Irresistible | سست‌عنصر

نمره منتقدان: ۴۷ از ۱۰۰

تقریبا هر چهار سال یک بار که بحث انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا داغ می‌شود، نوبت به فیلم‌هایی با موضوعات سیاسی می‌رسد تا خودشان را مطرح کنند و فیلم «سست‌عنصر» یکی از همین عناوین بود که در ژانر کمدی هم قرار گرفت. این فیلم که استیو کارل ستاره سریال «اداره» را در نقش اصلی‌اش در اختیار داشت، یک کمدی واقع‌گرا و سیاسی است که شاید هر تماشاگری را تحت تاثیر قرار ندهد. با این حال اگر دوست دارید با فضای سیاسی ایالات متحده در سطوح پایین‌تر آن آشنا شوید، فیلم «سست‌عنصر» انتخاب خوبی نیست.

این فیلم کمدی که بسیاری از منتقدان منتظر تماشای آن بودند، در نهایت نتوانست آن‌طور که باید موفق شود و به یکی از آثار ناامیدکننده سال ۲۰۲۰ تبدیل شد. به همین دلیل است که «سست‌عنصر» به‌عنوان تنها درام سیاسی ۲۰۲۰ که درباره انتخابات آمریکا ساخته شده یکی از بدترین فیلم‌های سال ۲۰۲۰ است.

خلاصه داستان: یک فعال سیاسی تلاش می‌کند در انتخابات شهرداری یک شهر کوچک برنده شود. اما او برای پیروزی در این رقابت باید با یک افسر نظامی بازنشسته رقابت کند که بدون شک وضعیت بهتری از او دارد.

The Witches | جادوگرها

نمره منتقدان: ۴۷ از ۱۰۰

رابرت زمیکس یکی از بهترین کارگردانان هالیوود در سال‌های اخیر است که ظاهرا تصمیم گرفته از دوران اوج فاصله بگیرد و آهسته آهسته به سمت ساخت آثار ناامیدکننده و بی‌کیفیت حرکت کند. زمیکس با همکاری گیرمو دل‌تورو یکی از بدترین فیلم‌های سال ۲۰۲۰ ساخته است. فیلمی که نه تنها منتقدان را عصبانی می‌کند بلکه تماشاگران هم لذتی از تماشای آن نمی‌برند. «جادوگران» که براساس کتابی به همین نام نوشته رولد دال ساخته شده عملا هیچ نشانی از فضا و موقعیت‌های کتاب ندارد و حتی در بسط و توسعه اتمسفر شخصی‌اش هم شکست‌خورده به نظر می‌رسد.

شاید جالب باشد بدانید که نیکولاس روگ هم فیلمی براساس کتاب محبوب رولد دال ساخته که در سال ۱۹۹۰ اکران شد. منتقدان «جادوگران» محصول ۱۹۹۰ را از «جادوگران» محصول ۲۰۲۰ جذاب‌تر و خوش‌ساخت‌تر می‌دانند!

خلاصه داستان: در اواخر سال ۱۹۶۷ پسربچه‌ای که به تازگی پدر و مادرش را از دست داده برای زندگی در کنار مادربزرگش به روستای کوچکی در آلاباما می‌رود. اما پسرک با گروه عجیبی از جادوگران فریبنده مواجه می‌شود.

در این زمینه بخوانید:

بهترین فیلم‌هایی که درباره شطرنج ساخته شده‌اند

ناشناخته‌ترین فیلم‌های کارگردانان شناخته‌شده که باید تماشا کنید

خاص‌ترین انیمیشن‌های استودیوی انیمیشن‌سازی دیزنی

پرفروش‌ترین کارگردانان تاریخ سینما را بشناسید

Unhinged | بدون تعادل

نمره منتقدان: ۴۰ از ۱۰۰

فیلم «بدون تعادل» پس از مدت‌ها فرصتی را فراهم کرد تا راسل کرو دوست‌داشتنی را در نقش اصلی یک عنوان سینمایی هیجان‌انگیز تماشا کنید. این فیلم مدتی پیش به‌صورت محدود و در سالن‌های سینمایی اکران شد و از مدتی پیش روی سرویس‌های استریم و سرویس‌های پخش آنلاین ویدیو هم در دسترس قرار گرفته است. در نگاه نخست به نظر می‌رسد «بدون تعادل» یکی از بهترین فیلم‌های اکشن سال ۲۰۲۰ باشد و داستان جالب و هنرنمایی همیشه تاثیرگذار راسل کرو هم قرار است فیلم را جذاب‌تر از آثار دیگر نمایش دهد.

اما «بدون تعادل» هیچ جایگاهی در لیست بهترین فیلم‌های اکشن سال ۲۰۲۰ ندارد. برعکس، این فیلم می‌تواند یکی از بدترین فیلم‌های سال ۲۰۲۰ هم باشد. فیلمی که باوجود استفاده از بازیگر توانمندی مانند راسل کرو و یک فیلم‌نامه سرراست در نهایت نه از همه ظرفیت‌های بازیگری راسل کرو یاری می‌گیرد و نه داستان ساده‌اش را با تمام قدرت روایت می‌کند.

خلاصه داستان: تام کوپر، یک بیمار روانی بدون تعادل است که رفتارهای عجیب زیادی دارد. او به خانه همسر سابقش حمله می‌کند و او و فرزندش را به قتل می‌رساند و پس از آن خانه را به آتش می‌کشد. این جنون وحشتناک اما پایان رفتارهای خطرناک تام کوپر نیست.

Capone | کاپون

نمره منتقدان: ۴۰ از ۱۰۰

نه تنها منتقدان که تماشاگران هم نمی‌توانستند مدت زیادی صبر کنند تا اقتباسی از سال‌های پایانی زندگی آل کاپون با هنرنمایی بازیگر توانمندی مثل تام هاردی را روی پرده‌های نقره‌ای سینما تماشا کنند. اما متاسفانه شیوع ویروس کرونا همه برنامه‌ها را به هم ریخت و به همین دلیل فیلمی که قرار بود در سالن‌های سینما اکران شود در نهایت در سرویس‌های استریم نمایش پیدا کرد. اما تغییر وضعیت انتشار «کاپون» هم تاثیری روی فرم و محتوای آن نداشت. این فیلم به‌معنای واقعی کلمه ناامیدکننده و شکست‌خورده بود.

مشکل اساسی فیلم «کاپون» آن است که تقریبا دورترین مسیر ممکن برای عبور از کنار حقیقت را انتخاب کرده و علاقه‌ای هم برای نزدیک‌شدن به واقعیت ندارد. بنابراین جدیدترین هنرنمایی تام هاردی بیشتر از آن‌که شبیه به فیلمی از روزهای پایانی زندگی آل کاپون باشد، یک روایت نصفه و نیمه و ضعیت از روزهای پایانی عمر او ارائه می‌دهد که از گریم تا فیلم‌برداری هم ضعف دارد.

خلاصه داستان: آل کاپون، خلافکار شناخته‌شده آمریکایی، پس از یازده سال تحمل حبس در زندان آزاد شده و حالا همانند کودکی آسوده امیدوار است زندگی آرامی داشته باشد.

۰ نفر

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اوینا IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 0
    واقعا جادوگران فیلم خوبی بود این نامردیه که جزو بد ترین ها باشه