چطور سوپ برنج را با برنج نیم دانه درست کنیم؟

سوپ برنج یکی از سالم‌ترین و مقوی‌ترین انواع سوپ است که با گوشت مرغ، گوشت گوسفندی، گوشت چرخ کرده یا حتی بدون گوشت با استاک مرغ هم می‌توانید آن را درست کنید.

گروه ایرنا زندگی - سوپ برنج یکی از سالم‌ترین و مقوی‌ترین انواع سوپ است که با گوشت مرغ، گوشت گوسفندی، گوشت چرخ کرده یا حتی بدون گوشت با استاک مرغ هم می‌توانید آن را درست کنید. این سوپ خوشمزه را هم می‌توانید به عنوان پیش غذا در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها سرو کنید و هم در هنگام سرماخوردگی و آنفولانزا طبخ کنید. این سوپ، حتی می‌تواند گزینه مناسبی برای رژیم غذایی کودکان خردسال باشد. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی همراه باشید تا طرز تهیه سوپ برنج با مرغ را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه سوپ برنج با مرغ (برای ۲ تا ۳ نفر)

برنج نیم دانه: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

هویج: ۲ عدد متوسط

گوجه فرنگی: ۳ عدد متوسط

پیاز (برای پیاز داغ): ۲ عدد متوسط

سینه مرغ: ۱ عدد متوسط

سبزی سوپ: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری

آب جوش: ۲ تا ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 نمک، فلفل سیاه، زردچوبه: به مقدار کافی

روغن سرخ کردنی: به مقدار کافی

نان: برای سرو با سوپ برنج

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد اولیه سوپ برنج با مرغ: ۱ ساعت
مدت زمان لازم برای پخت سوپ برنج با مرغ: ۸۰ الی ۹۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه سوپ برنج با مرغ مناسب برای سرماخوردگی

چطور سوپ برنج را با برنج نیم دانه درست کنیم؟

طرز تهیه سوپ برنج با گوشت مرغ را مرحله به مرحله دنبال کنید.

مرحله اول: مواد اولیه سوپ برنج را آماده کنید

پیش از شروع مراحل طرز تهیه سوپ برنج با مرغ، برنج نیم دانه را بشویید و در کاسه مناسبی همراه با مقداری آب و نمک به مدت ۱ الی ۲ ساعت بخیسانید. یکی از پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و کنار بگذارید. به دلخواه، هویج را به صورت نگینی ریز خرد کرده یا رنده کنید. گوجه فرنگی‌ها را پوست بگیرید و با استفاده از دستگاه غذاساز، مخلوط‌کن یا با رنده ریز کاملا پوره کنید.

مرحله دوم: سینه مرغ را بپزید

در این مرحله از طرز تهیه سوپ برنجی، پیاز باقی مانده را پوست بگیرید و از وسط نصف کنید. سینه مرغ را همراه با ۳ لیوان آب جوش، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه در قابلمه مناسبی بریزید و پیاز نصف شده را به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و حدود ۳۰ الی ۴۵ دقیقه صبر کنید تا سینه مرغ کاملا آبپز شود.

مرحله سوم: پیاز نگینی را تفت دهید

در این فاصله، قابلمه دیگری را روی حرارت متوسط بگذرید و مقداری روغن مایع سرخ کردنی در قابلمه بریزید. پس از داغ شدن روغن، پیازهای نگینی را به قابلمه اضافه کنید. چند دقیقه صبر کنید تا پیازهای خرد شده کاملا سبک و شیشه‌ای شوند.

مرحله چهارم: هویج را به مواد سوپ برنج اضافه کنید

حالا، مقداری زردچوبه و کمی فلفل سیاه را به قابلمه حاوی پیازهای تفت داده شده اضافه کنید. این ترکیب را هم بزنید تا زردچوبه هم تفت ببیند و رنگ و عطرش آزاد شود. سپس، قطعات هویج رنده شده یا نگینی را نیز به این ترکیب اضافه کنید و برای یکی دو دقیقه تفت دهید.

مرحله پنجم: پوره گوجه فرنگی را تفت دهید

در این مرحله از طرز تهیه سوپ برنج با مرغ، پوره گوجه فرنگی را نیز به ترکیب پیاز، هویج و ادویه‌ها اضافه کنید تا به مدت ۴ الی ۶ دقیقه تفت ببیند و آب اضافی خود را از دست بدهد و روغن بیندازد.

مرحله ششم: سینه مرغ پخته شده را ریش ریش کنید

به قابلمه حاوی مرغ سر بزنید و از پخت آن مطمئن شوید. حرارت را خاموش کنید و مرغ آبپز را از قابلمه بیرون بیاورید. سپس، آب مرغ را در صافی بریزید تا پیازها جدا شده و آب مرغ کاملا صاف شود. مرغ آبپز را با چنگال کاملا ریش ریش کنید و کنار بگذارید تا بعدا به ترکیبات سوپ برنج اضافه کنید.

مرحله هفتم: برنج نیم دانه را در قابلمه بریزید

حالا، برنج نیم دانه خیس خورده را آبکشی کرده و به قابلمه حاوی پیاز، هویج و پوره گوجه فرنگی اضافه کنید. برای یکی دو دقیقه، برنج نیم دانه را نیز همراه با باقی مواد تفت دهید. سپس، آب مرغ که قبلا صاف کردید را در این قابلمه بریزید.

یک لیوان آب جوش هم به این مواد اضافه کنید. حرارت را زیاد کنید تا آب هر چه سریع‌تر بجوشد. سپس، حرارت را ملایم کنید و درب قابلمه را ببندید تا این ترکیب برای ۲۰ دقیقه به آرامی بپزد.

مرحله هشتم: مرغ ریش ریش شده را در قابلمه بریزید

پس از گذشت این مدت، مرغ آبپز و ریش ریش شده را نیز به قابلمه حاوی برنج نیم دانه اضافه کنید. ترکیبات داخل قابلمه را هم بزنید. درب قابلمه را ببندید تا این مواد برای ۲۰ دقیقه دیگر با هم بپزند و طعم یکدیگر را بگیرند.

مرحله نهم: سبزی سوپ را اضافه کنید

پس از گذشت ۲۰ دقیقه، سبزی سوپ را نیز به محتویات قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. سپس، درب قابلمه را دوباره ببندید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دیگر صبر کنید تا سبزی سوپ نیز همراه با باقی مواد بپزد.

مرحله آخر: سوپ برنج را سرو کنید

پس از سپری شدن زمان لازم، حرارت را خاموش کرده و آبلیموی تازه را نیز به محتویات قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. سپس، سوپ را بچشید و اگر نیازی بود، مقداری نمک یا فلفل سیاه اضافه کنید.

حالا، سوپ برنج با مرغ را در ظرف سرو بریزید و با مقداری برگ جعفری یا گشنیز ساطوری شده تزیین کنید. سوپ برنج یک پیش غذای مقوی برای بزرگسالان و گزینه مناسبی برای غذای کودکان خردسال است. می‌توانید سوپ برنج را با نان هم سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه سوپ برنج

بسته به ذائقه، در هنگام پخت سوپ برنج به جای برنج نیم دانه می‌توانید از برنج قهوه‌ای هم استفاده کنید. مدت زمان خیساندن و پخت برنج قهوه‌ای طولانی‌تر است.

در صورت تمایل، می‌توانید یک عدد سیب زمینی بزرگ را نیز به صورت نگینی خرد کرده و به محتویات سوپ برنج اضافه کنید.

بسته به ذائقه، می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی (طرز تهیه رب گوجه) را نیز جداگانه تفت دهید و به ترکیبات سوپ برنج اضافه کنید.

برای خوشمزه‌تر شدن سوپ برنج، پیشنهاد می‌کنیم یک عدد قرص عصاره مرغ را نیز به ترکیبات این سوپ اضافه کنید. در این صورت، باید از مقدار نمک کمتری استفاده کنید؛ چون قرص عصاره مرغ حاوی نمک است.

در طرز تهیه سوپ برنج ساده، می‌توانید سینه مرغ را حذف کرده و فقط از استاک یا عصاره مرغ (طرز تهیه استاک مرغ) استفاده کنید.

در طرز تهیه سوپ برنج برای کودک، فلفل را از دستور پخت حذف کرده و به جای روغن مایع از کره استفاده کنید. بسته به سن کودک، پیشنهاد می‌کنیم سوپ برنج را پس از آماده شدن با کمک گوشت‌کوب برقی کاملا له کنید تا ترکیب یکدست و بافت نرمی ایجاد شود.

در هنگام پخت سوپ برنج، به جای سبزی سوپ می‌توانید فقط از مقداری جعفری یا گشنیز ساطوری شده استفاده کنید.

در صورت تمایل، می‌توانید مقداری ساقه کرفس خرد شده و آویشن خشک (یک قاشق چای‌خوری) را نیز به ترکیبات سوپ برنج اضافه کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن سوپ برنج

چطور سوپ برنج را با برنج نیم دانه درست کنیم؟

طرز تهیه سوپ برنج و عدس چگونه است؟

در طرز تهیه سوپ برنج و عدس باید به اندازه یک لیوان عدس شسته شده را آبپز کرده و به جای مرغ به ترکیبات سوپ برنج اضافه کنید. اما اگر مراحل طرز تهیه سوپ مرغ با برنج و عدس را دنبال می‌کنید، کافی است یک لیوان عدس پخته شده را نیز همراه با مرغ در سوپ برنج بریزید.

طرز تهیه سوپ مرغ با برنج برای سرماخوردگی چگونه است؟

طرز تهیه سوپ برنج برای سرماخوردگی هم تقریبا مشابه دستور بالاست. با این تفاوت که پیشنهاد می‌کنیم، فلفل را از دستور بالا حذف کرده و مواد اولیه را تا جای ممکن، تفت ندهید.

سوپ برنج با گوشت گوسفندی را چطور بپزیم؟

طرز تهیه سوپ برنج با گوشت گوسفندی هم عینا مانند همان چیزی است که در دستور بالا گفتیم. با این تفاوت که ابتدا باید ماهیچه گوسفندی را با پیاز و برگ بو در قابلمه یا زودپز بریزید و ۶ الی ۸ لیوان آب به آن اضافه کنید. پس از پخت کامل گوشت گوسفندی، باقی مراحل را طبق دستور بالا دنبال کنید. در صورت تمایل، می‌توانید مواد اولیه را بدون تفت دادن در سوپ بریزید و بپزید.

سوپ برنج با گوشت چرخ کرده را چگونه درست کنیم؟

طرز تهیه سوپ برنج با گوشت چرخ کرده هم مانند دستور بالاست؛ با این تفاوت که به جای گوشت مرغ باید حدود ۲۵۰ گرم گوشت چرخ کرده را همراه با پیاز و ادویه‌جات قلقلی کنید و تفت دهید و در ۱۵ دقیقه پایانی در سوپ بریزید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.