ورزشکاران پارالمپیک الهام بخش اراده‌ آهنین

پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴ به پایان خود نزدیک می‌شود. طبق معمول این رویداد ورزشی به میلیون ها نفر این فرصت را داده است که از افرادی که اغلب از انتظارات پزشکی فراتر رفته اند و به لطف عزم و اراده خود رکوردها را شکسته اند قهرمانانی بزرگ بسازد. هر کدام از این قهرمانان داستانی دارند، داستانی پر از تلاش، افتادن و به پاخواستن‌های فراوان.

گروه ایرنا زندگی -  تا چند سال پیش وقتی صحبت از معلولیت پیش می‌آمد افراد ناتوانی و بیماری در ذهن ما تداعی می‌شدند که اغلب قادر به انجام کارهای عادی و روزمره نبودند چه برسد به ورزش کردن! خوشبختانه، در سالهای‌های اخیر، این تفکر به آرامی شروع به تغییر کرده است و یکی از مهمترین عوامل تغییر تفکر مردم ورزشهای پارالمپیک است. مردم با دیدن این ورزشکاران کوشا درک خود از معلولیت را فراتر برده و متوجه قابلیتهای بالای افراد معلول شده‌اند. رسانه‌ها یکی دیگر از عواملی هستند که به افزایش آگاهی در مورد این موضوع کمک کرده و با به اشتراک گذاشتن داستان‌های قهرمانان پارالمپیک و بیان اراده و تلاش آنها، درک اجتماعی مردم از این قشر را بالا برده است. ما در اینجا قصد داریم داستان برخی از این قهرمانان ملی و جهانی در پارالمپیک ۲۰۲۴ را برای شما بازگو کنیم.

ساره جوانمردی دودمانی- دارنده مدال طلا پاراتیراندازی

این شیر زن ایرانی متولد ۱۷ آذر ۱۳۶۳ در شیراز است. او با معلولیت مادر زادی از ناحیه پا متولد شد و تا قبل از ۱۸ سالگی هیچ فعالیت ورزشی نداشته است. پس از آن از طریق بهزیستی با ورزش معلولان آشنا می‌شود. ورود ساره به دنیای ورزش یعنی ورود او به اجتماع و زیباتر دیدن دنیا. او ورزش را با والیبال نشسته و تنیس آغاز میکند اما پس از ۷ سال فعالیت در والیبال نشسته به تیراندازی علاقه‌مند می‌شود.

۶ ماه پس از شروع حضورش در رشته تیراندازی موفق می‌شود در مسابقات لیگ کشوری تهران اولین مدال طلایش را کسب کند. بعد از ۴ ماه به اردوی تیم ملی دعوت شد و دو ماه بعد عازم مسابقات بین المللی اسپانیا شد و در آنجا موفق به کسب مدال نقره شد. او در کنار فعالیت حرفه‌ای ورزشی ادامه تحصیل داد و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت بازرگانی گرفت و هم اکنون  کارمند اداره کل ورزش و جوانان استان فارس است. او بزرگترین و مهمترین رسالتش در زندگی را تغییر نگاه ترحم آمیز مردم به معلولان میداند. 

ورزشکاران پارالمپیک الهام بخش اراده‌ آهنین

برخی از مدالهای او در این سالها عبارتند از:

مدال طلا، مسابقات ریو۲۰۱۶، تپانچه بادی ۱۰ متر، مدال طلا، مسابقات ریو۲۰۱۶، تپانچه ۵۰ متر میکس، مدال برنز، مسابقات لندن ۲۰۱۲تپانچه بادی ۱۰ متر، مدال طلا کره جنوبی ۲۰۱۸، تپانچه ۵۰ متر خفیف، مدال طلا کره جنوبی ۲۰۱۸، تپانچه ۱۰ متر، مدال طلا، کرواسی ۲۰۱۷، تپانچه ۱۰ متر تیمی، مدال نقره کرواسی ۲۰۱۷، تپانچه ۱۰ متر، مدال طلا، ترکیه ۲۰۱۵تپانچه بادی ۱۰ متر، مدال نقره، کرواسی ۲۰۱۵تپانچه ۵۰ متر میکس، مدال برنز، کرواسی ۲۰۱۵ تپانچه بادی ۱۰ متر، مدال برنز، آلمان ۲۰۱۴تپانچه بادی ۱۰ متر، مدال طلا، العین امارات ۲۰۱۸تپانچه بادی ۱۰ ، مدال طلا، العین امارات ۲۰۱۸تپانچه ۵۰ متر میکس، مدال طلا، ترکیه ۲۰۱۲تپانچه بادی ۱۰ متر، مدال نقره، ترکیه ۲۰۱۰تپانچه بادی ۱۰ متر، مدال نقره کاپ آلیکانته اسپانیا ۲۰۰۹ تپانچه بادی ۱۰ متر، مدال طلاجاکارتا ۲۰۱۸تپانچه ۵۰ متر میکس، مدال طلا، جاکارتا ۲۰۱۸تپانچه ۱۰ متر بادی، مدال طلا، اینچئون ۲۰۱۴تپانچه ۵۰ متر میکس، مدال طلا، اینچئون ۲۰۱۴تپانچه بادی ۱۰ متر،مدال نقره، گوانگ‌ژو ۲۰۱۰تپانچه بادی ۱۰ متر

دارنده مدال طلا پارادوومیدانی

امیرحسین ۱۱ اسفند ۱۳۸۰ در خرم آباد استان لرستان به دنیا آمده است. او که به صورت مادرزادی کم بینا بوده دوران تحصیل را در مدرسه استثنایی گذارنده است. او از همان ابتدا به ورزش علاقه داشته و از دهه ۹۰ در پرتاب وزنه پارا دو میدانی فعالیت می کند. این ورزشکار آینده دار کشورمان توانسته در پارالمپیک فرانسه در پرتاب وزنه با رکورد ۱۴.۷۸ً رکورد آسیا را جابجا کرده و در رده نخست بایستد و به مدال طلا دست یابد.

ورزشکاران پارالمپیک الهام بخش اراده‌ آهنین

مدال ها و افتخارات علیپور که بیشتر در سال گذشته کسب کرده عبارتند از: مدال مسابقات پاراآسیایی جوانان ۲۰۱۷ در امارات، قهرمانی بازی‌ های پاراآسیایی ۲۰۲۱، قهرمانی بازی‌ های پاراآسیایی هانگژو ۲۰۲۲، قهرمانی مسابقات جهانی ژاپن ۲۰۲۴، قهرمانی بازی‌ های پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴

روح الله رستمی دارنده مدال طلا پاراوزنه برداری

روح الله رستمی متولد  ۱۳۶۸ در قم است. او از بچگی به ورزش علاقه مند بود اما معلولیت محدودیت‌هایی را برای او ایجاد میکرد تا اینکه با رشته وزنه برداری معلولان آشنا شد. او فعالیت حرفه ای خود را از نوجوانی در تهران شروع کرد و از طریق مربیان محلی وارد ورزش معلولان ‌شد و توانست زیر نظر کادر فنی و مربیان تلاشش را شروع کرده و در کمترین زمان ممکن مدال طلای مسابقات جهانی آمریکا را کسب کرده و پس از آن نیز در رقابت‌های جهانی مالزی مدال نقره به دست آورد.

رستمی ملی پوش در دسته ۶۷٫۵ کیلوگرم معلولین در پارالمپیک لندن افتخارات زیادی را در رده سنی جوانان بدست آورده و مدال طلای مسابقات جهانی آمریکا و مدال نقره در جهانی مالزی را کسب کرد. او در پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن با مهار وزنه ۲۰۸ کیلوگرمی پس از وزنه‌بردار چینی و بالاتر از ابراهیم شعبان از مصر نشان نقره را از آن خود کرد.

این وزنه بردار در دسته ۸۰ کیلوگرم مسابقات پاراوزنه برداری پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس، با مهار وزنه ۲۴۲ کیلوگرمی در جایگاه نخست قرار گرفت و ضمن شکستن رکورد جهان و پارالمپیک، مدال طلا را از آن خود کرد.

ورزشکاران پارالمپیک الهام بخش اراده‌ آهنین

او مشوق اصلی خود را برای ورود به ورزش خانواده و به خصوص پدرش معرفی کرده و به افراد دارای معلولیت پیشنهاد میدهد که وارد دنیای ورزش شوند تا موفقیت و افتخار آفرینی برای تیم ملی ایران در مسابقات مختلف را تجربه کنند.

برخی افتخارات رستمی عبارتند از:

مسابقات پارالمپیک پاریس  ۲۰۲۴ -دسته ۸۰ کیلوگرم طلا و ثبت رکورد جهانی ۲۴۲ کیلوگرم، مسابقات پارالمپیک توکیو  ۲۰۲۰  دسته ۸۰ کیلوگرم طلا، مسابقات پارالمپیک لندن  ۲۰۱۲  دسته ۶۷٫۵ کیلوگرم ۲ نقره، مسابقات پارا جهانی مالزی ۲۰۱۰  دسته ۶۷٫۵ کیلوگرم ۲ نقره، مسابقات پارا جهانی دبی۲۰۱۴ دسته ۷۲ کیلوگرم  ۲ نقره، مسابقات پارا جهانی مکزیکوسیتی ۲۰۱۷  دسته ۷۲ کیلوگرم ۲ نقره،مسابقات پارا جهانی نورالسلطان ۲۰۱۹  دسته ۸۰ کیلوگرم  ۱ طلا، مسابقات پارا جهانی تفلیس ۲۰۲۱  دسته ۸۰ کیلوگرم  ۲ نقره، مسابقات پارا جهانی دبی۲۰۲۳  دسته ۸۰ کیلوگرم ۱ طلا، مسابقات پارا آسیایی جاکارتا  ۲۰۱۸  دسته ۷۲ کیلوگرم  ۱ طلا، مسابقات پارا آسیایی هانگژو  ۲۰۲۲  دسته۸۰ کیلوگرم  ۲ نقره، مسابقه قهرمانی آسیا  ۲۰۱۳  دسته ۷۲ کیلوگرم  ۱ طلا، مسابقه کاپ جهانی تایلند ۲۰۲۲  دسته۸۰ کیلوگرم  ۱ طلا، مسابقه کاپ جهانی دبی  ۲۰۲۳  دسته ۸۰کیلوگرم  ۱ طلا.

در کنار این قهرمانان امسال ایران توانست در پارالمپیک پاریس مدالهای بسیاری کسب کند مانند:

مدال طلا سعید افروز در پارادوومیدانی، مدال نقره؛ فاطمه همتی در پاراتیروکمان، علیرضا بخت و زهرا رحیمی در پاراتکواندو، ظفر ذاکر و حسن باجولوند در پارادوومیدانی، تیم میکس کامپوند (با ترکیب فاطمه همتی و هادی نوری)، مهدی اولاد، هاجر صفرزاده و علی پیروج در پارادوومیدانی و سید میثم بنی‌طبا در پاراجودو و مدال برنز؛ حامد حق‌شناس در پاراتکواندو، پرستو حبیبی در پرتاب کلاب دوومیدانی، علیرضا مختاری و علی اصغر جوانمردی در پارادوومیدانی، محمدرضا عرب‌عامری در پاراتیروکمان و محسن بختیار در پاراوزنه‌برداری که هر یک از این قهرمانان و سایر ورزشکاران تیم پارالمپیک ایران برای خود داستانی سرشار تلاش و اراده آهنین دارند.

در کنار ورزشکاران قهرمان پارالمپیک کشورمان، قهرمانان جهانی بسیاری نیز در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور داشتند که توانسته اند جهان را تحت تاثیر خود قرار دهند مانند:

جودی گرینهام – دارنده مدال طلای تیراندازی ترکیبی در ماه هفتم بارداری

کماندار بریتانیایی که در ماه هفتم باردار توانست مدال طلای تیراندازی با کمان ترکیبی تیمی و برنز را در تیراندازی با کمان ترکیبی زنان به دست آورد. به لطف موفقیت او، او اولین ورزشکار باردار شد که در پارالمپیک مدال کسب کرده است.

ورزشکاران پارالمپیک الهام بخش اراده‌ آهنین

شیتال دیوی_ اولین کماندار زن بدون هیچ اندام بالایی

شیتال دیوی کماندار نوجوان هندی تنها در سن ۱۷ سالگی اولین زن بدون هیچ اندام بالایی بود که موفق به کسب عنوان بین المللی در تیراندازی با کمان شد. او اولین کماندار زن بدون هیچ اندام بالایی با عنوان بین المللی است.

این نوجوان که با فوکوملیا متولد شد، اختلالی که منجر به رشد ناکافی اندام‌ها می‌شود، از پاهای خود برای پرتاب کمان خود استفاده می‌کند. و در پاریس، او نه تنها این کار را زیر نظر مطبوعات جهان انجام داد، بلکه موفق شد گلوله‌ها را هم بزند.

ورزشکاران پارالمپیک الهام بخش اراده‌ آهنین

شیتال با ورزشکاری خود ارتش هند را تحت تأثیر قرار داد، وقتی که آنها پنج سال پیش او را هنگام بالا رفتن از درختان فقط با پاهایش دیدند. از آن زمان، آنها از حرفه ورزشی او حمایت کردند و صعود او به ارتفاعات حتی بالاتر را با مجموعه مدال های چشمگیرش، از جمله برنز در پارالمپیک امسال، تماشا کردند.

پائولو کامانی -- بزرگ شده توسط راهبه های کاتولیک

دونگدونگ "پائولو" کامانی در دو سالگی به خانه سپیده دم در چین آورده شد، جایی که خواهران از پسر کوچکی که از رتینوبلاستوما دو طرفه رنج می برد که یک تومور بسیار خطرناک در چشم با خطر مرگ بالا است، استقبال کردند. به لطف مراقبت و فداکاری آنها و کمک یک روزنامه نگار ایتالیایی، آنها توانستند خانواده ای را برای او در ایتالیا پیدا کنند که فرزندخوانده ای باشد.

پسر جوان پیانو نواخت و با پیشاهنگی ها درگیر شد و مهندسی برق خواند اما استعداد خود را در جودو نیز نشان داد و توانست به یک قهرمان جودوی جهانی تبدیل شود.

ورزشکاران پارالمپیک الهام بخش اراده‌ آهنین

جسیکا لانگ – از پرورشگاه تا سکوی قهرمانی شنا

لانگ با ۳۰ مدال در دوران پارالمپیک خود یکی از پرکارترین ورزشکاران مدال آور آمریکاست که ۱۷ مورد از آنها طلا بود.

در حالی که حرفه شنای او قابل توجه است، سفر او برای تبدیل شدن به ورزشکار باورنکردنی امروزی نیز قابل توجه است. او که از یک یتیم خانه سیبری توسط یک خانواده آمریکایی به فرزندی پذیرفته شد، در ۱۸ ماهگی به دلیل همیمیلیای فیبولار تحت عمل قطع دوقلو زیر زانو قرار گرفت. با این حال، همانطور که او در وب‌سایت خود به اشتراک می‌گذارد: «خانواده فرزندخوانده‌اش اجازه نمی‌دهند تفاوت‌های فیزیکی او پتانسیل‌های او را محدود کند.» با حمایت آن‌ها، او تبدیل به یک ورزشکار جهانی شده است.

این ورزشکاران پارالمپیک و داستانهای مختلف آنها نشان دهنده عزم، شجاعت و سخت کوشی آنها برای کسب رتبه و قهرمانی را نشان می‌دهند. در هر داستانی در کنار تلاش قهرمان ما شاهد حمایتهای خانواده و اطرافیان نیز بوده ایم. پس معلولیت پایان داستان نیست، شروعی برای رسیدن به رتبه های بالا با تلاشی دو چندان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.