ییلاق سلانسر؛ سفری بر فراز ابرها

مناطق ییلاقی بسیاری در کشور وجود دارند که در روزهای تابستانی و گرم سال مقصد گردشگران هستند. ییلاق سلانسر در شمال کشور از جاهای دیدنی رودبار به شمار می‌رود و با طبیعت خاص خود شهرت بسیاری یافته است.

گروه ایرنا زندگی - مناطق ییلاقی بسیاری در کشور وجود دارند که در روزهای تابستانی و گرم سال مقصد گردشگران هستند. ییلاق سلانسر در شمال کشور از جاهای دیدنی رودبار به شمار می‌رود و با طبیعت خاص خود شهرت بسیاری یافته است. 

ییلاق سلانسر؛ سفری بر فراز ابرها

ییلاق سلانسر کجاست؟

آدرس: استان گیلان، شهرستان رودبار، شهر رستم‌آباد، منطقه ییلاقی سلانسر

ییلاق سلانسر؛ سفری بر فراز ابرها

استان گیلان یکی از سرسبزترین و پرباران‌ترین استان‌های ایران است که با جاذبه‌های طبیعی فراوان، گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشد. شهرستان رودبار در جنوب شهرستان رشت واقع شده است و با ۲,۵۷۴ کیلومتر مربع مساحت، دومین شهرستان استان گیلان به‌لحاظ وسعت محسوب می‌شود.

بخش مرکزی شهرستان رودبار شامل شهرهای رستم ­آباد، رودبار، منجیل، لوشان و دهستان کلشتر است. ییلاق سلانسر از توابع بخش مرکزی شهرستان رودبار به شمار می‌رود. این ییلاق در ارتفاعات رستم آباد، یکی از نزدیک‌ترین مناطق گردشگری به مرکز استان گیلان است و از طرفی در دسترس‌ترین ییلاق برای گردشگرانی محسوب می‌شود که از جنوب وارد استان می‌شوند.

ییلاق سلانسر در ۳۰ کیلومتری شمال شهر رودبار ودر غرب شهر رستم‌آباد واقع شده است و یکی از زیباترین ییلاقات شمال کشور به شمار می‌رود. جاده زیبای منتهی به سلانسر چشم‌انداز بی‌نظیری از قله درفک، شهر رستم آباد و روستاهای اطراف آن دارد.

مسیر دسترسی به ییلاق سلانسر

ییلاق سلانسر؛ سفری بر فراز ابرها

مسیر دسترسی به ییلاق سلانسر از شهر رستم آباد می‌گذرد. این ییلاق در ۱۶ کیلومتری غرب شهر رستم آباد (حدود ۵۰ دقیقه رانندگی) قرار دارد. برای رسیدن به این ییلاق زیبا باید از بلوار مولوی وارد جاده سلانسر شوید. این جاده در مسیری زیبا، سرسبز و پرپیچ‌وخم شما را به ییلاق سلانسر می‌رساند. در جاده، تابلوهای راهنما به‌خوبی مسیر را نشان می‌دهند.

پس از مدتی (حدود ۱۳ کیلومتر) رانندگی در جاده سلانسر، مسیر آسفالته تمام می‌شود و باید وارد راه خاکی شوید. مسیر خاکی با وجود دست‌انداز زیاد، وضعیت قابل‌قبولی دارد و با هر خودرویی می‌توان از آن گذر کرد. پس از طی مسیر اندکی بافت جنگلی نمایان می‌شود.

در جاده خاکی ییلاق سلانسر بعد از جنگل، منطقه استپی و مرتعی رخ می‌نماید و درختان پراکنده به چشم می‌خورند. هرچه در ارتفاعات بالا بروید، هوا خنک‌تر شده و ابرها را در اطراف خود حس خواهید کرد؛ باید از ابرها گذر کرده و بر فرار آن‌ها به مسیر ادامه دهید تا به ییلاق سلانسر برسید. در این راه از تماشای کوه درفک در چند کیلومتری سلانسر و جلگه حیرت‌انگیز سپیدرود غافل نشوید.

درباره ییلاق سلانسر

ییلاق سلانسر؛ سفری بر فراز ابرها

«سل» در گویش محلی به‌معنی آبگیر و مرداب است و «سل آن سر» به منطقه مشرف به تعدادی آبگیر گفته می‌شود. برخی نیز دلیل دیگری برای این نام‌گذاری بیان می‌کنند. به عقیده این گروه، جمع شدن آب حاصل از ریزش برف و باران در گودی این ییلاق و راهی جویبار نشدن، دلیل این نامگذاری است.

طبیعت مه گرفته، از مناظر جذابی است که در بسیاری از ایام سال در ییلاق سلانسر وجود دارد و بسیاری از گردشگران را به شوق تماشا به سوی خود می‌کشد. این فضا احساس قدم زدن روی ابرها را برای انسان تداعی می‌کند. نمای قله درفک نیز از این ییلاق زیبا بسیار باشکوه است و البته این مناظر در هنگام غروب آفتاب و شب‌ها بسیار دیدنی‌تر می‌شوند.

ییلاق سلانسر؛ سفری بر فراز ابرها

در گذشته دامداران منطقه شفت و فومن، ییلاق سلانسر را برای گذران تابستان انتخاب می‌کردند؛ اما امروزه با اجرای طرح صیانت از جنگل‌ها این منطقه ساکن دائمی ندارد.

در قدیم بقایای قلعه‌ای به نام لشگرگاه در ییلاق سلانسر یافت شده بود که اهمیت تاریخی منطقه را روشن می‌کند. بر اساس شواهد، پیشنیه این قلعه به سده‌های پنج تا هفت هجری قمری می‌رسید و در ۲۶ دی ماه ۱۳۸۶ با شماره ۲۰۶۱۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. امروزه به دلیل عدم حفاظت، اثری از این قلعه در منطقه سلانسر نیست و از «لشگرگاه» تنها نام آن بر جای مانده است.

پوشش گیاهی و جانوری سلانسر

ییلاق سلانسر؛ سفری بر فراز ابرها

ییلاق سلانسر دارای طبیعت بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. این ییلاق ۱,۲۰۰ تا ۱,۴۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در تابستان‌ نیز از هوای خنکی برخوردار است. چند درخت تنومند و مراتع سرسبز در هاله‌ای از مه، در اوج زیبایی و شکوه این منطقه گردشگری را شکل داده‌اند.

پوشش گیاهی منطقه سلانسر نسبت به دامنه شمالی رشته کوه البرز کمی خشک‌تر است؛ اما تنوع گیاهی بالایی دارد و سرشار از گل‌های وحشی و گیاهان دارویی است. در کنار جاده، مکان‌های بسیاری با چشم‌انداز زیبا برای کمپ وجود دارند.

در مسیر رسیدن به سلانسر درختان راش، توسکای ییلاقی، افرا، پلت، کاج و بلوط مشاهده می‌شوند. در این منطقه آواز پرندگانی چون توکای سیاه، کمر کولی جنگلی و قمری خانگی گوش شما را نوازش می‌دهد. حیواناتی چون شغال و گراز نیز در سلانسر زندگی می‌کنند.

تجهیزات مورد نیاز برای سفر به سلانسر

ییلاق سلانسر؛ سفری بر فراز ابرها

ییلاق سلانسر هیچ‌گونه امکانات رفاهی همچون گاز، برق و لوله‌کشی آب ندارد. آب این منطقه از طریق چشمه‌ای پرآب تامین می‌شود. در سفر یک‌روزه به ییلاق سلانسر به تجهیزاتی چون لباس اضافی، کفش راحتی، آب آشامیدنی و دوربین عکاسی نیاز خواهید داشت. این منطقه بسیار بکر و پاکیزه است؛ پس حتما کیسه زباله به‌همراه داشته باشید تا زباله‌ای از خود در منطقه باقی نگذارید.

اگر به قصد اقامت شبانه و کمپینگ راهی ییلاق سلانسر می‌شوید، حتما چراغ قوه، کیسه خواب، چادر مسافرتی، خوراکی و هیزم به‌همراه داشته باشید. رطوبت بالای هوا سبب شده است تا در منطقه چوب خشک برای آتش زدن پیدا نشود.

بهترین زمان سفر به ییلاق سلانسر

ییلاق سلانسر؛ سفری بر فراز ابرها

بهترین زمان سفر به ییلاق سلانسر بهار و تابستان است. در فصل بهار منطقه سرشار از گل‌های رنگارنگ می‌شود و اواخر بهار گیاهان دارویی مختلف به‌خصوص گل گاوزبان قابل برداشت هستند. هوای خنک سلانسر سبب شده است تا این منطقه مقصدی عالی برای فرار از گرما و سفرهای تابستانی محسوب شود. بررسی گزارش‌ها هواشناسی قبل از سفر به منطقه بسیار ضروری است. در هوای بارانی و رعدوبرق، از سفر به این منطقه اجتناب کنید. در پاییز و بهار سلانسر غرق مه است و به‌دلیل بروز پدیده دریای ابر، بسیار تماشایی می‌شود. در زمستان منطقه سلانسر برفی و صعب‌العبور است. 

اقامت در سلانسر

ییلاق سلانسر؛ سفری بر فراز ابرها

امکان کمپ و اقامت شبانه در ییلاق سلانسر فراهم است. اگر قصد استفاده از امکانات اقامتی منطقه را دارید، اقامتگاه‌های بومگردی متعددی در حوالی ییلاق سلانسر فعال هستند و از میان آن‌ها می‌توان به اقامتگاه‌ بام رودبار در ۱۴ کیلومتری، اقامتگاه گردشگری سروش در ۳۵ کیلومتری، هتل بومگردی گیل گمش در ۳۸ کیلومتری، اقامتگاه بومگردی گالش کولام در ۳۳ کیلومتری و هتل تالار افرند در ۲۲ کیلومتری ییلاق سلانسر اشاره کرد.

دیدنی‌ های اطراف ییلاق سلانسر

امامزاده ابراهیم

آدرس: استان گیلان، شهرستان شفت، دهستان چوپر، روستای امامزاده ابراهیم

ییلاق سلانسر؛ سفری بر فراز ابرها

امامزاده ابراهیم ۳۵ کیلومتر با ییلاق سلانسر فاصله دارد. این امامزاده از فرزاندان امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است و در دهکده زیبا، ییلاقی و گردشگری به همین نام قرار دارد. جاده‌ای که به‌سمت امامزاده ابراهیم می‌رود بسیار دیدنی است. علاوه بر زیارت، معماری و مناظر روستا با خانه‌های چوبی چند طبقه و رنگی، آبشار و رودخانه بسیار دیدنی است.

امامزاده ابراهیم برای اهالی روستا بسیار محترم است. بنای مقبره این امامزاده حدود ۳۰۰ متر مربع وسعت دارد و بارها توسط اهالی مرمت و بازسازی شده است. امکانات رفاهی و اقامتی مطلوبی در امامزاده ابراهیم و روستا برای گردشگران وجود دارد. آب و هوای خنک و مطبوع، معماری منحصربه‌فرد، طبیعت ویژه و بازار محلی از جذابیت‌های گردشگری روستای امامزاده ابراهیم محسوب می‌شوند.

روستای گردشگری حلیمه جان

آدرس: استان گیلان، شهرستان رودبار، روستای حلیمه جان 

ییلاق سلانسر؛ سفری بر فراز ابرها

روستای حلیمه جان ۳۲ کیلومتر با جاذبه ییلاق سلانسر فاصله دارد و دریاچه عروس در غرب این روستا از مهم‌ترین دلایل شهرت آن است. هر ساله گردشگران و تورهای طبیعت‌گردی بسیاری از این جاذبه طبیعی دیدن می‌کنند. صبح‌ها جلبک‌های سبز رنگ سطح دریاچه را می‌پوشانند و دریاچه سبز به نظر می‌رسد؛ با وزش باد جلبک‌ها کنار رفته و رنگ آبی دریاچه نمایان می‌شود.  

برای دسترسی به دریاچه عروس باید مسیری را پیاده طی کنید. کمپ در کنار دریاچه، ماهی‌گیری و خرید از بازار محلی از جمله فعالیت‌های مفرح در روستای حلیمه جان است. متاسفانه خشکسالی‌ و کمبود بارش در سال‌های اخیر، حیات جاذبه طبیعی و منحصربه‌فرد دریاچه عروس را به مخاطره انداخته است و گردشگران باید بیش از پیش در حفاظت از آن کوشا باشند.

سد تاریک رستم آباد

آدرس: استان گیلان، شهرستان رودبار، بین امامزاده هاشم و رستم آباد

ییلاق سلانسر؛ سفری بر فراز ابرها

سد تاریک رستم آباد ۳۰ کیلومتر با ییلاق سلانسر فاصله دارد. این سد بتونی-خاکی با ۲۲ متر ارتفاع، در سال ۱۳۴۷ در مسیر رودخانه سپیدرود و برای آبیاری اراضی شالیکاری احداث شده است. کمپ در پشت دریاچه سد تاریک، تماشای مناظر، ماهی‌گیری و پیاده‌روی در پارک جنگلی زیبای آن از جمله تفریحات منطقه محسوب می‌شوند و سبب شده تا گردشگران بسیاری از آن بازدید کنند. 

آبگرم لویه

آدرس: استان گیلان، شهرستان رودبار، روستای لویه

ییلاق سلانسر؛ سفری بر فراز ابرها

آبگرم لویه ۲۰ کیلومتر با ییلاق سلانسر فاصله دارد. این جاذبه طبیعی در روستای لویه از توابع شهرستان رودبار واقع شده و روزانه پذیرای گردشگران بسیاری است. علاوه بر چشمه لویه، سرو هزار ساله و یک قلعه تاریخی از جاذبه‌های گردشگری این روستا محسوب می‌شوند.

به گزارش وب گاه کجارو، روستای لویه مردم خون‌گرم و باصفایی دارد که بیشتر به کشاورزی و دام‌پروری مشغول هستند. خاک حاصلخیر منطقه و آبیاری شالیزارها با آب چشمه آبگرم لویه سبب شده تا برنج تولید شده در منطقه عطر و طعمی خاص داشته باشد و از مهم‌ترین سوغاتی‌های آن محسوب شود. آب‌تنی در استخر چشمه آبگرم لویه به‌دلیل وجود مواد معدنی، برای افراد مبتلا به بیماری‌های مفصلی بسیار مفید است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.