۲۷ دی ۱۴۰۲، ۸:۵۶
کد خبرنگار: 2423
کد خبر: 85355744
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرز تهیه آش لخشک مشهدی

۲۷ دی ۱۴۰۲، ۸:۵۶
کد خبر: 85355744
طرز تهیه آش لخشک مشهدی

آش سنتی لخشک مربوط به مشهد است و شباهت زیادی به آش رشته دارد و معمولا در فصل‌های سرد زمستان یا پاییز آن را تهیه می‌کنند.

گروه ایرنا زندگی - آش لخشک، یکی از غذاهای سنتی مشهدی است که شاید نام آن را کمتر شنیده باشید. برخی این آش را با نام آش قییش و آش برگ می‌شناسند. این آش بسیار سبک است، زیرا از حبوبات بسیار کمی در آن استفاده می‌شود. لخشک، رشته سنتی مردم خراسان است که خمیر آن توسط زنان تهیه و بریده می‌شود.

طرز تهیه آش لخشک مشهدی

مواد لازم برای تهیه آش لخشک مشهدی

سبزی آش: ۱ کیلو

رشته لخشک: ۳۰۰ گرم

پیاز خرد شده: ۲ عدد

سیر له شده: چند حبه

روغن، نخود و لوبیا: به مقدار لازم

آب، نعنا داغ، کشک: به مقدار لازم

طرز تهیه آش لخشک مشهدی

طرز تهیه آش لخشک مشهدی

ابتدا باید قابلمه را آب ریخته و روی شعله گاز بگذارید وقتی که جوش آمد سبزی تازه خرد شده را داخل آن بریزید تا ۲۰ دقیقه بجوشد و بپزد.

بعد از آن نخود و لوبیا را که از قبل خیسانده بودید و جوشانده‌اید را برداشته و آب آن را عوض کنید و داخل قابلمه بریزید.

پس از اینکه کاملاً پختند داخل یک ظرف جدا مقداری روغن ریخته و پیازها را خلالی یا نگینی خرد کرده و داخل روغن تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شود. سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید و کمی هم مخلوط کرده و با پیاز تفت دهید تا طلایی رنگ شود و بعد به آش اضافه کنید و بقیه سیر له شده را به شکل خام داخل آش بریزید.

حالا رشته لخشک خود را اضافه کرده و بگذارید که بپزد و بعد از اینکه ۲۰ دقیقه گذشت در قابلمه را بگذارید که دم بکشد. تقریباً ۲۰ دقیقه باید در بسته و شعله کم باشد و سپس آن را خاموش کنید و بگذارید که نیم ساعت در بسته باشد و بخار داخل آن باشد.

سپس آن را در ظرف دلخواه سرو کرده و برای تزئین از نعنا داغ و پیاز داغ و کشک استفاده کنید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.