روز خوب مردم ایران

دور اول انتخابات چهاردهم رئیس جمهوری را که تمام کردیم، همه خسته بودیم. فرایند انتخابات که از مهر ۱۴۰۲ در گوش و ذهن ما می چرخید دیگر خسته مان کرده بود. پیش ثبت نام اینترنتی انتخابات مجلس، ثبت نام انتخابات، تایید صلاحیت ها و اعتراضات و روند رسیدگی به آنها، تبلیغات کاندیداهای مجلس در سرتاسر کشور، برگزاری دور اول انتخابات مجلس دوازدهم، دور دوم انتخابات مجلس که تصورمان را بر این شکل داده بود تمام شد اما چند روز بیشتر ما را در این فرایند نگذاشت که خبر شهادت رئیسی عزیز، لزوم برگزاری انتخابات دیگری را ایجاد کرد.

گروه ایرنا زندگی- ۴۰ روز بعد از شهادت شهدای راه خدمت، چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری درحالی برگزار شد که از بین چهار کاندیدای حاضر در آن، دو نفر به دلیل عدم کسب ۵۰ درصد+یک نفر از کل آرا، به مرحله دوم راه یافتند. سعید جلیلی و مسعود پزشکیان در هفته گذشته فرصت تبلیغ مجدد در رسانه ها و در و دیوار شهر و حضور در شهرهای مختلف را داشتند و دوباره تب انتخاب را برای تمام کشور داغ کردند اما این بار داغتر از قبل.

انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در دور دوم خود، این بار شور و حال دیگری را در مردم ایجاد کرد تا جایی که اگر در دور اول بخشی از مردم تمایل به انتخاب یکی از چند کاندیدای شرکت کننده در این رقابت را نداشت، تحرکات میدانی و رسانه ای باعث انگیزه بخشی به آنان بود تا جایی که مشارکت در انتخابات را از ۴۰درصد در دور اول به ۵۰ درصد در این دوره رساند.

اما در تمام این ۱۶ ساعت برگزاری انتخابات، روایت های ناب و شیرین زیادی را باید مرور کنیم. خرده روایت هایی از سادگی و صفای ملت بزرگ ایران. چند تا از این خرده روایت ها را که در فضای مجازی چرخیده و خبرساز شده است را باهم بخوانیم و از ایرانی بودنمان لذت ببریم.  

روز خوب مردم ایران

همان ابتدای صبح برنامه حسینیه امام خمینی بود. رهبر فرزانه انقلاب مانند همیشه راس ساعت ۸ صبح وارد حسینیه شدند و رای خود را به صندوق انداختند و رهنمودهایشان را با: «بحمدالله روز خوبی است؛ روز حضور مردم، روز شرکت مردم، روز فعّال شدن مردم عزیزمان در یک امر مهم سیاسی کشور است، یعنی انتخابات. و ان‌شاءالله مردم عزیزمان موفّق بشوند رأی بدهند و بهترین را انتخاب بکنند. » آغاز کردند. مرحله دوم این انتخابات آغاز شد.

روز خوب مردم ایران

دختری که پدر را به قرآن سپرد

 تک تک مسئولین در شعب مختلف برای انجام وظیفه خود وارد می شدند. این میان تصویر دختری که پدرش را برای رای دادن بدرقه می کند و از زیر قرآن رد می کند، از جمله تصاویر پربازدید در میان اخبار بود. زهرا پزشکیان با لبخند مادرانه ای پدرش را به میدان فرستاد. زهرایی که در تمام مراحل کاندیداتوری پدر، در کنار او بود. از روز ورودش به وزارت کشور برای ثبت نام، تا اکنون، روز تعیین سرنوشت یک ملت و سرنوشت پدر.

روز خوب مردم ایران

 ثبت آخرین رای

 پدر شهید فریدونکناری صبح روز جمعه در انتخابات شرکت نمود و پس از آن دار فانی را وداع گفت. رهبر انقلاب بارها فرموده بودند: «در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست.» و او در حالی این دنیا را ترک کرد که به این وظیفه اش عمل کرد. 

روز خوب مردم ایران

عموحسن

شخصیت های اینستاگرامی هم از شرکت در انتخابات جا نماندند و با وجود تمام مشکلاتی که مانند تمام مردم ایران در معیشت خود دارند، در این انتخاب شرکت کردند. عمو حسن که در برهه ای، یکی از معروفترین و محبوبترین ها تبدیل شده بود هم در همین جمع بود. 

کارگران هفت تپه

آنها که به دنبال ادامه دهنده راه رئیس جمهور شهید می گشتند، از شهید رئیسی به خوبی یاد می کنند و می گویند او درد ما را می فهمید. در این انتخابات کارگران هفت تپه هم در میدان بودند. 

روز خوب مردم ایران

نظارت شورای نگهبان

ناظرینی که این روزها برایشان از سخت ترین روزهای کاری بود. آیت الله جنتی که در فضای مجازی از حرف و حدیث های طنزآمیز در امان نبوده، با آمدن پای صندوق بار دیگر سوژه دوربین ها شد و توجه خبرنگاران را به خود جلب کرد. نظارت شورای نگهبان در انتخابات به صورت مستقیم و به ازای هر صندوق حداقل یک ناظر باید باشد.

شاخ حقیقی؛ شاخ مجازی

از شوخی هایی که در میانه روز در شبکه های اجتماعی و پیامرسانی دست به دست می شد. محمد جواد ظریف که همراه با مسعود پزشکیان برای دادن رای به شعبه رفته بود، هنگام عکاسی خبرنگاران دو انگشت خود را با نماد پیروزی بالا گرفت اما این نماد را از پشت سر پزشکیان قرار داده بود و شیطنت خبرنگاران را برانگیخت. فیلم این لحظه در تمام خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی ثبت و منتشر شد.

زیارت قبور شهدا 

سعید جلیلی که صبح انتخابات رای خود را در شهرستان ورامین به صندوق انداخته بود، به زیارت قبور  شهدا رفت و عکس زیارت او از این محل دیگر خبر نیمروز انتخابات بود.

روز خوب مردم ایران

شیرودی همیشه میزبان

اقشار مختلف مردم پای صندوق آمدند. در کنار همه آنها، ورزشگاه شهید شیرودی مانند همیشه پاتوق رای دادن ورزشکاران بود.

حضور ورزشکاران با لباسهای ورزشی در انتخابات ریاست جمهوری در شعبه اختصاصی ورزشگاه شیرودی
حضور ورزشکاران با لباسهای ورزشی در انتخابات ریاست جمهوری در شعبه اختصاصی ورزشگاه شیرودی 

روز خوب مردم ایران

روز خوب مردم ایران

تالار وحدت هم هر انتخابات جایی برای میزبانی هنرمندان و اهالی رسانه است. شاید از پرحاشیه ترین اخبار رای دادن هنرمندان، رای بهاره رهنما بود که توجه دوربین ها را به خود جلب کرد.

روز خوب مردم ایران

همینقدر زیبا

شهرهای مختلف و اقوام مختلف خود را در این انتخابات شریک دانستند. شمال و جنوب و شهر و روستا و عشایر نداشت. روز جمعه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳  همه ملت پای کار ایران بودند.

قدرتی که انکارناپذیر بود

روز خوب مردم ایران

روز خوب مردم ایران

رسانه های خارج از ایران

بازتاب انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه‌های خارجی مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران از ساعت هشت صبح جمعه آغاز شده بود. از رای دادن در حسینیه امام خمینی و سخنان رهبر حکیم انقلاب، تا صندوق های شلوغ اخذ رای، همچون حسینیه ارشاد و مسجد الرسول و مسجد لرزاده و...  رسانه‌های بین‌المللی با معرفی نامزدهای انتخابات، به پوشش گسترده این انتخابات پرداختند.

روز خوب مردم ایران

تاکسی صلواتی انتخابات 

دو سه ساعتی که از آغاز رای گیری گذشته بود، این پیام به دستمان رسید:

« عرض سلام وادب سرویس دهی رایگان و صلواتی درروزانتخابات. چنانچه هریک از عزیزان به هر دلیلی توانایی رفتن پای صندوق را ندارد جهت سرویس دهی رایگان باشماره های زیر تماس حاصل نماید تا اخرین لحظه رای گیری درخدمتیم .»

آیا  این چیزی جز همدلی برای اقتدار وطن بود؟

دم مخبر گرم

در ساعات انتهایی رای گیری، توئیت یکی از اعضای جبهه اصلاحات پیام جدیدی بود که در شبکه های پیامرسانی و اجتماعی می چرخید. مخبر، سرپرست ریاست جمهوری اسلامی ایران که قبل از شهادت شهید جمهور، معاون اول دولت ایشان بود، خبرساز اصلی این پیام بود.

روز خوب مردم ایران

رای دادن سن و سال نمی شناخت. زنان که جریان سازی و تمدن ساز همیشه تاریخند، در این انتخابات همچون باقی انتخابات ها، تاریخ ساز هم شدند.

روز خوب مردم ایران

روز خوب مردم ایران

روز خوب مردم ایران

روز خوب مردم ایران

روز خوب مردم ایران

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.