۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۹:۲۴
کد خبرنگار: 5595
کد خبر: 85526584
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرز تهیه نان شیر خرما نرم و خوشمزه مرحله به مرحله

نان شیر خرما یا نان شیرمال خرما یکی از انواع شیرینی با شیر است که در اغلب شهرهای ایران با رسپی‌های تقریبا مشابهی تهیه می‌شود.

گروه ایرنا زندگی - نان شیر خرما یا نان شیرمال خرما یکی از انواع شیرینی با شیر است که در اغلب شهرهای ایران با رسپی‌های تقریبا مشابهی تهیه می‌شود. برای طرز تهیه نان شیر خرما که یک نان شیرینی حجیم، مقوی و خوشمزه است علاوه بر مقداری صبر و حوصله به مواد اولیه ساده‌ای نیاز دارید.  با ما در این مقاله همراه باشید تا طرز تهیه نان خرمایی با شیر را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه نان شیر خرما

آرد: ۵۰۰ گرم

شکر: ۴ قاشق غذاخوری

خمیر مایه: ۱ قاشق غذاخوری

نمک: ۱ قاشق چای‌خوری

تخم مرغ: ۲ عدد

خامه: ۲ قاشق غذاخوری

کره: ۵۰ گرم

شیر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

زعفران (دم کشیده) : ۱ قاشق مرباخوری

خرما (بدون هسته و خرد شده) : ۲۰ عدد

روغن مایع: مقداری برای چرب کردن قالب

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان لازم برای استراحت خمیر در دو مرحله: ۷۵ دقیقه
مدت زمان لازم برای پخت نان شیر خرما: ۴۵ دقیقه
میزان کالری موجود در هر ۱۰۰ گرم نان شیر خرما: ۱۱۵ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه نان شیر خرما

طرز تهیه نان شیر خرما نرم و خوشمزه مرحله به مرحله

مراحل طرز تهیه نان شیر خرما را دنبال کنید و این نان شیرمال خرمایی خوشمزه را بسته به ذائقه به‌صورت مغزدار و ساده در اشکال مختلف طبخ کنید.

مرحله اول: خمیر مایه را به عمل آورید

در اولین مرحله از طرز تهیه نان خرمایی با شیر باید خمیر مایه و نیمی از شکر را در ظرف مناسبی با هم ترکیب کنید. سپس، شیر را فقط به اندازه‌ای حرارت دهید که ولرم شود. در ادامه، شیر ولرم را به کاسه حاوی خمیر مایه و شکر اضافه کنید. این ترکیب را هم بزنید و تقریبا ۵ دقیقه منتظر بمانید تا خمیر مایه به عمل آید.

مرحله دوم: مایه تخم مرغی را آماده کنید

حالا کره را ذوب کنید و بگذارید خنک شود. سپس، باقی شکر را به همراه نمک و کره ذوب شده در کاسه تمیز و مناسبی بریزید. این ترکیب را به خوبی هم بزنید. در ادامه، یک عدد تخم مرغ را هم به این مخلوط اضافه کنید و تا زمانی هم بزنید که از حالت لختگی خارج شود.

در نهایت، ترکیب شکر، شیر و خمیر مایه به عمل آمده را هم به این مخلوط اضافه کنید و همه مواد را به دقت هم بزنید.

مرحله سوم: آرد را اضافه کنید

ابتدا آرد را ۳ مرتبه الک کنید. سپس، آرد الک شده را به تدریج به باقی مواد اضافه کنید و کم‌کم هم بزنید. این کار را تا زمانی ادامه بدهید که خمیر منسجم و غیر چسبناکی ایجاد شود.

مرحله چهارم: خمیر نان شیر خرما را ورز دهید

خمیر نان شیر خرما را به اندازه‌ای ورز دهید که کاملا لطیف و یکپارچه شود. سپس، سطح خمیر را با سلفون بپوشانید.

مرحله پنجم: خمیر را استراحت دهید

در این مرحله از طرز تهیه نان شیر خرما باید خمیر سلفون کشیده را به مدت یک ساعت در مکان گرمی قرار دهید تا کاملا استراحت کند. با انجام این کار به حجیم شدن و پف کردن نان کمک می‌کنید.

مرحله ششم: خرما را اضافه کنید

خرماها را به خوبی بشویید و ترجیحا پوست خرما را جدا کنید. سپس، خرماها را به صورت نگینی خرد کرده و به خمیر اضافه کنید. پس از افزودن خرما، خمیر را کاملا ورز دهید تا قطعات خرما در تمام خمیر پخش شوند. در نهایت، خمیر را به ۶ قسمت مساوی تقسیم کنید.

مرحله هفتم: قالب را آماده کنید

امیدواریم تا این‌جا مراحل طرز تهیه نان شیر خرما را بدون مشکل دنبال کرده باشید. حالا قالب مناسبی را انتخاب کرده و با استفاده از فرچه آشپزی و اندکی روغن مایع، کف و دیواره‌های آن را کاملا چرب کنید. سپس، کف قالب را با کاغذ روغنی بپوشانید.

مرحله هشتم: خمیر برش خورده را در قالب قرار دهید

خمیرها را طوری در قالب بچینید که پس از پخت به یکدیگر بچسبند و در عین حال، به سادگی از هم جدا شوند. اجازه بدهید خمیرتان برای مدت ۱۵ دقیقه دیگر استراحت کند.

مرحله نهم: خمیر نان را رومال کنید

حالا تخم مرغ باقی‌مانده را در ظرف کوچکی بشکنید و پس از افزودن یک قاشق غذاخوری شیر و زعفران دم کرده کاملا هم بزنید. این کار را تا زمانی ادامه بدهید که ترکیب یک‌دستی ایجاد شود. سپس، با کمک قلم‌ موی آشپزی این ترکیب را روی خمیر بمالید و اصطلاحا آن را رومال کنید.

مرحله دهم: نان شیر خرما را در فر بپزید

فر را روشن کرده و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. مدتی منتظر بمانید تا کاملا گرم شود. سپس، قالب حاوی خمیر رومال شده را داخل فر بگذارید و چیزی در حدود ۴۵ دقیقه صبر کنید تا کاملا بپزد و طلایی شود. برای جلوگیری از خشک شدن نان حتما یک قابلمه تمام فلزی را پر از آب کنید و همراه با خمیر در فر قرار دهید.

مرحله یازدهم: نان شیر خرما را سرو کنید

پس از اطمینان از پختن نان می‌توانید آن را از فر خارج کنید. مدتی صبر کنید تا این نان لطیف، حجیم و خوشمزه نسبتا خنک شود و اصطلاحا از حرارت بیفتد. سپس، آن را از قالب بیرون بیاورید و سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه نان شیر خرما

در صورت تمایل، می‌توانید علاوه بر خرما مقداری مغز گردو هم به خمیر اضافه کنید.  

در صورت تمایل، پس از رومال کردن خمیر می‌توانید مقداری کنجد، سیاه دانه، رازیانه و دیگر دانه‌های گیاهی دلخواه را روی سطح خمیر بریزید و سپس، قالب را داخل فر بگذارید.

در هنگام استراحت دادن خمیر به‌ جای سلفون می‌توانید از یک دستمال نخی تمیز و مرطوب استفاده کنید.

برای طلایی شدن سطح نان پیشنهاد می‌کنیم در پایان روند پخت، شعله بالایی فر (گریل) را به مدت ۲ دقیقه روشن کنید.

در صورت تمایل، می‌توانید خمیر را به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید تا نان‌ها بزرگ‌تر شوند.

بسته به سلیقه می‌توانید خمیر را به ۳ قسمت مساوی تقسیم کرده و به صورت گیس بافت درست کنید.

به‌جای مخلوط کردن خرما با خمیر می‌توانید هر یک از قطعات برش خورده خمیر را باز کنید و خرمای خرد یا له شده را همراه با مقداری کشمش، پودر دارچین، پودر زنجبیل و گردو درون آن قرار دهید. سپس، خمیر را ببندید و مطابق دستور بالا پس از رومال کردن در فر بگذارید.  

در صورت تمایل، می‌توانید میزان شکر را در این رسپی دو برابر کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن نان شیر خرما

طرز تهیه نان شیر خرما نرم و خوشمزه مرحله به مرحله

چرا نان شیر خرما خشک می‌شود؟

ورز دادن بیش از اندازه، کاهش زمان استراحت خمیر و استفاده از آرد و خمیر مایه نامرغوب از اصلی‌ترین دلایل خشک، سفت و کم حجم شدن انواع نان خانگی از جمله نان شیر خرما به حساب می‌آیند. بنابراین، خمیر را باید به میزان کم و تا جایی ورز دهید که همه مواد با هم ترکیب شوند. در ضمن، میزان استراحت خمیر هم باید کافی باشد.

به علاوه توصیه می‌کنیم حتما از آرد و خمیر مایه با کیفیت و درجه یک استفاده کنید. همچنین، برای نرم و لطیف شدن نان پیشنهاد می‌کنیم همراه با قالب حتما یک قابلمه پر از آب را هم داخل فر بگذارید. با انجام این کار، رطوبت آب موجب لطیف شدن و پوک شدن نان می‌شود.

روش نگهداری از نان شیر خرما برای تازه ماندن به چه صورت است؟

نان شیر خرما را در مکانی خشک و خنک یا در یخچال نگهداری کنید. حتما نان را در سلفون یا یک پارچه نخی تمیز بپوشانید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.