۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۲۲
کد خبر: 85469631
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

راهنمای گام به گام کاشت باغ خانگی در بهار

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۲۲
کد خبر: 85469631
راهنمای گام به گام کاشت باغ خانگی در بهار

تا به حال به فضای حیاط خانه‌تان فکر کرده‌اید؟به اینکه از این فضا استفاده مطلوبی کنید! به اینکه بتوانید بعضی مواد خوراکی را بکارید! فصل بهار بهترین زمان برای این است که آستین‌ها را بالا بزنید و حیاط خانه را از یک فضای بی‌استفاده به یک مکان برای استقلال در خرید برخی صیفی‌جات و سبزی‌جات تبدیل کنید.

گروه ایرنا زندگی -  حیاط خانه یک فضای مطلوب برای تهیه برخی میوه‌ها، سبزیجات و صیفی‌جات است. اگر زود بجونبید هنوز دیر نشده هنوز فصل بهار باقی مانده و فرصت باقی است. پس سریع‌تر برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دهید تا شاهد ریشه دواندن درخت‌ها و بوته‎های زیبا در حیاط خانه‌تان باشید. با ما همراه باشد تا شما را راهنمایی کنیم چگونه حیاط خانه خود را در این بهار به یک باغ خوراکی تبدیل کنید؟!

در اینجا پنج نکته تخصصی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا در بهار امسال در باغ خودتان قدم بردارید.

۱. موقعیت مکانی مشخص خود را برای باغ خود انتخاب کنید

ابتدا به فضایی که قصد پرورش و رشد گیاهان خود را دارید فکر کنید. حیاط است؟ پشت بام؟ طاقچه؟ حیاط خلوت؟

سپس دریابید که کدام نوع از میوه ها و سبزیجات در آن منطقه به خوبی رشد می‌کنند. برای این موضوع باید به میانگین دمای سالانه آن مکان، نوع خاک، آفتابگیر یا سایه بودن آن دقت کنید.

۲. از سالم بودن خاک منطقه مورد نظر مطمئن شوید

اطمینان از سالم بودن خاک یکی از اولین کارهایی است که باید هنگام راه اندازی باغ انجام دهید. بافت خاک را در نظر بگیرید. این مقدار خاک رس، ماسه و سیلت در زمین است. ایده‌آل‌ترین خاک، خاکی است که از خاک رس، ماسه و سیلت تشکیل شده باشد.

گیاهان مختلف به بافت خاک متفاوتی نیاز دارند. به عنوان مثال، هویج و چغندر خاک ماسه‌ای بیشتری می‌خواهند، چون ریشه‌های آن‌ها راحت‌تر می‌توانند نفوذ کنند. گوجه فرنگی برای حفظ آب خاک رس بیشتری می‌خواهد.

سپس ساختار خاک را در نظر بگیرید. ساختار ایده آل دانه‌ای یا خرده است. شما می توانید این ساختار را با خرید خاک باغچه خود به صورت کیسه ای در فروشگاه سخت افزار یا با کمپوست کردن در خانه به دست آورید. کمپوست با میلیاردها باکتری، قارچ و میکروبی که دارد به رشد ریشه‌های گیاه کمک می‌کند.

قدم بعدی تعیین سطح pH خاک است، یعنی خاک چقدر قلیایی است. برای یافتن pH و سایر خواص شیمیایی مثل اینکه آیا خاک سرب دارد یا نه، می توانید نمونه های خاک را به آزمایشگاه بفرستید.

اگر متوجه شدید که در خاک خود سرب دارید، استرس نداشته باشید. هنوز هم می‌توانید میوه و سبزیجات بکارید. در اکثر موارد، گیاهان سرب را در بافت‌های خود جذب نمی‌کنند. ولی روی پوستشون باقی می‌ماند، این یکی از دلایل مهم شستن همه سبزیجات، حتی سبزیجات ارگانیک است.

راهنمای گام به گام کاشت باغ خانگی در بهار

۳. بذر یا نشا بکارید؟

آیا باید بذر بکارید یا نشا؟ این بستگی به این دارد که با رشد چه چیزی راحت باشید. به طور کلی، یک دانه مانند یک نوزاد است. به مراقبت زیادی نیاز دارد، اما همه نمی‌دانند چگونه آن را برای زنده ماندن کمک کنند. نشاها، گیاهانی که چند اینچ ارتفاع دارند و در گلدان های کوچک رشد می‌کنند، راحت تر رشد می‌کنند،  اما آنها نیز هنوز به عشق شما نیاز دارند، اما قرار نیست زمین بخورند وخشک شوند.

اگرچه دانه ها اغلب مقرون به صرفه تر از نشا هستند، اما کمتر قابل پیش بینی هستند. سخت است که بدانیم چه تعداد از آنها واقعاً جوانه خواهند زد. اگر تعداد زیادی جوانه بزنند، بیش از حد ازدحام ایجاد می‌شود و برای زنده ماندن با یکدیگر رقابت می‌کنند. بنابراین ممکن است لازم باشد مقداری را بیرون بکشید.

۴. توجه کنیدکه گیاهان شما به چه مقدار نور خورشید نیاز دارند

گیاهانی که میوه دارند، مانند گوجه فرنگی، اغلب به نور خورشید بیشتری نسبت به سبزیجات برگدار مانند کلم پیچ نیاز دارند.

هر گیاهی به یک تن آفتاب نیاز ندارد. یک قانون ساده برای نور خورشید وجود دارد؛ "اگر میوه را از گیاه بچینید، به آفتاب بیشتری نیاز دارد. اگر فقط برگ ها را می‌خورید، به آفتاب کمتری نیاز دارید."

بنابراین گوجه فرنگی، کدو و خیار برای رسیدن به آفتاب نیاز دارند. سبزی های برگ دار، نه چندان. و هر چه میوه کوچکتر باشد به آفتاب کمتری نیاز دارد. ممکن است نور خورشید مورد نیاز برای پرورش گوجه فرنگی را نداشته باشید. اما ممکن است بتوانید گوجه‌فرنگی‌های طلایی آفتابی را که می‌توانند به قطر نیم اینچ کوچک باشند  پرورش دهید. پس نوع نشا و بذر خود را با نور خورشیدی که دارید انتخاب کنید.

راهنمای گام به گام کاشت باغ خانگی در بهار

۵. در هر وسیله‌ای می‌توانید گیاه خود را بکارید

شما می‌توانید باغ خود را حتی در گلدان‌ها یا ظروف دور ریختنی درست کنید. تصمیم شما به درست کردن باغ مهم است بقیه آن بستگی به فضا و بودجه شما دارد.

تقریباً هر چیزی می تواند ظرفی برای گیاه شما باشد: گلدان‌های قدیمی یا کشوهای کمد، به شرطی که کف آن را سوراخ کنید و اجازه ندهید هیچ رنگی به خاک برسد.

از  ظروفی که مواد سمی در آن استفاده ‌شده، مانند بشکه‌های روغن و روف پلاستیکی اجتناب کنید، زیرا مواد شیمیایی از طریق ظروف در خاک فرو رفته و بر اثر اشعه فرابنفش تجزیه می‌شوند  گیاه شما تاثیر منفی می‌گذارند.

شما همچنین می توانید ظروف خود را از چوب بسازید. اما به یاد داشته باشید چوب سفید ساده بیشتر از سه سال دوام نمی‌ورد و میپوسد چوب سدر یا چوب سرخ دوام بیشتری دارند اما گران‌تر هستند.

توجه داشته باشید که همه گیاهان از بذر گرفته تا نشا توجه و نگهداری می‌خواهند و فقط فضا مهم نیست. پس چنانچه به باغبانی و نگهداری به گیاهان علاقه دارید و می‌توانید به آن‌ها عشق بورزید، زود دست بکار شوید و باغ خانگی خود را در همین بهار برپا کنید.‌

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.