۳۰ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۴۳
کد خبر: 85031655
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چطور لپ تاپ خود را ردیابی کنیم؟

۳۰ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۴۳
کد خبر: 85031655
چطور لپ تاپ خود را ردیابی کنیم؟

افزایش قیمت لپ تاپ باعث نگرانی از سرقت آن در این روزها شده است. اما در صورت سرقت آن چه راهکارهایی برای پیدا کردن آن وجود دارد. در این گفتار ما شما را با چند ترفند برای ردیابی لپ تاپ سرقتی و یا گم شده آشنا می‌کنیم.

گروه ایرنا زندگی - در گذشته کمتر کسی جرئت دزدیدن کامپیوترهای بزرگ خانگی را به خاطر ابعاد و وسایل‌های جانبی آن داشت و شاید تا بحال نشنیده باشید کسی بگوید کامپیوترم را دزدیدند!! اما با پیشرفت تکنولوژی و کوچکتر شدن روز به روز وسایل الکترونیک کار برای دزدها راحت‌تر شده و در یک چشم برهم زدن لپ‌تاپتان را از دستانتان می‌ربایند.

با هزینه‌های گزاف لپ‌تاپ، اگر خدایی نکرده همچین اتفاقی برایتان بیافتد، جایگزین کردن آن بسیار سخت خواهد بود. از این رو بد نیست چند نکته برای ردیابی لپ‌تاپتان یاد بگیرید که در مواقع بحرانی به کارتان می‌آید.

البته این مواقع بحرانی علاوه بر سرقت می‌تواند برای مواقعی که مثلا لپ تاپتان را در جایی گذاشته و فراموش کرده‌اید نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

چطور لپ تاپ خود را ردیابی کنیم؟

Find My Device یا Find my Mac

این ویژگی در ویندوز به شما کمک می‌کند که مکان لپ تاپ را به صورت تقریبی پیدا کنید.  البته به شرطی که قبلا این قابلیت را فعال کرده باشید.

پس همین الان اقدام به فعال کردن این ویژگی کنید چرا که در هنگام مفقودی با یک سیستم دیگر وارد  اکانت مایکروسافت خود می‌شوید و از آخرین موقعیت آن مطلع می‌شوید.

برای این کار روی منوی ویندوز کلیک راست کرده و گزینه Settings را انتخاب کنید. گزینه Update & Security و سپس Find My Device را انتخاب کرده و Find my device را به حالت On تغییر دهید.

در دستگاه‌های مک نیز باید از قبل Find my Mac را فعال کنید و بعد از سرقت کافی است وارد حساب کاربری خود شده و موقعیت دستگاه را شناسایی کنید. حتی این امکان را نیز دارید که لپ تاپ را از راه دور قفل کنید و یا برای سارق پیام بفرستید!

نرم افزارهای کنترل از راه دور

برنامه‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند از راه دور لپ تاپتان را کنترل کنید. مثلا برنامه Prey بدون اینکه سارق چیزی متوجه شود، به محض این که لپ تاپ روشن شده و به اینترنت متصل شود، لیست کاملی از از برنامه‌های در حال اجرا، تصویری از صفحه دسکتاپ، اطلاعات کامل از شبکه WiFi، وضعیت عمومی سیستم و با روشن کردن وبکم تصویری از چهره فرد سارق را برای شما می‌فرستد.

تماس بگیرید

شاید فکر کنید این چه راه مسخره‌ای است، مگر می‌شود؟ باید بگوییم بله. مایکروسافت به شما امکان می‌دهد تماس‌های تلفنی را از طریق کامپیوتر شخصی خود برقرار کرده و به آن پاسخ دهید. این قابلیت Calls نام دارد و در ویندوز ده قابل استفاده است. با یک سرچ ساده می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره این موضوع بدست بیاورید، اما هدف این است که با تماس شما احتمال دارد کسی که کنار لپ تاپ شما قرار دارد پاسخ بدهد و با بررسی سیگنال لپ تاپ خود را ردیابی کنید.

چطور لپ تاپ خود را ردیابی کنیم؟

به دست آوردن IP

اگر گزینه‌های بالا را فعال نکردید، یک راهکار دیگر هم داریم. البته این قابلیت زمانی کاربرد دارد که سارق لپ تاپ را روشن کرده و با آن کار کند. همچنین تنها شهر یا نهایتاً خیابان محل دستگاه را به شما نشان می‌دهد. برای ردیابی از یک دستگاه دیگر وارد اکانت جیمیل خود شوید و در سمت راست پایین صفحه، گزینه جزئیات (Details) را انتخاب کنید. در صفحه جدیدی که باز می‌شود می‌توانید دستگاه‌هایی که اخیراً به جیمیل شما دسترسی داشته‌اند، را ببینید. گزینه نمایش جزئیات (Show Details) را برای لپ تاپی که گم کرده‌اید بزنید تا آدرس آی پی آن نمایش داده ‌شود. آن را یادداشت کرده و از طریق مراجع قضایی، مسئله را پیگیری نمایید.

جی پی اس

می‌توانید به عنوان یک پیشگیری از جی پی اس هم استفاده کنید. این جی پی اس ها تداخلی با عملکرد لپ تاپ ندارند و تا شعاع یک متری می‌توانند لپ تاپ شما را ردیابی کنند. این ردیاب ها به طور مداوم با ماهواره‌های در حال گردش به دور زمین در حال ارتباط هستند و از این طریق کار می‌کنند.

چطور لپ تاپ خود را ردیابی کنیم؟

پلیس

با در دست داشتن مدارک شناسایی و همچنین شماره سریال یا UUID و IMEI یا MEID که ثابت می کند دستگاه متعلق به شما است، به مراجع قضایی مراجعه کرده و اطلاعات و شماره سریال دستگاه خود را در اختیار پلیس قرار دهید.

این شماره معمولا پشت دستگاه، باطری، جعبه و یا تنظیمات آن نوشته شده است.

پیشگیری بهتر از درمان است

به طور کلی بهتر است از لپ تاپ خود در مکان‌های عمومی و شلوغ استفاده نکنید، برای آن رمز بگذارید و اگر زیاد در رفت و آمد هستید از کوله‌ پشتی به جای کیف‌های دستی استفاده کنید تا به اندازه کمی هم که شده از خطرات احتمالی در امان باشید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.