در فصل گلابی درست کردن کمپوت گلابی به خاطر عطر و بوی خوش و طعم بی‌نظیری که دارد حسابی پرطرفدار است. اگر میوه گلابی در یخچال دارید، حتی اگر چروک و در حال خراب شدن هستند همین حالا دست به کار شوید.

گروه ایرنا زندگی - در فصل گلابی درست کردن کمپوت گلابی به خاطر عطر و بوی خوش و طعم بی‌نظیری که دارد حسابی پرطرفدار است. اگر میوه گلابی در یخچال دارید، حتی اگر چروک و در حال خراب شدن هستند همین حالا دست به کار شوید. ما در این مطلب طرز تهیه کمپوت گلابی در خانه به چند روش بازاری در شیشه و قابلمه برای زمستان را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه کمپوت گلابی

گلابی: ۱ و نیم کیلوگرم

شکر: ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار

آب: ۸ لیوان فرانسوی دسته‌دار

لیموی تازه یا آبلیمو: ۱ عدد (۱ قاشق غذاخوری)

زعفران (دم‌کرده غلیظ): ۱ قاشق غذاخوری

وانیل: ۱/۴ قاشق چای‌خوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت کمپوت گلابی: ۲۰ تا ۳۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه کمپوت گلابی خانگی

کمپوت گلابی یک دسر سریع، فوری و خوشمزه است که به عنوان تزیین دسرهای خوشمزه یا همراه با بستنی هم از آن می‌توان استفاده کرد. برای آموزش مرحله به مرحله طرز کمپوت گلابی برای زمستان، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: گلابی‌ها را آماده کنید

در ابتدا گلابی‌ها را به خوبی بشویید و خشک کنید. چوب گلابی‌ها را جدا کرده و با چاقوی‌ تیز، پوست گلابی‌ها را بگیرید و آنها را از وسط نصف کنید. هسته گلابی‌ها را بگیرید. آنها را به قطعات دلخواه درشت یا ریز، خرد کنید. گلابی‌های خرد شده را کنار بگذارید.

مرحله دوم: شربت کمپوت را آماده کنید

در یک قابلمه آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. سپس شکر، وانیل و زعفران دم کرده را در قابلمه بریزید و هم بزنید. اجازه دهید دانه‌های شکر در آب ذوب شوند.

مرحله سوم: گلابی‌های خرد شده را اضافه کنید

وقتی مایه کمپوت گلابی آماده شد، گلابی‌های خرد شده را در قابلمه بریزید و شعله را کم کنید. بسته به میزان سفت یا نرم بودن گلابی‌ها، زمان پخت کمپوت‌ها فرق می‌کند. اگر گلابی‌ها نرم و رسیده باشند، بعد از ۲۰ دقیقه می‌پزند و اگر کمپوت را با گلابی نارس و سفت درست کنید ممکن است تا ۳۵ دقیقه زمان پخت گلابی ادامه پیدا کند.

مرحله چهارم: آبلیمو را اضافه کنید

بعد از پخت گلابی‌ها، آب یک لیمو ترش را بگیرید و هسته‌ها را جدا کنید. آبلیمو را به قابلمه اضافه کنید. به جای آب لیموترش می‌توانید به اندازه نوک قاشق چای‌خوری، جوهر لیمو یا یک قاشق غذاخوری آبلیمو اضافه کنید.

مرحله آخر: کمپوت گلابی را سرو کنید

یک الی دو دقیقه بعد از اضافه کردن آبلیمو شعله را خاموش کنید و اجازه دهید کمپوت گلابی سرد شود. بعد می‌توانید کمپوت را در بطری‌های شیشه‌ای تمیز و خشک با درب سالم بریزید. کمپوت گلابی را در یخچال نگه دارید یا بلافاصله سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه کمپوت گلابی در شیشه

گلابی: ۸ عدد

آب: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

چوب دارچین: ۲ برش کوچک

گلاب: ۲ قاشق غذاخوری

آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد اولیه: ۱۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت کمپوت گلابی در شیشه: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کمپوت گلابی داخل شیشه

در طرز تهیه کمپوت گلابی به روش کارخانه‌ای با ماندگاری بالا، می‌توانید مواد کمپوت را در بطری بریزید و حرارت دهید. در ادامه مراحل طرز تهیه کمپوت گلابی برای زمستان با ماندگاری بالا را دنبال کنید.

مرحله اول: گلابی‌ها را در شیشه بریزید

در ابتدا، گلابی‌ها را بشویید و پوست و هسته آنها را بگیرید. سپس گلابی‌ها را به قطعات مکعبی، خرد کنید. بطری‌های شیشه‌ای را بشویید و کاملا خشک کنید. سپس گلابی‌ها را در شیشه بریزید تا پر شوند.

مرحله دوم: شربت کمپوت را درست کنید

در یک قابلمه، ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار، آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. به قابلمه شکر، گلاب و چوب دارچین را اضافه کنید تا دانه‌های شکر حل شوند. در آخر، آبلیمو را هم اضافه کنید.

مرحله سوم: شربت را روی گلابی‌ها بریزید

در یک قابلمه دیگر تا نیمه آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب بجوشد. داخل بطری‌هایی که گلابی‌ها را در آن ریخته‌اید، از شربت بریزید تا کاملا پر شوند. سپس درب بطری‌ها را کاملا ببندید تا منفذ نداشته باشند. بطری‌ها را داخل آب در حال جوش بگذارید. باید حدود ۲/۳ حجم بطری‌ها را آب بگیرد ولی کاملا در آب جوش فرو نروند.

مرحله چهارم: بطری‌های کمپوت گلابی را بجوشانید

بطری‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه در آب در حال جوشیدن بگذارید. اگر کمپوت گلابی نارس درست می‌کنید، باید مدت زمان را بیشتر در نظر بگیرید و حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید. سپس شعله را خاموش کنید. اجازه دهید آب سرد شود و بطری‌ها را بیرون بیاورید.

بطری‌ها را به مدت ۲۴ ساعت در دمای آشپزخانه، به صورت وارونه بگذارید تا هیچ هوایی در آن نماند. سپس بطری‌ها را برگردانید و در یخچال نگهداری کنید

طرز تهیه کمپوت گلابی به روش های دیگر

روش تهیه کمپوت گلابی با عسل

برای درست کردن کمپوت گلابی با عسل، یک قابلمه آب روی حرارت بگذارید و وقتی جوشید، عسل، زعفران، گل محمدی و دارچین را اضافه کنید و هم بزنید (به ازای هر ۱ کیلو گلابی، به ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار عسل نیاز خواهید داشت).

حالا گلابی‌های پوست کنده را در قابلمه بریزید. گلابی‌های پوست گرفته و خرد کرده را اضافه کنید. سپس به مدت ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت، بپزید. وقتی کمپوت سرد شد، آن را در بطری‌های تمیز، خشک و استریل بریزید. درب بطری را ببندید و در یخچال بگذارید.

روش تهیه کمپوت گلابی قرمز

برای تهیه کمپوت گلابی قرمز خرد شده یا درسته، داخل شربت گلابی، می‌توانید از مقداری پودر لبو (طرز تهیه پودر لبو) یا رنگ خوراکی استفاده کنید. همچنین علاوه بر گلابی‌ پوست گرفته، یک عدد لبو هم داخل شربت بیندازید تا رنگ پس بدهد و گلابی‌ها قرمز شوند. بقیه مراحل را مانند روش‌های بالا دنبال کنید.

نکات مهم در طرز تهیه کمپوت گلابی

در صورت تمایل می‌توانید به عنوان چاشنی، دارچین، هل، گل محمدی یا گلاب و وانیل به کمپوت گلاب اضافه کنید.

برای خوشمزه و خوش‌عطرتر شدن کمپوت گلابی، علاوه بر آبلیمو، می‌توانید از زست لیمو یا پوست لیموی رنده شده هم استفاده کنید.

برای طرز تهیه کمپوت گلابی درسته، فقط پوست گلابی‌ها را بگیرید و در شربت کمپوت بچینید و آن را بپزید.

برای طرز تهیه کمپوت گلابی و سیب، علاوه بر گلابی، تکه‌های سیب هم در مایه کمپوت بریزید. سیب و گلابی طعم و بافت مشابهی دارند و ترکیب این میوه‌ها، بسیار خوشمزه خواهد شد.

به عنوان شیرین کننده می‌توانید از شکر، عسل، نبات یا ترکیب آنها با هم برای درست کردن کمپوت گلابی استفاده کنید.

میزان استفاده از شیرین کننده‌ها، بسته به نوع و مقدار گلابی متغیر است. برای گلابی‌های نارس و سفت، باید مقدار بیشتری شکر یا شیرین کننده به کار ببرید.

برای تهیه کمپوت گلابی با ماندگاری بالا، استفاده از آبلیمو یا جوهر لیمو، ضروری است. این کار از شکرک و کپک زدن کمپوت گلابی جلوگیری می‌کند.

برای جلوگیری از کپک زدن کمپوت گلابی، حتما بطری‌هایی که کمپوت را در آن می‌ریزید، باید خشک، بدون رطوبت، تمیز و با درب سالم باشند.

بطری‌های کمپوت گلابی را در یخچال قرار دهید تا از کپک زدن آنها جلوگیری شود.

بعد از باز کردن درب بطری کمپوت، حتما باید آن را سریعا مصرف کنید چون کمپوت در معرض هوا، خیلی زود کپک می‌زند.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کمپوت گلابی

چرا کمپوت گلابی شل می‌شود؟

۱- گلابی‌ها را بیش از حد پخته‌اید و نرم شده‌اند.

۲- در زمان پخت گلابی‌ها، نباید درب قابلمه را بگذارید، چون بخار داخل قابلمه به در آن برخورد می‌کند و حرارت بیش از حد بالا می‌رود. بنابراین گلابی‌ها له می‌شوند.

چرا کمپوت گلابی سیاه می‌شود؟

گلابی جزو میوه‌هایی است که زود اکسید می‌شود. برای جلوگیری از سیاه شدن گلابی‌ها، روی آنها می‌توانید مقداری از محلول آب و سرکه بپاشید یا کمی آبلیمو بریزید.

برای طرز تهیه کمپوت گلابی یک کیلو چقدر شکر لازم است؟

برای تهیه کمپوت گلابی برای ۱ کیلو، ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار شکر یا عسل کافی است. اگر گلابی‌ها نارس و سفت هستند، باید این میزان را بیشتر در نظر بگیرید.

ماندگاری کمپوت گلابی چقدر است؟

ماندگاری کمپوت گلابی خانگی، به خاطر استفاده نکردن مواد نگهدارنده در آن، حدود ۱ هفته و بسیار کوتاه‌تر از کمپوت‌های گلابی کارخانه‌ای است. تا زمان باز کردن کمپوت، مواد داخل شیشه کپک نمی‌زنند ولی بعد از باز کردن کمپوت باید به سرعت آن را مصرف کنید. در صورتی که کمپوت گلابی را وکیوم کنید (مانند طرز تهیه کمپوت گلابی داخل شیشه)، برای مدت ۶ ماه هم می‌توانید کمپوت را بدون تغییر رنگ و طعم، مصرف کنید.

برای غلیظ شدن شربت گلابی چه کنیم؟

اگر می‌خواهید شربت گلابی غلیظ شود ولی گلابی‌ها له نشوند، بعد از پخت گلابی‌ها، آنها را از شربت بیرون بیاورید و شربت را بجوشانید تا به غلظت دلخواهتان برسد.

استفاده از ۱ قاشق غذاخوری ژلاتین حل شده در آب و افزودن آن به کمپوت گلابی در ۱۰ دقیقه پایانی پخت، می‌تواند به غلظت بیشتر کمپوت گلابی و شفاف شدن کمپوت کمک زیادی کند.