سال ۱۳۹۰ بود که گروه صنعتی ایرانخودرو با معرفی محصولی جدید به نام دنا، دوباره بر سر زبانها افتاد. این محصول بعد از رونمایی مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار گرفت و همین موضوع مدیران گروه خودروسازی ایرانخودرو را بر آن داشت تا با بروزرسانی این خودرو، آپشنهای کاربردیتری به آن اضافه کنند.
سال ۱۳۹۵ بود که نسخه ارتقا یافته دنا که در اصطلاح به آن «فیسلیفت» گفته میشود با نام «دنا پلاس» در بازار خودرو عرضه شد. فیسلیفت دنا اما محبوبیت بیشتری نسبت به دنا ساخت سال ۱۳۹۰ پیدا کرد؛ چرا که هم ظاهر دنا پلاس با تغییرات جدی روبهرو شده بود و هم به لحاظ فنی از قابلیتهای بیشتری برخوردار شده بود. دنا پلاس چهرهای پختهتر و بهروز شده داشت و از این حیث بهتر میتوانست با رقبای چینی در بازار رقابت کند. نکته قابلتوجه درمورد این خودرو، امکان عرضه آن با پیشرانه پرخوران توربو شارژ بود.
اما گروه صنعتی ایرانخودرو بعد از عرضه دنا پلاس دندهای تصمیم تازهای گرفت. این گروه خودروساز از ۲۷ دیماه ۹۶ تست زمستانی دنا پلاس توربو اتومات را در کرهجنوبی به مدت ۱۰ روز آغاز کرد. بالاخره در هشتم خردادماه سال ۹۷ طی مراسمی، تست این جعبهدنده اتومات به پایان رسید. حال قرار است اولین سری دنا پلاس توربو اتومات در تابستان سال ۱۴۰۰ به دست مشتریان برسد. در ادامه این گزارش به بررسی تخصصی محصول اتومات جدید ایران خودرو پرداختهایم و آن را با نسخه دندهای دنا پلاس مقایسه کردهایم.
مشخصات فیسلیفت اتومات
دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک از یک جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE با حالت اسپرت، برفی و قابلیت تیپترونیک برخوردار خواهد بود. این موضوع یکی از نکات برجسته در این سدان ملی بهشمار میرود که او را به یک رقیب سرسخت برای گزینههای چینی موجود در بازار تبدیل میکند.
دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک از لحاظ ویژگیهای فنی پیشرانه تفاوتی با نسخه دنده دستی آن نخواهد داشت؛ با این تفاوت که از استاندارد آلایندگی یورو ۵ بهره خواهد گرفت. دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک در بخش ظاهری تفاوتی با نمونه دنده دستی نداشته و تنها از رینگهای اسپرت آلومینومی ۱۶ اینچی جدید سود خواهد برد.
اما یکی از تفاوتهای اصلی این خودرو علاوهبر جعبهدنده ۶ سرعته دستی، اضافه شدن یک آپشن کاربردی و مفید تحت هنوان فرمان کمکی برقی (EPS) است. این در حالی است که تا پیش از این دنا پلاس مجهز به فرمان هیدرولیکی بوده است.
از دیگر امکانات موجود در این خودرو میتوان به کروزکنترل، ۲ عدد ایربگ، چراغ اسپرت LEDدار، آینههای برقی تاشونده راهنمادار، سیستم اخطار سرقت، سیستم هشدار دهنده مالتیپلکس، سیستم تهویه هوا اتوماتیک، کلیدهای کنترلی روی فرمان، تنظیم زاویه نور چراغها از داخل کابین، سیستم ناوبری، سیستم صوتی و تصویری مالتیمدیا، دوربین دید عقب، کارت حافظه رهیاب، چراغهای جلو مجهز به چراغ روشنایی در روز، آتنن سقفی طرح باله کوسه، موبایل هندزفری، سانروف برقی، صندلی ۸ حالته، ترمز ABS، ترمز دیسکی چرخهای عقب، هشدار دهنده موانع عقب و رینگ اسپرت آلومینومی اشاره کرد.
در بحث تجهیزات هم، ایران خودرو همان آپشنهای که به دنا پلاس توربو دندهای اضافه کرده بود، برای دنا پلاس توربو اتومات نیز استفاده کرده است. بنابراین هیچ تفاوت آپشنی میان مدل دندهای و مدل اتومات این خودرو وجود ندارد. مهمترین آپشنهای دنا پلاس توربو اتومات عبارتند از «سانروف»، «دو ایربگ»، «کروز کنترل»، «تریم تک رنگ»، «رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی جدید»، «ترمز دیسکی عقب»، «طرح جدید سردنده و گردگیر»، «روکش چرمی فرمان با دوخت قرمز»، «موکت کفی خودرو با آرم توربو و نوار قرمز رنگ».
تاکنون قیمت نهایی این محصول اعلام نشده است، اما طبق طرحهای پیش فروش مشارکت در تولید انجام شده بر آن، ودیعه لازم جهت پیش خرید این خودرو ۸۰ میلیون تومان اعلام شده است. همچنین موعد تحویل آن نیز برای تابستان و پاییز ۱۴۰۰ اعلام شده که بسته به موعد تحویل، تخفیف نقدی اندکی نیز برای خریداران به پاس ودیعهسپاری لحاظ خواهد شد.
نظر شما