۲۶ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۳۳
کد خبرنگار: 2423
کد خبر: 84999959
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگاهی به غذاهای سنتی و محلی بوشهر

عطر و طعم دریا در سفره بوشهری‌ها

۲۶ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۳۳
کد خبر: 84999959
معصومه مهدیانی
عطر و طعم دریا در سفره بوشهری‌ها

استان بوشهر در میان استان های جنوبی کشور فرهنگ غذایی بسیار ویژه ای دارد. غذاهای تند و لذیذ با عطر و طعم دریا موجب می شود تا هیچ وقت تجربه امتحان کردن این غذاها را فراموش نکنید.

گروه ایرنا زندگی - بوشهری‌ها تبحر بسیار خاصی در خوشمزه کردن هر غذایی دارند. ادویه‌های منحصر به فرد و مواد اولیه تازه‌ای که در این استان استفاده می‌شود، طعم غذاها را خاص و به یاد ماندنی می‌کند. شاید هم این روحیه گرم و بسیار مهمان نواز بوشهری‌ها است که روی غذاهایشان تاثیر می‌گذارد و آنها را تا این حد لذیذ و خاص می‌کند.  

اگر تا کنون نتوانستید به بوشهر سفر کنید و غذاهای سنتی و محلی این استان را امتحان کنید، با ما همراه شوید تا شما را با محبوب‌ترین غذاهای این استان آشنا کنیم و فوت و فن تهیه این غذاها را برایتان ذکر کنیم.

عطر و طعم دریا در سفره بوشهری‌ها

قیمه بوشهری

قیمه بوشهری برخلاف اسم اش با قیمه‌های معمولی تفاوت زیادی دارد. عمده این تفاوت مربوط به له کردن گوشت می‌شود، البته مزه آن هم تا حدودی فرق می‌کند. قیمه بوشهری ظاهری شبیه به حلیم بادمجان دارد. لپه و گوشت را با هم می‌کوبند تا کاملا له شوند به طوری که هنگام سرو و قاشق زدن حسابی کش بیاید. در بوشهر این غذا را اغلب همراه با شکرپلو که یکی دیگر از غذاهای سنتی استان است، سرو می‌کنند.

مواد اولیه

گوشت سر دست      ۵۰۰ گرم

لپه     ۲۵۰ گرم

پیاز    یک عدد درشت

رب گوجه فرنگی    ۲ قاشق غذاخوری

سیب زمینی   یک عدد درشت

گرد لیمو عمانی      یک قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده      ۲ قاشق غذاخوری

دارچین        ¼ قاشق مرباخوری

نمک و فلفل سیاه، روغن و زردچوبه      به مقدار کافی

طرز تهیه

مرحله اول

ابتدا لپه را حداقل از ۲ ساعت قبل خیس می‌کنیم تا نفخ آن گرفته شود. در ادامه پیاز را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و به همراه کمی روغن داخل یک قابلمه مناسب می‌ریزیم و روی حرات ملایم تفت می‌دهیم.

مرحله دوم

پس از اینکه پیاز سبک شد، دارچین را به همراه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز اضافه می‌کنیم و چند لحظه دیگر تفت می‌دهیم تا پیاز با ادویه ها یکدست شود. در ادامه گوشت را خرد می‌کنیم و به قابلمه اضافه می‌کنیم.

مرحله سوم

گوشت را به خوبی تفت می‌دهیم تا تغییر رنگ بدهد و کمی سرخ شود، سپس لپه را آبکشی می‌کنیم و به قابلمه اضافه می‌کنیم، لپه را یک دقیقه تفت می‌دهیم. سپس ۳ پیمانه آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و درب آن را می‌گذاریم.

مرحله چهارم

پس از گذشت یک ساعت سیب زمینی را پوست می‌گیریم و به صورت کامل درون قابلمه می‌اندازیم تا بپزد. مجددا درب قابلمه را می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم گوشت و لپه به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دیگر بپزند تا کاملا نرم شوند.

مرحله پنجم

پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت، آب آن را ضاف می‌کنیم و کنار می‌گذاریم، سپس لپه را و گوشت را با هم درون یک قابلمه مناسب می‌کوبیم یا با گوشتکوب برقی به طور کامل پوره می‌کنیم تا کاملا یکدست شوند.

مرحله ششم

در ادامه یک لیوان از آب گوشت را به مخلوط لپه و گوشت اضافه می‌کنیم و قابلمه را روی حرارت قرار می‌دهیم و به صورت مداوم مواد را هم می‌زنیم تا قیمه کشدار شود. در ادامه باقیمانده آب گوشت را به قابلمه اضافه می‌کنیم.

مرحله هفتم

سیب زمینی را هم به صورت جداگانه می‌کوبیم و به قابلمه اضافه می‌کنیم، سپس رب گوجه فرنگی را به همراه کمی روغن در یک تابه کوچک به خوبی تفت می‌دهیم تا طعم خامی‌اش گرفته شود، سپس به قابلمه اضافه می‌کنیم. خورش را خوب مخلوط می‌کنیم تا سیب زمینی و رب گوجه فرنگی با لپه و گوشت مخلوط شوند، سپس مقداری نمک به همراه زعفران دم کرده و گرد لیمو عمانی اضافه می‌کنیم و هم زدن را ادامه می‌دهیم تا مواد با هم ترکیب شوند.

مرحله هشتم

در این مرحله باید هم زدن خورش را تا زمانی که کش دار شود و آب اضافی آن کشیده شود ادامه دهیم. توجه داشته باشید که این خورش به صورت کم آب سرو می‌شود، در پایان پس از اینکه خورش آماده شد آن را به همراه شکرپلو یا برنج کته سرو می‌کنیم.

عطر و طعم دریا در سفره بوشهری‌ها

لخ لخ ماهی

از جمله برترین غذاهای بوشهری می‌توان از دمپخت ماهی بوشهری یا همان لخ لخ ماهی نام برد. این غذا یکی از لذیذترین خوراک‌های پلویی بوشهر است. معمولا لخ لخ ماهی بوشهری به دو صورت پخته می‌شود که تفاوت عمده آن در استفاده از لیموعمانی و تمبر هندی است.

ماده اولیه

برنج  ۴ پیمانه

ماهی (بهتر است از ماهی شیر یا قباد، هامور یا سنگسر سفید استفاده شود) برای هر نفر حدود ۲۰۰ گرم

سبزی ماهی (شوید و گشنیز و مقدار کمی شنبلیله)  حدود نیم کیلو

سیر  یک بوته

پیاز یک عدد

تمر هندی از نوع سیاه رنگ  نصف یک بسته کوچک ۲۰۰ گرمی

نمک، فلفل و زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه

مرحله اول

سبزی‌ها را شسته و آنها را خرد می کنیم. حالا پیاز و سیر را نگینی خرد کرده و کنار می گذاریم.

مرحله دوم

تمر هندی را با ۶ پیمانه آب گرم حل می‌کنیم تا شیره تمر هندی گرفته شود و بعد آن را از صافی عبور می‌دهیم.

مرحله سوم

سپس قابلمه‌ای مناسب را روی حرارت قرار می‌دهیم و کمی روغن داخل آن می‌ریزیم تا گرم شود. بعد پیاز نگینی خرد شده را داخل آن می‌ریزیم و تفت می‌دهیم. بعد از کمی تفت دادن پیاز، سیر را به آن اضافه کنید. در حین تفت کمی فلفل و زردچوبه هم به آنها اضافه کنید. بعد از آن سبزی‌های خرد شده را داخل قابلمه بریزید و خوب تفت دهید تا سرخ شوند. بعد به سبزی‌های سرخ شده شیره تمر هندی را اضافه کنید و بگذارید تا بجوشد.

مرحله چهارم

ماهی‌ها را نمک بزنید و پس از مدتی نمک آن را زیر آب سرد بشویید و به مواد در حال جوش خوردن اضافه کنید تا خوب بپزد. بعد از پخته شدن ماهی، آن را از داخل قابلمه بیرون می‌آوریم و کنار می‌گذاریم.

مرحله پنجم

برنج شسته شده را داخل قابلمه بریزید و صبر کنید تا در اثر جوشیدن آب داخل قابلمه کشیده شود. سپس حرارت را کم کنید و ماهی‌ها را روی برنج بچینید و یک دم کنی روی در قابلمه بگذارید و منتظر بمانید تا برنج دم بکشد. لخ لخ ماهی شما آماده است.

عطر و طعم دریا در سفره بوشهری‌ها

میگو پلو بوشهری

میگو و ماهی یکی از اساسی ترین بوشهری‌هاست. این غذا یکی از پرادویه ترین غذاهای بوشهری است که طعم و عطر بسیار خاصی دارد. اگر یک بار این غذای تند را امتحان کنید بدون شک عاشق طعم بی نظیر آن می شوید.

مواد اولیه

برنج    ۴ پیمانه

میگو پاک شده   ۵۰۰ گرم

سبزی ساطوری خرد شده    (گشنیز و شنبلیله)    ۱۵۰  گرم

پیاز بزرگ   یک عدد

سیر   ۲ حبه

زعفران دم‌کرده، زردچوبه، نمک، فلفل قرمز و پودر زنجبیل  به مقدار لازم

گرد لیمو، ادویه کاری و تخم گشنیز به مقدار لازم

رب گوجه فرنگی    یک قاشق غذاخوری

تمر هندی    نصف یک بسته

طرز تهیه

مرحله اول

مقداری روغن در تابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس پیازهای خرد شده را در روغن بریزید و آن‌ها را برای پنج تا هفت دقیقه تفت دهید تا نرم و سبک شوند. در ادامه سیرهای ریز خرد شده را به پیازها بیفزایید و کمی آن‌ها را تفت دهید. به پیاز و سیرها زردچوبه، نمک و فلفل بزنید و مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

مرحله دوم

سبزی خرد شده و میگوهای پاک شده را در تابه بریزید و خوب با بقیه مواد مخلوط کنید. تمر هندی را با کمی آب خیس کرده و از صافی رد کنید. سپس تمر هندی، رب گوجه فرنگی، پودر زنجبیل، تخم گشنیز، ادویه کاری، گرد لیمو و یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده را به مخلوط میگوها اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد با هم تفت بخورند. هفت تا هشت دقیقه برای تفت دادن میگوها و تغییر رنگ آن‌ها کافی است؛ زیرا پس از این مدت، میگوها سفت و لاستیکی می‌شوند.

مرحله سوم

برنج را به روش آبکش آماده کنید. حالا در کف قابلمه مورد نظر خود، روغن بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس ته دیگ مورد نظرتان (نان یا سیب‌زمینی) را در کف قابلمه بچینید. یک لایه برنج روی ته دیگ بریزید و روی آن را با یک لایه از مخلوط میگو پر کنید. این لایه‌ها را ادامه دهید تا مواد شما تمام شوند و آخرین لایه برنج باشد. با انتهای یک قاشق در روی برنج، چند سوراخ ایجاد کنید. درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا برنج به بخار بیفتد. پس از بخار کردن برنج، شعله گاز را کم کنید، دم‌کنی بگذارید و میگو پلو را برای ۴۵ دقیقه بپزید تا کاملا دم بکشد.

عطر و طعم دریا در سفره بوشهری‌ها

یتیمک بوشهری

یتیمک یکی از غذاهای سنتی بوشهری و بدون گوشت است که به دلیل وجود موادی همچون لوبیا، ارزش غذایی و رژیمی بالایی دارد. یکی دیگر از موادی که در بوشهر و جنوب کشور جزئی از فرهنگ غذایی این استان به شمار می‌رود، تمر هندی است که یکی از مواد اصلی یتیمک را تشکیل می‌دهد. ویژگی اصلی این غذا تند بودن آن است.

مواد اولیه

بادمجان  ۳عدد

پیاز درشت   یک عدد

لوبیا چشم‌بلبلی   ۱۵۰ گرم

آب تمبر هندی   نصف لیوان

نمک، فلفل قرمز و زردچوبه   به میزان لازم

روغن   به میزان لازم

آب   یک لیوان

طرز تهیه

مرحله اول

پیاز را ریز خرد کنید و درون تابه‌ای همراه با کمی روغن تفت بدهید تا سبک شود. حالا بادمجان‌ها را درشت خرد کرده و به پیازداغ اضافه کنید. سپس نمک، فلفل و زردچوبه را به میزان دلخواه به آن بیفزایید.

مرحله دوم

بادمجان‌ها که کمی در روغن تفت خورد، به آن یک لیوان آب گرم اضافه کنید و اجازه بدهید نیم‌ساعتی بپزند و خوب نرم شوند.

مرحله سوم

حالا لوبیاهای چشم‌بلبلی را روی بادمجان‌ها بریزید و آب تمبر هندی را به آن اضافه کنید. غذا که کمی دیگر پخت و آبش کشیده شد، به آن مقداری نمک بزنید و شعله را خاموش کنید. غذای شما آماده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.