روزگار کرونا باعث شده است که چیزهایی را ببینیم که حتی باورش سخت باشد. تمامی حوزههای زندگی آنلاین شده است و مدتی است که حتی تئاترها و کنسرتها آنلاین اجرا میشود و سینماها به خانه آمده است.
تئاتر از جمله آسیب دیدههای جدی از کرونا است و حالا نمایش «مرجان» برای برون رفت از این شرایط همانند برخی دیگر از نمایشها به صورت آنلاین اجرا میشود تا طرفداران تئاتر وعوامل و بازیگران خاک صحنه را مجازی بخورند.
نمایشی الهام گرفته از بیضایی
نمایش «مرجان» به نویسندگی و کارگردانی آریان رضایی براساس داستان «هزار و یک شب» و با نگاهی به پژوهش «هزار افسان کجاست» نوشتهی بهرام بیضایی نوشته شده است.
رضایی کارگردان این نمایش گفته بود: «حدود سالهای هشتاد، زمانی که نوجوان بودم برای اولین بار هزار و یک شب را خواندم. از آن زمان همواره دغدغه نگارش نمایشنامهای براساس هزار و یک شب همراهام بوده و روزهای قرنطینه در پی شیوع ویروس کرونا فرصتی دست داد تا این نمایشنامه را بنویسم.»
در این نمایش از پرده سبز و کروماکی برای تصویرسازی و طراحی اجرا استفاده شده است و میتوان گفت تجربهای متفاوت در حوزه تئاتر دیجیتال است. هوشمندی کارگردان این جاست که تعامل مخاطب با بازیگر را حفظ کرده است و مخاطب در اجرا از طریق نوشتن کامنت با بازیگر تعامل دارد.
تک بازیگر چهره این نمایش الهام پاوه نژاد است و دیگر عوامل نمایش مشاور کارگردان افشین هاشمی، مجری طرح امیرحسین شفیعی، طراح تصاویر گرافیکی اجرا سینا افشار، پخش زنده پیمان حسینی برزی، عکاس رضا جاویدی، امور فنی پخش استودیو پرپل، فیلمبردار ناصر حمیدی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات امیر قالیچی، دستیار کارگردان حسین بنیاد، منشی صحنه ناعمه علمی نژاد و ساخت تیزر محمدجواد ایزدی هستند.
تئاتری تعاملی برای زنان
مرجان نام شخصیتی خیالی است که به کاخ شهریار آمده تا در قصهگویی به شهرزاد کمک کند. قصههای شهرزاد تمام شده است و اگر امشب قصه تازهای برای شهریار روایت نکند به قتل میرسد. مرجان از طریق دنیای اینترنت و فضای مجازی به سرزمین ما میآید تا از مردم بخواهد برای قصه گفتن به او کمک کنند.
اما قصههای امروزی و معاصر ما درباره خشونت علیه زنان، قتل و تجاوز، دستمایه داستانگویی مرجان برای شهرزاد میشود. در مسیر رسیدن مرجان به شهرزاد اتفاقاتی میافتد که سرنوشت آن دو را تغییر میدهد.
در این باره بخوانید:
نمایش مرجان اجرایی تعاملی دارد و آریان رضایی درباره روند شکلگیری نمایشنامه گفته است: «ابتدا به سراغ پژوهشهای مختلفی از کتاب عشق و شعبده نغمه ثمینی و افسون شهرزاد، جلال ستاری تا مقالات خارجی و داستانها و رمانهایی که براساس هزار و یک شب نوشته شده بودند، رفتم. سرانجام در میان این همه، پژوهش تاثیرگذار و مهم هزار افسان کجاست؟ نوشته بهرام بیضایی برایام بسیار الهامبخش بود و تصمیم گرفتم مبنای پژوهشی نمایشنامهام براساس این کتاب شکل گیرد. پس از آن نگارش نمایشنامه دو ماه و نیم زمان برد.»