چندی پیش، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از رشد ۲۰۰ درصدی فروش اینترنتی در کشور در دو ماهه اخیر خبر داده و گفته تجارت اینترنتی میتواند در آینده نزدیک سهم قابل توجهی از اقتصاد کشور را از آن خود کند. ترس از شیوع بیماری و ممنوعیتهای قانونی آن باعث شده بسیاری از خریدهای حضوری جای خود را به فروش آنلاین و اینترنتی بدهند. چرخهای فروش اینترنتی اگرچه پیش از کرونا نیز در کشور به حرکت در آمده بود اما حالا با سرعت بالایی در مسیر پیشرفت قرار گرفته است. البته این رشد بازار، نصیب تمام کسب و کارهای اینترنتی نشده است، برخی هم متضرر شدهاند.
مشاغلی که رشد کردند
بالاترین رشد تجاری در میان کسب و کارهای آنلاین به سایتها و صفحههای برگزارکننده وبینار (سمینارها و جلسات آنلاین) و همچنین سایتهای مشاوره پزشکی و روانپزشکی اختصاص دارد. تعطیلات نوروزی و مسئله قرنطینه باعث شد، افراد زمان زیادی برای خانهنشینی و پیدا کردن راههای جدید برای سپری کردن اوقات خود داشته باشند. در این شرایط، بازار وبینارها که پیش از این چندان پر مشتری نبود، سکه شد. بسیاری از سخنرانها و مشاوران برای اینکه بتوانند مخاطبان خود را حفظ کنند، جلسات سخنرانی خود را به فضای وبینارها انتقال دادند و توانستند بسیاری از بازدیدکنندگان را با خود همراه کنند.
کسب و کارهای حوزه رسانه و ویدیو نیز از این بازار بهره بردند. برخی مخاطبان برای پیگیری اخبار و اطلاعات به سایتهای خبری و رسانهها مراجعه کردند و مشتریان بسیاری هم تماشای فیلم، سریال و ویدیوهای تولیدی را راهی برای گذران اوقات خود دیدند و این طور شد که کسب و کارهای حوزه فیلم و ویدیو نیز حسابی از این شرایط منتفع شدند.
سایتهای فروش کالا و محصولات سوپرمارکتی هم از جمله کسب و کارهای موفق در این روزها بودهاند. در شرایطی که فعالیت فروشگاهها و بوتیکها با ممنوعیت همراه است، بسیاری از مشتریان لازم دیدند نیازهای خود را از فروشگاههای اینترنتی تامین کنند. سوپرمارکتهای آنلاین هم بازار خوبی داشتند چرا که برخی مشتریان ترجیح دادند به جای مراجعه حضوری به سوپرمارکتها، مایحتاج خانه خود را آنلاین سفارش دهند.
در ادامه بخوانید:
کسب و کارهایی که متضرر شدند
در مقابل، مشاغلی هم بودند که آسیب زیادی از شیوع کرونا دیدند، برخی با کاهش شدید درآمد روبهرو شدند و برخی دیگر ضربهای جبران ناپذیر خوردند، ضربهای که به معنی تعطیلی کسب وکارهایشان بود.
به طور حتم، متضررترین گروه مشاغل اینترنتی در پی شیوع کرونا، کسب و کارهای مرتبط با حوزه گردشگری و سفر است. با نگاهی به آمار سایتهای مطرح در این حوزه، میتوان به کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی فروش و رزرو پی برد. اگرچه برای آگاهی از این موضوع حتی نیازی به آمار هم نیست، ترس از سفر در شرایط شیوع بیماری و ممنوعیتهای قانونی برای جابهجایی بین شهری باعث شد میزان سفرها و رزروها به کمترین میزان برسد.
مشاغل حوزه حمل و نقل نیز آسیب دیدگان دیگر از شیوع کرونا هستند. وقتی صحبت از قرنطینه و خانهنشینی است، پس مشتریانی هم وجود ندارند تا حمل و نقلی انجام بپذیرد. اسنپ، تپسی، الوپیک و بسیاری دیگر، همه از جمله کسب و کارهای متضرر در حوزه حمل و نقل هستند.
سایتها و برنامههای سفارش غذا نیز از این شرایط جان سالم به در نبردند. هشدارهای بهداشتی مانع از این شده است که مشتریان تمایلی به سفارش و خرید غذای آماده نشان بدهند. اکثر رستورانها و کترینگها در حالت نیمه تعطیل قرار دارند و بازار کسب و کارهای اینترنتی مرتبط با غذا به خواب رفته است.
جدا از اینها، مشاغل حوزه خرید و فروش مسکن، خودرو، ارائه خدمات، خرید بلیط و بسیاری کسب و کارهای اینترنتی دیگر نیز شرایط نامساعدی را تجربه میکنند.