پژو ۳۰۱ دومین شیر فرانسوی است که پس از ترک شرکای خارجی خودروساز، در بازار ایران ماندگار شد. ۲۴ تیرماه امسال پس از حدود چهار سال کش و قوس، خط تولید پژو ۳۰۱ بدون حضور شرکت فرانسوی افتتاح شد.

گروه صنعتی ایران خودرو به دنبال آغاز دور جدید تحریم‌ها و برهم خوردن پیوند این شرکت با پژو، عزم خود را جزم کرد تا با داخلی سازی بیش از ۶۰ درصدی، پژو ۳۰۱ را به صورت مستقل تولید کند. اما این شیر فرانسوی که پژو ۳۰۱ ایرانی هم لقب گرفته، در چند تیپ و با چه ویژگی ها و امکاناتی از اردیبهشت ماه ۹۹ به بازار می آید؟

شیر فرانسوی چگونه وارد بازار ایران شد؟

پژو ۳۰۱ در سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه بین المللی اتومبیل پاریس رونمایی و از سپتامبر همان سال در بازار عرضه شد. فروش این اتومبیل در همان سال اول در ترکیه آغاز و سپس در کشورهای آسیای غربی، آفریقا و اروپا شرقی آماده فروش شد. این خودرو که محصول مشترک چینی دانگ فنگ و پژو فرانسه است، به گفته برخی کارشناسان و ناظران برای بازارهای آسیایی و شمال آفریقا طراحی شده است. آنها معتقدند پژو ۳۰۱ به دلیل قیمت نسبتا مناسب و طراحی خاص، مورد طبع و ذائقه آسیایی ها و آفریقایی ها است. پژو ۳۰۱ در بازارهای جهانی با طیف گسترده ای از پیشرانه های بنزینی و دیزلی عرضه می شود. 


 

بیوگرافی فنی

این اتومبیل فرانسوی در یک مدل ۱٫۲ لیتری و دو مدل ۱٫۶ لیتری در بازار جهانی عرضه شده است. پیشرانه ۱٫۲ لیتری این اتومبیل که در پژو ۲۰۸ هم استفاده شده، توانایی تولید قدرت ۷۲ اسب‌بخار را دارد. پیشرانه ۱٫۶ لیتری این خودرو در دو مدل بنزینی با قدرت ۱۱۵ اسب ‌بخار و دیزلی ۹۲ اسب ‌بخار عرضه شده است. این اتومبیل در انواع جعبه ‌دنده‌های ۵ سرعته دستی، ۴ سرعته و ۶ سرعته خودکار به فروش‌ می‌رود. پژو ۳۰۱ از پلت‌فرم PSA PF۱ بهره می‌برد. از این پلت‌فرم در خودروهای سیترئن C۳، سیتروئن C۲، پژو ۲۰۷ و پژو ۲۰۸ استفاده شده است.


پژو ۳۰۱ در ایران با موتور ایرانی EC۵ که بهبود یافته موتور TU۵ است در بازار عرضه می شود. موتور TU۵ اکنون روی برخی خودروها مانند پژو ۲۰۶ نصب است و EC۵ مدل ارتقا یافته آن است. با ارتقایی که در مورد این موتور انجام شده این پیشرانه توان تولید ۱۱۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر در دور موتور ۴ هزار را دارد. این موتور به دست مرکز تحقیقات موتور شرکت ایران خودرو ساخته شده است. پژو ۳۰۱ در ابتدا به صورت گیربکس دستی وارد بازار می شود که گیربکس آن نیز از نوع B۴ که نمونه ارتقاء یافته گیربکس های BE است که هم اکنون در خودروی پژو ۲۰۷ دستی به کار می رود. گیربکس جدید با ارتقاء برخی از قطعات بهبود یافته است، به طوری که  شیفینگ و شیفتر (سیستم تعویض دنده) در ۳۰۱ به صورت تغییر یافته و به صورت کابلی طراحی شده که این موضوع باعث روان تر شدن فعالیت تعویض دنده می شود.براساس اطلاعات منتشر شده نمونه های گیربکس دستی نهایتا تا اردیبهشت ۹۹ وارد بازار شده و به دست مصرف کننده می رسد. ۳ ماه پس از ارائه خودرو به صورت دستی نمونه گیربکس اتوماتیک نیز روانه بازار خواهد شد.

۳۰۱ چه آپشن‌هایی دارد؟

از جمله امکانات خودرو در نوع فول با گیربکس دستی شامل رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچ، شیشه بالابر برقی در جلو و عقب، تنظیم آینه های جانبی به صورت برقی، مانیتور لمسی ۷ اینچ، تهویه مطبوع دستی، سنسور پارک عقب، کنسول میانی بین صندلی راننده و شاگرد، ترمز عقب کاسه ای و ۲ کیسه هوا در قسمت جلو است. در نمونه اتوماتیک این خودرو نیز علاوه بر استفاده از گیربگس آیسین ژاپن صندلی برقی ۶ جهته و افزایش کیسه هوا (اربگ) از ۲ به ۴ (اربگ های صندلی) پیش بینی شده است. این در حالی است که به گفته متولیان، افزایش آپشن های ۳۰۱ در برنامه های ایران خودرو قرار دارد و پیش بینی شده تا ۲ مورد استفاده از سقف سانروف و نصب مولتی مدیای جدید به پژو ۳۰۱ اضافه شود.
اردیبهشت سال آینده زمانی است که برای عرضه محصول پژو ۳۰۱ به بازار اعلام شده است. به گفته ایران خودرویی ها، این خودرو در فاز اول با تولید ۱۰ هزار خودرو و در فاز دوم که سال ۱۴۰۰ است به تیراژی ۱۰۰ هزار دستگاهی دست خواهد یافت و ظرف چهار سال به تولید ۲۵۰ هزار دستگاهی خواهد رسید. همچنین پژو ۳۰۱ در دو مدل وارد بازار می شود؛ ابتدا مدل دستی آن به فروش گذاشته می شود و بعد از آن مدل اتومات این شیر فرانسوی در بازار عرضه می شود. ایران خودرو در مورد قیمت این خودرو هنوز هیچ گونه اظهار نظری نکرده است.

در جدول زیر برخی مشخصات فنی پژو ۳۰۱ را بخوانید

حجم موتور     ۱۵۸۷ سی سی
 
توان     ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور/دقیقه
گشتاور     ۱۵۰ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور/دقیقه
شتاب از صفر تا صد کیلومتر     ۹.۴ ثانیه
 
حداکثر سرعت    ۱۸۸ کیلومتر
مصرف ترکیبی ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
گیربکس     ۵ دنده دستی یا ۴ دنده اتوماتیک
استاندارد سوخت یورو ۵