افزایش آمار پرونده‌های دادسرای جرایم پزشکی درخصوص شکایت از پزشک یا قصور بیمارستان، نشان دهنده آگاهی بیماران از حق قانونی خود و پیگیری پرونده ها از سوی دادگاه انتظامی نظام پزشکی است. حال باید دید این شکایت به چه نحوی صورت میگیرد؟

گروه ایرنا زندگی- با توجه به مشغله زیاد و گروه اشتباهات و قصورات گاها پیش می‌آید که پزشک، پرستار یا کادر درمان اشتباهاتی انجام داده و موجب  بروز مشکلاتی برای بیمار شوند، حال باید دید در میان این همه ملاقات و ازدحام چگونه میتوان شکایت کرد و شکایت خود را اثبات کرد.

قصور پزشکی و تخلف پزشکی

قصور پزشکی یعنی پزشک به تعهدات خود عمل نکرده و درمان مد نظر برای درمان را سهوا یا عمدا انجام نداده است. چنانچه سهوا باشد مقصر محسوب نمی‌شود اما چنانچه آگاهانه باشد مجرم است. عواقب تخلف پزشکی بسیار سخت‌ است. تخلفاتی مانند؛ راه اندازی بیمارستان بدون کار واضح، اخذ هزینه بیش از نرخ مقرر، اعزام بیمار به مراکز خصوصی تصویربرداری، درمان بیماری بدون داشتن تجربه کافی در زمینه بیماری، جذب بیمار از طریق تبلیغات نادرست، افشای اسرار بیمار از جمله قصور پزشکی محسوب می‌شود و عواقب جبران ناپذیری برای پزشک دارد.

بروز هر یکی از کارهای بالا از مصادیق قصور پزشکی به حساب آمده و بیمار یا خانواده او میتوانند به دادسرای یا نظام پزشکی شکایت کنند. چنانچه قصور پزشکی موجب آسیب به بدن بیمار شده باشد، پزشک باید دیه بخش آسیب دیده را بر اساس رای دادگاه پرداخت کند. اما چنانچه پرستار یا کادر درمان کاری خلاف دستور پزشک انجام دهند و بیمار اسیب ببیند پزشک مقصر نیست و کادر درمان بیمارستان مقصر شناخته می‌شوند.

مراحل شکایت از پزشک و پرستار

دقت داشته باشید هنگام از شکایت تمام سوابق پزشکی و نسخه های بیمار را همراه داشته باشید. مراحل طرح شکایت پزشکی بدین صورت است که: ابتدا از طرق مختلفی که در ادامه مطلب به آن اشاره میکنیم طرح دعوا کرده و براساس موضوع شکایت تنظیم دادخواست میکنیم. سپس تاریخ برگزاری دادگاه جهت حضور به صورت اطلاعیه به شما ارسال می‌شود. همزمان با پزشک تماس گرفته شده و مدارک درمانی و توضیحات از او اخذ می‌شود و در نهایت به پرونده رسیدگی شده و حکم لازم صادر می‌شود.

روشهای شکایت از پزشک یا بیمارستان

شکایت میتواند از روش‌های زیر صورت گیرد:

شکایت به دادگاه انتظامی سازمان نظام پزشکی

طرح شکایت در محاکم عمومی

طرح شکایت در هیات حل اختلاف

شکایت از طریق سامانه تلفنی ۱۶۹۰

شکایت از طریق مراجعه به سایت www. ۱۶۹۰. Ir

شکایات واصله به مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به تجدیدنظرها ظرف مدت دو روز کاری جهت تکمیل مدارک و تنظیم گزارش بازرسی با اطلاع شاکی به کمیسیون کارشناسی دفتر مرکزی اداره کل ارسال می‌شود. سپس کمیسیون کارشناسی طی ده روز کاری، پرونده را تکمیل می کند و به کمیسیون ماده ۱۱ تعزیرات حکومتی و معاونت امور داخلی سازمان نظام پزشکی شهرستان ارسال می‌کند. در اولین قدم، بهتر است به صورت الکترونیکی به یک دفتر خدمات قضایی مراجعه کنید تا پرونده شما به مراجع مربوطه در آنجا ارجاع شود.