ایرنا زندگی - تولیدکننده‌های چینی در بازار تلفن‌های هوشمند قدرتمندتر از همیشه به نظر می‌رسند. اما یک رقیب نوظهور هم از راه رسیده که می‌تواند گرمای بیشتری به این بازار داغ ببخشد.

تا پیش از تحریم‌های سختی که دولت دونالد ترامپ علیه شرکت هواوی اعمال کرد، به نظر می‌رسد این شرکت چینی می‌تواند جایگاه اپل و سامسونگ در صدر بازار تلفن‌های هوشمند تصاحب کند. اما امروز هیچ نامی از هواوی در میان برترین و محبوب‌ترین تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند دیده نمی‌شود. هواوی که قرار بود رقیبی جدی و تهدیدی بزرگ برای سامسونگ و اپل باشد حالا از تامین قطعات تلفن هوشمندی که توانایی ارائه سرویس‌های گوگل را ندارند هم عاجز مانده است. اگرچه شرکت‌های آمریکایی و متحدانشان تلاش می‌کنند تا مسیر موفقیت شرکت‌های چینی در بازار تلفن‌های هوشمند را مسدود کنند اما به نظر می‌رسد چینی‌ها نمی‌خواهند از دست تلاش بکشند.

حالا نوبت به جدیدترین شرکت چینی رسیده تا در برابر سامسونگ و اپل قرار بگیرد؛ هلدینگ BBK. مجموعه‌ای از تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند در چین که اگرچه بخش ویژه‌ای از تمرکزشان را روی فروش محصولات در چین قرار داده‌اند اما می‌خواهند در آینده‌ای نه‌چندان دور در سراسر جهان حضور داشته باشند. در ادامه می‌توانید جدیدترین رقیب سامسونگ و اپل در بازار تلفن‌های هوشمند را بشناسید.

تنها ربع قرن برای موفقیت لازم بود

هلدینگ BBK در تاریخ ۱۸ سپتامبر ۱۹۹۵ در دانگووان استان گوانگ‌دانگ چین تاسیس شد. این شرکت که در ابتدا به تولید محصولات الکترونیکی مشغول بود. نخستین نسل کارگران این شرکت به تولید دی‌وی‌دی پلیرها، هدفون‌ها و لوازم خانگی جانبی می‌پرداختند اما امروزه در کارخانه‌های این شرکت تلفن‌های هوشمند حرف اول را می‌زنند. چراکه در مدیرعامل هلدینگ BBK در سال ۲۰۰۴ از برندی به نام Oppo رونمایی کرد که در سال‌های بعد جدی‌تر از قبل وارد بازار تلفن‌های هوشمند شد.

این هلدینگ چینی که به واسطه فروش بی‌پایان محصولاتش در چین به ثروت قابل قبولی رسیده بود در سال ۲۰۰۹ از شرکت Vivo رونمایی کرد. برند ویوو قرار بود به صورت تخصصی به تولید تلفن‌های همراه بپردازد. نخستین تلفن‌های هوشمند این تولیدکننده در سال ۲۰۱۱ از راه رسیدند. تلفن‌های هوشمند ارزان، مقرون به صرفه و جذاب ویوو در چین پرفروش شدند و همین موفقیت هلدینگ BBK را به فکر توسعه یک برند جدید سوق داد. بنابراین آن‌ها از برند Realme رونمایی کردند.

ریلمی تازه‌نفس‌ترین برند زیرمجموعه هلدینگ BBK است که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد اما خیلی سریع رشد کرد. امروزه محصولات ریلمی از پرفروش‌ترین محصولات بازارهای چین و هند هستند. تلفن‌های هوشمند ریلمی با توجه به قیمت جذابی که دارند خیلی سریع مورد توجه قرار گرفتند و به همین دلیل در سایر بازارها هم عرضه شدند. برای مثال، از مدتی پیش تلفن‌های هوشمند ریلمی در بازار ایران هم در دسترس هستند.

اما در کنار ریلمی برند دیگری هم از سوی هلدینگ BBK مدیریت می‌شود. برندی که شاید محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین زیرمجموعه این هلدینگ چینی باشد. چراکه بیشترین آمار فروش محصولات هلدینگ BBK در اروپا و آمریکا را به خود اختصاص داده است. برند One Plus که فعالیت خود را در سال ۲۰۱۳ شروع کرد. محصولات تولیدی این برند تعداد زیادی ندارند و به صورت محدود به شکل مجازی به فروش می‌رسند. اگرچه این برند در دوران ۸ سال فعالیت خود کمتر از ۴۰ تلفن هوشمند معرفی کرده اما به نظر می‌رسد این زیرمجموعه هلدینگ BBK برنامه‌های جذابی برای افزایش تولید تلفن‌های میان‌رده دارد و می‌خواهد از بازار تلفن‌های هوشمند پرچمدار فاصله بگیرد.

جمع تولیدکنندگان خواهان پیشرفت جمع است

اگرچه برندهای زیرمجموعه هلدینگ BBK بخش عظیمی از فروش خود را مدیون بازار چین هستند اما به نظر می‌رسد این هلدینگ رویاهای بزرگی برای نزدیک‌شدن به بازار سایر کشورهای جهان دارد. ویوو و ریلمی که این روزها در بازار تلفن‌های هوشمند در هند جولان می‌دهند از مدتی پیش وارد بازار اروپا هم شده‌اند. وان پلاس محبوب‌ترین زیرمجموعه هلدینگ BBK در ایالات متحده آمریکا است و به همین دلیل تمرکز ویژه خود را روی توسعه محصولات مبتنی بر فناوری 5G قرار داده تا سهم بیشتری از بازار این کشور داشته باشد.

آمار فروش تلفن‌های هوشمند در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد اوپو و ویوو به عنوان مهم‌ترین زیرمجموعه‌های هلدینگ BBK در تلاش هستند تا سهم بیشتری از بازار تلفن‌های هوشمند در اختیار داشته باشند. آن‌ها به شکل آشکاری می‌جنگند تا با افزایش سهم خود در بازار فرصت نزدیک‌شدن به سامسونگ و اپل را کسب کنند. آمارهای رسمی فروش تلفن‌های هوشمند در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ ثابت می‌کند که شرکت‌های اوپو و ویوو به ترتیب ۱۱ و ۱۰ درصد از فروش تلفن‌های هوشمند را در اختیار داشته‌اند. این دو شرکت به نمایندگان هلدینگ BBK در جمع پرفروش‌ترین تلفن‌های هوشمند در مجموع ۲۱ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند. همین مسئله باعث می‌شود که این هلدینگ چینی بالاتر از رقیب هموطن خودش یعنی شیائومی و رقیب آمریکایی‌اش یعنی اپل در رده دومین تولیدکننده پرفروش تلفن‌های هوشمند در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ قرار بگیرد.

در این زمینه بخوانید:

تلفن‌های هوشمند در کدام کشورها ساخته می‌شوند؟

همه چیز درباره سیستم عامل هارمونی: جدی‌ترین رقیب اندروید از راه رسید

برای دانشجویان و دانش‌آموزان: بهترین تلفن هوشمند زیر سه میلیون تومان بازار کدام است؟

اوپو و ویوو در شرایطی ۱۱ و ۱۰ درصد از سهم فروش تلفن‌های هوشمند در بازار تلفن‌های هوشمند را به خود اختصاص داده‌اند که شیائومی تنها ۱۴ درصد از بازار را تصاحب کرده و اپل هم آماری بهتر از ۱۷ درصد را به دست نیاورده است. نکته تکراری اما حضور مداوم سامسونگ در صدر جدول است که با سهم ۲۲ درصدی حدود یک چهارم از کل بازار تلفن‌های هوشمند را در اختیار دارد. در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ و به دلیل مقاوم‌ترشدن جوامع انسانی در برابر ویروس کرونا، فروش تلفن‌های هوشمند افزایشی ۲۰ درصدی را تجربه کرد.

آیا آینده متعلق به هلدینگ BBK است؟

در حالی که هلدینگ BBK در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ تنها ۵۶.۷ میلیون دستگاه تلفن هوشمند فروخته بود در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ از سامسونگ عبور کرد و به پرفروش‌ترین تولیدکننده تلفن‌های هوشمند در جهان تبدیل شد. اگرچه وقتی آمار برندهای زیرمجموعه هلدینگ BBK را به صورت جداگانه بررسی می‌کنید، متوجه می‌شوید که این برندها سهم اندکی از بازار داشته‌اند اما قرارگرفتن همه آن‌ها در کنار یکدیگر اعداد بسیار بزرگی را نشان می‌دهد. اعدادی که در آینده نزدیک بزرگ‌تر هم می‌شوند.

با ورود جدی ویوو، اوپو، ریلمی و وان پلاس به سایر بازارهای تلفن‌های هوشمند در سراسر جهان باید انتظار فروش بیشتری از محصولات این برندها را داشت. از آن‌جایی که به نظر می‌رسد این برندها از همین حالا بازار تلفن‌های هوشمند را تصاحب کرده‌اند احتمالا در آینده نزدیک به قطب جدی‌تری در بازار تبدیل می‌شوند. بنابراین باید پذیرفت که آینده متعلق به هلدینگ BBK است. البته اگر همین حالا هم آن را تصاحب نکرده باشد.

منبع: تحریریه ایرنازندگی