فیلم زیر نور کم نخستین اثر سینمایی محمد پرویزی به عنوان کارگردان است. این فیلم که درام روانشناختی محسوب می شود از جمله آثاری است که شاید نمونه آن را کمتر دیده باشد. پرویزی معدود فیلمهایی ساخته است و در آنها خاطره برای او نقش مهمی دارد. فیلم «زیر نور کم» که اخیرا در به صورت آنلاین اکران میشود را میتوان فیلم متفاوتی دانست اما همین لقب کار کارگردان را دشوار و نقد این فیلم را جدیتر میکند.
چه خواهید دید؟
از فیلم «زیر نور کم» به عنوان فیلمی متفاوت نام برده میشود. فیلمی که نویسنده آن محمد پرویزی است و متفات از ساختههای چند سال اخیر سینمای ایران است. «زیر نور کم» فیلمی اجتماعی است و خاطره و مرزهای اخلاقی نقش مهمی در آن دارند. در خلاصه داستان زیر نور کم آمده است: زندگی من اسیر اسمهاست، اسمهایی که اومدن و رفتن. این روزها به اسمهایی فکر میکنم که سایه نداشته باشه یا حداقل اینقدر کوتاه باشه که نشه زیر نور کم دیدش.
اما شاید بهترین معرفی فیلم یادداشت نویسنده و کارگردان آن باشد. پرویزی در مورد این فیلم نوشته است: «من از آدمهایی که از زندگی ام رفته اند (تا به امروز ) خلاصی ندارم. نمی توانم آنها را جایی رها کنم، چون به شکل های متفاوتی بازمی گردند و با لحظه های خوبِ زندگیم ترکیب می شوند. این درهم تنیدگی آنها گاهی تکان دهنده است. سر زده کسی از راه می رسد دور میزی که نباید باشد حاضر می شود. شده با آنها ساعت ها و یا روزها جایی دیگری بوده ام. همین وقت هاست که زندگی ام زیر و رو می شود... به این خاطرِ که جایی که هستم یا باید تاریک تاریک باشه، یا روشنِ روشن... من از ماندن « زیر نورِ کم» می ترسم.»
در فیلم زیر نور کم بازیگرانی همچون لیلا زارع، صابر ابر، حمیدرضا آذرنگ، بهناز جعفری، بیتا بادران، تیرداد کیایی، رابعه مدنی، روح الله کمانی و نیلوفر شهیدی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.
خاطرات دستمایه ساخت فیلم
محمد پرویزی تا کنون دو فیلم ساخته است که هر دو را میتوان شبیه به یکدیگر دانست. فیلم اول او که با فیلم زیر نور کم در یک سال ساخته شد در «لابی» در نووتل واقع در فرودگاه امام خمینی فیلمبرداری شده است بازیگرانی همچون شهاب حسینی، ساره بیات، مصطفی زمانی، سحر دولتشاهی، پگاه آهنگرانی، علیرضا آقاخانی، بهنوش طباطبایی، شهرام حقیقت دوست، مهرداد صدیقیان، آزاده صمدی، آرمان درویش، سام نوری، هستی مهدوی فرد، مهسا همتی، مارن میلر، سارا منجزی پور و الهام جعفرنژاد به ایفای نقش پرداخته اند.
فیلم لابی نیز درباره خاطرات است. قصه مسافرانی که بارها بیشتر از وزن چمدانهایشان خاطره حمل میکنند. اسیر اتاقها، راهروها و لابیها میان خود و میان دیگران… لابی قصه این آمد و شدهاست.
در این باره بخوانید:
مهتاب کرامتی از مردان آنجلس تا صحنهزنی
پرویزی پیشتر گفته بود: «مهمترین نکته برای من در فیلمسازی توجه و تمرکز روی خاطرات است. خاطرات تاثیر زیادی در گسترههای اجتماعی دارند و در مناسبات اجتماعی هم به اندازه قابل توجهی تاثیرگذار است. موضوع «سمفونی تولد» به نوعی درگیری خاطرات در چارچوب خانواده بود. اما «لابی» درباره نتایج خاطرات و بازخوردهایی است که از آن به وجود میآید.»