درگاه پرداخت هوشمند دیجیپی که از محصولات شرکت نوآوران پرداخت مجازی ایرانیان یا همان دیجیپی است، درکنار دیجیکالا، به دهها استارتاپ و کسبوکار آنلاین دیگر هم خدمات عرضه میکند که از میان آنها میتوان به فیدیبو، مایکت و کمدا، پاتوق و سیب اپ اشاره کرد.
درگاه پرداخت هوشمند دیجیپی همان درگاه پرداختی است که دیجیکالا برای تراکنشهای مالی خود از آن استفاده میکند. این درگاه هوشمند به درگاههای پیاسپیهای (PSP) سداد، بهپرداخت ملت، ایران کیش، سامان، پارسیان، پاسارگاد و پرداخت نوین متصل است.
هدف اصلی شرکت نوآوران پرداخت مجازی ایرانیان از طراحی درگاه پرداخت هوشمند دیجیپی، افزایش احتمال موفقیت پرداخت آنلاین و بالابردن تعداد تراکنشهای مالی موفق در فروشگاههای اینترنتی است. طبق آمار بهدستآمده، پرداختهای موفق دیجیکالا پس از راهاندازی درگاه پرداخت هوشمند دیجیپی حدود ۲درصد افزایش یافته است.
اکنون و بنابر اعلام دیجیپی، درگاه پرداخت هوشمند این شرکت قرار است در اختیار همه متقاضیانی قرار بگیرد که صاحب فروشگاه اینترنتی و کسبوکار آنلاین در سطح کشور هستند. متقاضیان میتوانند با مراجعه به وبسایت دیجیپی، اطلاعات بیشتری نسبت به ثبت نام و دریافت درگاه پرداخت کسب کنند. اما درگاه پرداخت هوشمند دیجیپی چگونه کار میکند و چه تفاوتی با درگاههای پرداخت معمولی دارد؟
درگاه پرداخت هوشمند دیجیپی به شش درگاه پرداخت معتبر، یعنی شرکتهای پرداخت الکترونیک سداد، بهپرداخت ملت، ایران کیش، سامان، پارسیان، پاسارگاد و پرداخت نوین آرین متصل است. دیجیپی با پایش عملکرد آنها در لحظه، بهترین و سریعترین درگاه پرداخت را برای کاربر آماده میکند. این درگاه ویژگیهای دیگری هم دارد که برخی از آنها عبارتند از:
. پایش لحظهای عملکرد درگاههای پرداخت و امتیازدهی بر پایه عملکرد آنها
. توزیع هوشمند تراکنشها بهصورت لحظهای بین درگاههای پرداخت شرکتهای مختلف
. امکان توزیع تراکنشها بین حسابهای بانکی مختلف برای کسبوکارهایی که به توزیع درآمد بین حسابهای مختلف نیاز دارند
. بینیازی کسبوکارها از مذاکره با پساسپیهای (PSP) مختلف و تعامل و ارائه مدارک تنها به یک شرکت
. عرضه راهکارهای نوآورانه پرداخت بهصورت شخصیسازیشده برای فروشگاههای اینترنتی
. عرضه خدمات بازگشت وجه در سیستم پرداخت کشوری با قابلیت پردازش چند ده هزار درخواست بازگشت وجه در طول روز، به حساب، کارت و کیف پول کاربران بهصورت هوشمند.
. پشتیبانی شبانهروزی درگاه پرداخت هوشمند با استفاده از گروه کارشناسهای خبره در این حوزه.
. ارائه خدمات گزارشگیری جامع برای تمامی درگاهها در قالب پنل یکپارچه پذیرندگان
درگاه پرداخت هوشمند دیجیپی عملکرد شش درگاه پرداخت مذکور را بهصورت لحظهای ارزیابی میکند. بنابر معیارهای مختلف از جمله سرعت پاسخگویی و نرخ خطا به این درگاهها امتیاز داده و بهترین درگاه را بر پایه امتیازها انتخاب میکند. سپس هم حجم تراکنشی متناسب با آن امتیاز بهسوی آن درگاه و سایر درگاههای پرداخت هدایت میکند.
در واقع الگوریتم هوشمند دیجیپی کیفیت عملکرد درگاههای مختلف را بررسی کرده و امتیاز هرکدام را تا زمان رفع مشکل کاهش میدهد. در نتیجه این فرایند، حجم تراکنشها بین درگاهها توزیع شده و احتمال پرداخت موفق توسط کاربر یا مشتری فروشگاه اینترنتی افزایش مییابد.
همه پایانهها و حسابهای درگاه پرداخت هوشمند دیجیپی به نام صاحب فروشگاه اینترنتی طرف قرارداد هستند؛ یعنی دیجیپی واسط مالی نیست و مانند درگاه پرداخت مستقیم عمل میکند. هنگام تسویه حساب هم رویهای مانند درگاههای مستقیم دارد و تسویه را طبق سیکل شاپرک انجام میدهد.
از آنجا که درگاه پرداخت هوشمند دیجیپی درگاه واسط نیست و وظیفه هدایت تراکنشها بهسوی درگاههای مختلف را دارد، همه مدارک ثبت قرارداد با شرکتهای پیاسپی، ازجمله نماد اعتماد الکترونیک، برای استفاده از درگاه پرداخت هوشمند دیجیپی هم الزامی هستند.
صاحبان فروشگاههای اینترنتی و کسبوکارهای آنلاین، میتوانند فرم درخواست درگاه پرداخت هوشمند دیجیپی را در وبسایت این شرکت پر کنند. کارشناسهای دیجیپی بعد از بررسی شرایط وبسایت مربوطه، تماس گرفته و اطلاعات و مدارک لازم را با ایشان در میان میگذارند.
متقاضیان استفاده از درگاه دیجیپی، این امکان را دارند تا طی مدت آمادهسازی درگاه هوشمند، در محیط آزمایشی دیچیپی، مستندات فنی را پیادهسازی کرده و تراکنشهای آزمایشی انجام بدهند تا از چگونگی عملکرد درگاه پرداخت اطمینان حاصل کنند.
انجام عملیات پرداخت، مهمترین بخش فرآیند فروش در فروشگاه است. عدمموفقیت تراکنش، مشتری را از ادامه خرید و تلاش مجدد مأیوس میکند. درگاه پرداخت هوشمند دیجیپی با توزیع هوشمندانه تراکنشها روی درگاههای مختلف بر پایه عملکردشان، نرخ تراکنشهای موفق را افزایش داده و منجر به رضایت بیشتر مشتری و همینطور صاحب کسبوکار میشود.
م. خ