برای بسیاری از تماشاگران حرفه‌ای سینما فیلم‌های کمدی ایرانی به‌صورت کاملا پیش‌فرض کلیشه‌ای و بی‌نمک هستند. با این حال آثاری هم وجود دارند که با فاصله‌گرفتن از سایر فیلم‌های کسل‌کننده به عناوینی متفاوت و واقعا خنده‌دار تبدیل می‌شوند.

فیلم‌های کمدی ایرانی معمولا عناوین نه‌چندان خنده‌دار، بدون ساختار مشخص و فاقد خلاقیت هستند که هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای تماشای آن‌ها وجود ندارد. تیم تولید این گروه از فیلم‌ها به امید آن‌که با روایت‌های بیش از حد پیش و پا افتاده توجه تماشاگران نه‌چندان ریزبین را به خود جلب کرده و درآمد میلیاردی داشته باشند. به همین دلیل از هر ایده و داستانی استفاده می‌کنند تا تماشاگر را به سالن‌های سینما کشانده و هزینه بلیط را از او دریافت کنند. اما از آن‌جایی که این روایت‌های تکراری و کلیشه‌ای بیشتر تماشاگران حرفه‌ای سینما را آزار می‌دهد، فیلم‌های کمدی معمولا مورد توجه تماشاگران قرار نمی‌گیرند. با این حال همه فیلم‌های کمدی ایرانی هم عناوین ناامیدکننده‌ای نیستند و در این میان آثاری وجود دارند که می‌توانند هر تماشاگری را بخندانند و او را تحت تاثیر قرار دهند.

در ادامه با متفاوت‌ترین فیلم‌های کمدی ایرانی که باید تماشا کنید، آشنا می‌شوید. آثاری دوست‌داشتنی که تعدادی از آن‌ها ارزش تماشای چندباره را هم دارند.

اجاره نشین‌ها | ۱۳۶۵

شاید این فیلم بهترین تجربه کارگردانی و نویسندگی داریوش مهرجویی باشد. «اجاره نشین‌ها» در سال ۱۳۶۵ ساخته و در سال ۱۳۶۶ به سالن‌های سینما راه پیدا کرد. محبوبیت این فیلم به حدی زیاد شد که توانست لقب پرفروش‌ترین فیلم سال را تصاحب کند. براساس نظرسنجی مجله شناخته‌شده ماهنامه فیلم، «اجاره نشین‌ها» یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است. «اجاره نشین‌ها» نامزد ۷ جایزه پنجمین جشنواره فیلم فجر شد اما تنها جایزه بهترین صدابرداری را برنده شد.

داستان فیلم در یک آپارتمان در حاشیه شهر تهران روایت می‌شود. آپارتمانی که مالک آن فوت کرده و از آن‌جایی که بدون وارث رها شده، وضعیت مشخصی ندارد. حالا عباس آقا، وکیل مالک فوت‌شده آپارتمان، در تلاش است تا ضمن مدیریت ساختمان با همکاری یک مشاور املاک محلی این ملک بی‌صاحب را تصاحب کند. آپارتمان فرسوده و نیازمند تعمیرات اساسی است ولی عباس آقا نه‌تنها وظیفه مدیریت تعمیرات را برعهده نمی‌گیرد بلکه به سایر ساکنان هم اجازه نمی‌دهد که واحد خود را بازسازی کنند.

عزت‌الله انتظامی، اکبر عبدی، حسین سرشار، حمیده خیرآبادی، رضا رویگری، ایرج راد و فردوس کاویانی از بازیگران شناخته‌شده فیلم «اجاره‌نشین‌ها» بودند.

لیلی با من است | ۱۳۷۴

چهارمین فیلم بلند کمال تبریزی را که او را به‌عنوان یک کارگردان توانمند مطرح کرد، فیلم «لیلی با من است» لقب می‌گیرد. فیلمی که بعدها به بخشی از فلسفه سینمایی تبریزی تبدیل شد و بارها برای ساخت آثار دیگر او به منبع قدرتمندی برای اقتباس‌های دور و نزدیک بدل گشت. «لیلی با من است» در پنج جایزه مهم چهاردهمین جشنواره سینمایی فجر نامزد شد اما در نهایت با جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به خانه رفت. یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های کمدی ایرانی با هنرنمایی تحسین‌برانگیز پرویز پرستویی کامل می‌شود.

داستان فیلم درباره صادق مشکینی، فیلمبردار تلویزیون، است که ترس بسیار زیادی از جنگ دارد. او برای اینکه هزینه ساخت خانه نیمه‌ساخته‌اش را تامین کند، مجبور می‌شود برای فیلم‌برداریِ فیلمی مستندی از اسرای عراقی به منطقه جنگی اعزام شود. صادق که به‌معنای واقعی کلمه ترسیده، وصیت‌نامه‌اش را می‌نویسد و سپس به‌همراه آقای کمالی عازم منطقه می‌شود. با این حال ترس صادق پیچیده‌تر از این حرف‌ها به نظر می‌رسد و برای اینکه در جبهه و خط مقدم حضور نداشته باشد، حوادث عجیب و غریبی را رقم می‌زند. تلاش‌های صادق مشکینی برای عقب‌نشینی نه‌تنها فایده‌ای ندارد بلکه او را به خط مقدم نزدیک‍تر هم می‌کند.

مارمولک | ۱۳۸۲

ساخته دیگری از کمال تبریزی که می‌تواند در لیست متفاوت‌ترین فیلم‌های کمدی سینمای ایران قرار بگیرد. تبریزی این فیلم را براساس فیلم‌نامه‌ای از پیمان قاسم خانی نوشت و از بازیگران اصلی آن باید به پرویز پرستویی، مهران رجبی، بهرام ابراهیمی، رعنا آزادی‌ور و رضا سعیدی اشاره کرد. پیمان قاسم‌خانی فیلم‌نامه این فیلم را با اقتباس از فیلم کلاسیک «زائر» و فیلم «ما فرشته نیستیم» با هنرنمایی رابرت دنیرو و شان پن نوشت. «مارمولک» با وجود حواشی بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفت و حتی جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره سینمایی فجر را تصاحب کرد. در سال ۲۰۱۴ سریالی به نام «مارمولک» از تلویزیون ترکیه پخش شد که نه تنها داستان بلکه تعدادی از دیالوگ‌های فیلم کمال تبریزی را هم امانت گرفته بود.

فیلم با دستگیری رضا مثقالی معروف به رضا مارمولک آغاز می‌شود. او دزد سابقه‌داری است که بارها دستگیر و زندانی شده اما حالا به اتهام سرقت مسلحانه به زندان تحویل می‌دهند. رضا در حادثه‌ای مجروح می‌شود و به همین دلیل برای درمان دقیق‌تر به بیمارستان خارج از زندان منتقل می‌شود. او در آن‌جا با یک روحانی هم‌اتاقی می‌شود اما فرصتی پیدا می‌کند تا با پوشیدن لباس او از دست ماموران قانون فرار کرده و زندگی متفاوتی را آغاز کند.

مکس | ۱۳۸۳

سامان مقدم با کارگردانی فیلم «مکس» نشان داد توانایی جالبی در به تصویرکشیدن فیلم‌نامه‌های کمدی دارد. «مکس» با نویسندگی پیمان قاسم‌خانی ساخته شد و سرانجام پس ۶ سال فرصت آن را پیدا کرد تا اکران شود. گروهی از منتقدان سینما آن را یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های کمدی ایرانی می‌دانند و عده‌ای هم «مکس» را تکرارنشدنی می‌دانند. به نظر می‌رسد ایده اصلی فیلم «مطرب» که به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینمای ایران هم تبدیل شد از فیلم «مکس» نشات گرفته باشد. فرهاد آئیش ستاره اصلی «مکس» لقب می‌گیرد.

داستان فیلم از جایی آغاز می‌شود که وزارت ارشاد قصد دارد از نخبگان ایرانی مقیم خارج دعوت کرده تا در یک همایش فرهنگی به ایران سفر کنند و دربرنامه‌های فرهنگی برنامه اجرا کنند. یکی از این دعوتنامه‌ها برای یک رهبر ارکستر که شخصیت برجسته و شناخته‌شده‌ای در آمریکا است، ارسال می‌شود اما این دعوتنامه به‌صورت کاملا تصادفی به دست خواننده قدیمی‌ای به نام مکس می‌رسد. او که خواننده کافه و رستوران‌های لس آنجلس است کاری جز خواندن آهنگ‌های روحوضی مانند باباکرم بلد نیست. مکس با تعجب دعوت وزارت ارشاد را می‌پذیرد و به ایران سفر می‌کند.

دایره زنگی | ۱۳۸۶

تنها تجربه کارگردانی پریسا بخت‌آور، همسر اصغر فرهادی، یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های کمدی ایرانی است. فیلمنامه این فیلم هم توسط اصغر فرهادی، کارگردان برنده دو جایزه اسکار ایرانی، نوشته شده بود. «دایره زندگی» یکی فیلم‌های پرستاره دهه ۸۰ بود که مورد توجه تماشاگران هم قرار گرفت و بیشتر از یک میلیارد تومان در گیشه فروش کرد. مهران مدیری، صابر ابر، باران کوثری، نیما شاهرخ‌شاهی، گوهر خیراندیش، بهاره رهنما، امید روحانی، حامد بهداد، امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، ملیکا شریفی‌نیا، مهدی پاکدل و امیر نوری از بازیگران شناخته‌شده این فیلم هستند.

هیچ | ۱۳۸۸

عبدالرضا کاهانی که با فیلم «بیست» جایزه‌های داخلی و خارجی بسیاری را از آن خود کرده بود با دومین فیلم بلند خود یعنی «هیچ»، طنزی تلخ و ابزورد را برای تماشاگر تدارک دیده که احتمالا یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های کمدی ایرانی است. این فیلم‌ها تقریبا خوش‌شانس بود که فرصت اکران را پیدا کرد و در نهایت موفق شد ۲۵۶ میلیون تومان در گیشه فروش داشته باشد که در روزهای پایانی دهه ۸۰ رکورد جذابی به نظر می‌رسید. مهدی هاشمی، باران کوثری، پانته‌آ بهرام، احمد مهران‌فر، نگار جواهریان، مهران احمدی، نیره فراهانی، مرضیه برومند و صابر ابر از بازیگران اصلی «هیچ» هستند.

داستان فیلم «هیچ» درباره مردی با اشتهای سیری‌ناپذیر است که بسیار خوش‌خوراک به نظر می‌رسد. او تصمیم گرفته با زنی ازدواج کند که بچه‌های زیادی دارد اما فقیر است. با این حال مرد امیدوار است که این ازدواج بهانه‌ای باشد که دیگران پرخوری او را فراموش کنند اما این ازدواج شرایط جدیدی را رقم می‌زند.

سن پطرزبورگ | ۱۳۸۸

احتمالا هیچکس انتظار نداشت روزی برسد که پیمان قاسم‌خانی فیلم‌نامه یک فیلم کمدی را بسازد و بهروز افخمی آن را کارگردانی کند. اما فیلم «سن پطرزبورگ» این تجربه بی‌نظیر را فراهم کرد. شاید دلیل کارگردانی این فیلم توسط افخمی مشخص باشد. بهروز افخمی‌ که با فیلم‌های «عروس» و «شوکران» به‌عنوان یک کارگردان توانمند شناخته شده بود پس از شکست محسوس فیلم «فرزند صبح» تصمیم گرفت به‌عنوان کارگردان «سن پطرزبورگ» را بسازد. این فیلم به شکل دلنشینی به دو بازیگر اصلی‌ای یعنی محسن تنابنده و پیمان قاسم خانی وابسته است.

«سن پطرزبورگ» اگر متفاوت‌ترین فیلم کمدی ایرانی نباشد می‌تواند در لیست متفاوت‌ترین‌ها قرار بگیرد. به باور بسیاری از منتقدان این فیلم بهروز افخمی یکی از بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینمای ایران است. اگرچه بارها شایعاتی بسیاری درباره ساخت دنباله فیلم «سن پطرزبورگ» شنیده شده اما پیمان قاسم‌خانی هرگز برای ساخت این فیلم وارد عمل نشده و احتمالا این اتفاق هرگز رخ نمی‌دهد.

داستان فیلم درباره دو مرد بیکار به نام‌های کریم و فرشاد است که به شکل کاملا اتفاقی نشانه‌هایی از گنج تزار روسیه پیدا می‌کنند. این گنجی با کلید عقاب دو سر وسوسه‌کننده به نظر می‌رسد. بنابراین آن‌ها تصمیم می‌گیرند برای پیدا کردن گنج با یکدیگر همکاری کنند اما در مسیر پیداکردن این گنج با حواشی جالبی مواجه می‌شوند.

ورود آقایان ممنوع | ۱۳۹۰

فیلم «ورود آقایان ممنوع» فیلمی به کارگردانی رامبد جوان بود که اگرچه در سال ۱۳۸۹ ساخته شد اما در نهایت در سال ۱۳۹۰ اکران شد. این فیلم در تهران فیلمبرداری شده و دومین فیلم پرفروش سال ۱۳۹۰ در سالن‌های سینمای ایران لقب گرفت. رضا عطاران، ویشکا آسایش، پگاه آهنگرانی، مانی حقیقی، بهاره رهنما، زهره حمیدی، فلامک جنیدی، علی صادقی، ستاره پسیانی و حدیث میرامینی از بازیگران شناخته‌شده « ورود آقایان ممنوع» هستند که بیشتر از پنج میلیارد تومان فروش داشت.

اما این فیلم یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های کمدی ایرانی است چون داستان بسیار متفاوتی را به تصویر می‌کشد و در عین حال توانایی جذابی در پردازش آن دارد. داستان فیلم «ورود آقایان ممنوع» در یک دبیرستان دخترانه خصوصی آغاز می‌شود. جایی که مدیر سخت‌گیر مدرسه با ورود آقایان به مدرسه مخالف است اما وقتی دبیر شیمی دانش آموزان المپیادی به علت زایمان شش ماه مرخصی می‌گیرد، مجبور می‌شود تا یک دبیر جایگزین برای مدرسه انتخاب کند. تلاش‌های او برای پیداکردن یک دبیر المپیاد زن در میانه سال تحصیلی بی‌فایده به نظر می‌رسد. بنابراین او مجبور می‌شود یک دبیر مرد را به عنوان تنها گزینه موجود استخدام کند تا دبیرستان از رقابت در المپیاد جا نماند اما دبیر جدید مرد بانمکی به نظر می‌رسد.

در این زمینه بخوانید:

متفاوت‌ترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی که باید تماشا کنید

متفاوت‌ترین فیلم‌های درام ایرانی که باید تماشا کنید

مروری بر همه فیلم‌های کریستوفر نولان: از «حیثیت» تا «تلقین» و از «تعقیب» تا «یادگاری»

مارموز | ۱۳۹۶

کمال تبریزی با کارگردانی فیلم «مارموز» پس از «لیلی با من است»، «مارمولک» و «همیشه پای یک زن در میان است»  چهارمین فیلم کمدی‌اش را کارگردانی کرد. اما شباهتی میان «مارموز» با «لیلی با من است» و «مارمولک» وجود دارد که باعث می‌شود این سه فیلم را به‌عنوان سه‌گانه جانور معرفی کنیم. در این سه فیلم، شخصیت‌های اصلی داستان در وضعیتی قرار می‌گیرند که هیچ سنخیتی با آن ندارند. این کمدی موقعیت که سرشار از تعارض می‌رسد در «مارموز» نقطه اوج می‌رسد.

این فیلم که توسط کمال تبریزی کارگردانی شده، فیلم‌نامه‌اش را از قلم آیدین سیارسریع به یادگار گرفته و تهیه‌کنندگی آن برعهده جواد نوروزبیگی بوده است. گروه موسیقی بمرانی نه‌تنها آهنگ «چی‌کار کنم برات» را برای این فیلم سروده‌اند بلکه در فیلم حضور کوتاهی دارند. «مارموز» در تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۹۷ در سینماهای ایران اکران شد و بیشتر از شش میلیارد و پانصد میلیون تومان فروش کرد.

داستان فیلم «مارموز» درباره مردی به نام قدرت است که طی اتفاقاتی ناگهانی به قهرمان شهر تبدیل می‌شود. آرزوی نهایی قدرت آن است که بتواند روزی وارد مجلس شود و برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کند. اما اتفاقاتی که ریشه در گذشته او دارد، هدف قدرت را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

منبع: تحریریه ایرنازندگی

برچسب‌ها