فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» از ساختههای جدید سازمان سینمایی اوج است که در حوزه دفاع مقدس ساخته شده است و جوائزی هم توانسته کسب کند.
در خلاصه داستانی که از سمت عوامل فیلم منتشر شده، آمده است: «مردم غیور آبادان ... شهر در آستانه سقوط قرار گرفته است!» اما جالب است که بدانید یازده ۶۰، فرکانس رادیو ملی نفت آبادان در سالهای جنگ بوده است.
تنها رسانهای که مردم آبادان در آن روزها خبرها و اطلاعیهها را از آن میشنیدند. این رادیو نقش اساسی در زمانه خود داشت، از دلگرم کردن و تهییج مردم به مقاومت برای شهر تا تنها صدایی که خبرها را به گوش آنها میرساند.
مهرداد خوشبخت که کارگردان «آبادان یازده ۶۰» است همین رادیو را سوژه فیلمش قرار داده است.
اوج و جایزه سردار سلیمانی
سازمان سینمایی اوج در این سالها نشان داده با هدف و در یک چارچوب خاص روی فیلمها سرمایهگذاری میکند. فیلم «آبادان یازده ۶۰» نیز توسط همین سازمان ساخته شده است و توانسته سیمرغ طلایی مقاومت در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر را از آن خود کند و همچنین در میان ۵ فیلم برتر تماشاگران در این دوره از جشنواره قرار داشت. از طرفی جایزه ویژه سردار سلیمانی در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر را به خود اختصاص داد.
مهرداد خوشبخت که کارگردانی این کار را به عهده دارد، فارغالتحصیل دوره سینمای جوان خوزستان است. اولین کار جدیاش در عرصه کارگردانی، ساخت فیلم تلویزیونی «پرواز» با موضوع «حیات پس از مرگ» بود.
بر اساس گفته خسرو سینایی در ابتدا فیلمنامه عروس آتش اولین جرقه ایده این فیلم پس از دیدن فیلم کوتاه جنایت موجه ساخته مهرداد خوشبخت اتفاق افتاد. عروس آتش به سنتهای عشیرهای در جنوب ایران، ازدواج اجباری و خودسوزی میپردازد که نام فیلم نیز برگرفته از همین صحنه است.
عقاب صحرا، صدای پای من، جای او دیگر خالی نیست از دیگر کارهایی است که خوشبخت آنها را کارگردانی کرده است.
فیلمی در ژانر تکراری و پرداختی متفاوت
علیرضا کمالی، حسن معجونی، نادر سلیمانی، حمیدرضا محمدی، ویدا جوان، شبنم گودرزی، یاسین مسعودی، حسین پوریده، افشین طایی و رضا مسعودی بازیگران این فیلم هستند. منتقدان بر این باورند که بازیها چندان دلچسب نیست و کارگردان نتوانسته از قابلیتهای گروه بازیگری برای ارائه صحیح شخصیتها بهره گیرد. از سویی شخصیتهای فیلم که بهمن، موسیو، مریم، اسی نام دارند، آن گونه در فیلمنامه تعریف نشدهاند که تماشاگر بتواند با آنها خود را یکی کند و ارتباطی بگیرد.
در این باره بخوانید:
«دوئت»؛ روایت روابط تاریخگذشته
فیلم «آبادان یازده ۶۰» فیلمی در ژانر جنگ و دفاع مقدس است اما برخلاف فیلمهای بسیاری که با این مضموم ساخته شدهاند از بسیجی و رزمندهای در آن نقش اصلی را ندارد. شخصیتهای فیلم در رادیو مشغول به کار هستند و با هنر و فرهنگ سروکار دارند نه با تفنگ.