آمفی‌تئاترها بسته‌ شده‌اند و گیشه‌های فروش بلیط سینماها تعطیل‌ است. کنسرت‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌شود و فیلم‌های سینمایی که باید روی پرده می‌رفتند و به اکران عموم می‌رسیدند، تنها عوامل سازنده فیلم آن را دیده‌اند.

گروه‌های تئاتری کار خود را تعطیل کرده‌اند و اگر فرصت اجرا هم داشتند در روزهای همه‌گیر شدن کرونا مخاطبی برای آنها نبود اما اگر علاقه‌مند به تئاتر هستید هنوز راهی هست که بتوان تئاترهایی را هرچند که از پشت مانیتورها و فیلم‌های ضبط‌شده دید. اجراهایی که تاریخ انقضایی ندارند و حتی بازیگران و کارگردانان تئاتری بارها آنها را دیده‌اند و به عنوان کلاس درس از آنها استفاده کرده‌اند. نمایشنامه‌های بزرگ و مطرح در سطح جهان و ایران توسط کارگردانان مختلفی اجرا می‌شوند، پس در زمان انتخاب دیدن فیلم تئاتر دقت کنید که بهترین اجرا را انتخاب کنید و تنها فریب نام نمایشنامه را نخورید.
 

مرگ یزدگرد

مرگ یزدگرد برای اولین بار در سال ۱۳۵۸ به کارگردانی بهرام بیضایی در تالار چهارسوی تئاتر شهر اجرا شد. نمایشی که فیلم آن در دسترس است و به گفته منتقدان بهترین اجرا از این نمایشنامه بوده است. مرگ یزدگرد یا همان مجلس شاه‌کُشی درباره مرگ یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی و از معدود متون تاریخ ادبیات ایران است که در آن هیچ واژه عربی وجود ندارد؛ چرا که در آن زمان هنوز واژه‌های عربی به زبان فارسی ورود پیدا نکرده بود. یزدگرد سوم پس از شکست اعراب به مرو فرار می‌کند و به صورت ناشناس در آسیابی پناه می‌گیرد. داستان از زبان آسیابان، زن آسیابان و دخترشان بیان می‌شود و همه روایت‌ها با هم تفاوت دارد. این نمایش با بازی درخشان سوسن تسلیمی و مهدی هاشمی همراه است.

ملاقات با بانوی سالخورده

زنی سالخورده و بسیار ثروتمند با نام کلارا که در جوانی به دلیل وقایعی که برایش اتفاق افتاده‌است، مجبور به ترک زادگاهش می‌شود و پس از سال‌ها با شرطی وحشتناک به آن جا برمی‌گردد. شرط او این است که مردم شهر گولن، معشوق قدیمی‌اش را که در روزگار جوانی او را باردار کرده به قتل برسانند. این نمایشنامه در سه پرده توسط فردریش دورنمات نوشته شده است. این نمایشنامه اولین بار توسط حمید سمندریان که ملقب به استاد تئاتر نوین ایران است ترجمه و به کارگردانی خود او در سال ۱۳۵۱ اجرا شد. زنده‌یاد سمندریان در سال ۸۶ بار دیگر و با بازیگرانی جدید از جمله گوهر خیراندیش، پیام دهکردی، احمد ساعتچیان این کار را به روی صحنه برد.

آسید کاظم

محمود استاد محمد را همگان با بازی خر خراط در شهر قصه مفید می‌شناسند اما با به صحنه رفتن نمایشنامه آسیدکاظم در دهه ۵۰ بسیاری به این باور رسیدند که تئاتر ایران شخصیت بی‌نظیری را به خود خواهد دید. داستان این نمایشنامه در دهه ۴۰ و در قهوه‌خانه رخ می‌دهد. قهوه‌خانه‌ای که در آن‌ همه صحبت از آمدن لوتی‌ای به نام آسیدکاظم می‌کنند. برخی باور دارند که آسیدکاظم برای عشق عفت، دوستش ناصر را به قتل رسانده و به گفته بعضی دیگر شاید گناه قتل ناکرده را گردن گرفته و هفت سال آزگار است به زندان افتاده و حالا پس‌ از این ۷ ‌سال، قرار است برگردد. این نمایشنامه را استادمحمد نوشته و در سال ۵۱ برای اولین بار به صحنه برد.

خدای کشتار

خدای کشتار نوشته یاسمینا رضا است. یاسمینا رضا نویسنده‌ای فرانسوی است و پدرش ژان رضا نیمه ایرانی، نیمه روس است. خدای کشتار اولین بار در ایران توسط علیرضا کوشک‌جلالی نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر ایرانی اجرا شد. کوشک جلالی عضو کانون کارگردانان آلمان و ایران است. خدای کشتار داستان دو خانواده است که در مورد درگیری فرزندانشان در مدرسه با یکدیگر صحبت می‌کنند. در ابتدا روابط بسیار متمدنانه و محترمانه است اما کم‌کم خشونت موجود در روابط و وحشی‌گری نامتمدنانه‌شان بروز می‌کند.

گلن گری گلن راس

نمایشنامه گلن گری گلن راس نوشته دیوید ممت جوایز مختلفی از جمله جایزه پولیتزر را از آن خود کرده است و تا کنون در بسیاری از کشورهای دنیا به اجرا درآمده است. در ایران این نمایشنامه به کارگردانی پارسا پیروزفر و بازی خود او و رضا بهبودی، مسعود میرطاهری، هومن برق‌نورد اجرا شد. این نمایش در مورد میچ و موری است که یک دفتر املاک دارند و تصمیم می‌گیرند به کارمند نمونه ماه خود یک کادیلاک هدیه دهند و از طرفی دیگر، دو کارمند آخر را اخراج کنند.

منبع: تحریریه ایرنازندگی