سامانه نت سنج پلاس با هدف بهبود کیفیت و کمیت اینترنت در کشور راه‌اندازی شده است.

 این سامانه به گفته وزیر ارتباطات سیستمی برای نظارت همگانی مشترکان است و زمانی نتیجه مطلوب حاصل می شود که همه کاربران در این نظارت همگانی شریک باشند. حالا که این امکان و فراخوان عمومی انجام گرفته، خوب است با هم از نحوه کار این سامانه مطلع شویم.

چند روز پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ایجاد سامانه‌ای خبر داد که کارکرد آن، مشاهده پوشش اینترنت در تمام نقاط مختلف کشور و ثبت شکایات از عملکرد اپراتورها است. سامانه نت سنج پلاس، ۵ دسترسی را برای کاربران فراهم کرده است. شما با استفاده از این سامانه می‌توانید، عملکرد اپراتورها، کیفیت پوشش‌دهی و میزان سرعت‌دهی به اینترنت را مشاهده کنید. همچنین این امکان فراهم شده است که در صورت نامطلوب بودن عملکرد اپراتورها و پایین بودن کیفیت و حجم اینترنت، از طریق این سامانه شکایت خود را به دست مسئولان امر در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برسانید.

در کنار این چهار مزیت، امکان دیگری نیز فراهم است و آن رصد اندازه‌گیری‌های انجام شده توسط سامانه‌های کیفی است. به گفته محمدجواد آذری جهرمی در پی گلایه کاربران از وضعیت اینترنت در کشور، کارشناسان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی دو سال گذشته به تمام محله‌های هزار و ۳۴۲ شهر ایران، تمام مسیرها و جاده‌ها سر زده‌اند و وضعیت پوشش‌دهی و سرعت اینترنت را در این مناطق پایش کرده‌اند. نتیجه این کار، دریافت اطلاعات نقطه به نقطه و نصب ۶ هزار حسگر در نقاط مختلف کشور شد تا بتوانند کیفیت اینترنت ارائه شده توسط اپراتورهای مختلف را به صورت آنلاین رصد کنند. حالا با راه‌اندازی این سامانه، امکان مشاهده این داده‌ها و گزارش‌ها برای تمام کاربران ایرانی فراهم شده است.

وضعیت پوشش اینترنت چگونه است؟

با مراجعه به سامانه نت سنج پلاس به نشانی https://netsanjplus.ir/ و فشردن دکمه شروع، نقشه‌ای باز می‌شود که می‌توان منطقه مورد نظر را با کلیک روی آن انتخاب کرد. لازم است یکی از سرویس‌های اینترنت همراه، اینترنت پر سرعت (ADSL) یا اینترنت بی‌سیم (TD-LTE) را به عنوان سرویس مورد نظر خود مشخص کرد و در آخر گزینه مشاهده گزارش را انتخاب کرد. حالا لیستی از اطلاعات در اختیار شما قرار داده می‌شود که گزینه نخست یعنی وضعیت پوشش، نوع پوشش‌دهی و کیفیت اینترنت را نشان می‌دهد. همچنین دو نمودار به شما ارائه می‌شود که یکی وضعیت پوشش اپراتور انتخابی با سایر اپراتورها را مقایسه می‌کند و دیگری وضعیت پوشش اپراتور انتخابی در منطقه را نشان می‌دهد.

در این زمینه بخوانید:

بهترین ساعت­‌های هوشمند سال ۲۰۲۰ را بشناسیم

کیفیت اینترنت مطلوب است؟

گزینه دوم کیفیت اینترنت است که با کلیک بر روی آن، وضعیت کیفیت اینترنت برای استفاده‌های مختلف در ۵ گروه کاربران تجاری، بازی، تماس اینترنتی، دانلود حجیم و وبگردی مشخص شده است. این اطلاعات به صورت نمودار نیز در اختیار شما قرار گرفته است تا بتوانید وضعیت اینترنت اپراتورهای مختلف برای هر ۵ گروه را بررسی و مقایسه کنید.

شکایت‌ها را چطور ثبت کنیم؟

گزینه بعدی به شکایت‌ها مربوط می‌شود. در این دسته‌بندی شما می‌توانید پرتکرارترین موضوعات شکایت در استان را همراه با نمودار مقایسه استانی تعداد شکایت از اپراتورها بر اساس همان موضوعات شکایت ملاحظه کنید. در قسمت پایین این لیست، گزینه‌ای برای ثبت شکایت‌های شما نیز وجود دارد. شما با درج علت شکایت و اطلاعات شخصی، می‌توانید نسبت به ثبت گلایه خود اقدام کنید.

آخرین گزینه اطلاعات کامل مربوط به تعرفه اپراتور مورد نظر شما است. شما در صورت تمایل می‌توانید از طریق همین سامانه اقدام به خرید بسته اینترنت کنید.