رویش دندان‌های شیری از ۶ ماهگی شروع شده و تا ۲.۵ تا ۳ سالگی ادامه پیدا میکند. طی این دوره، لثه‌های کودک در نتیجه فشار فیزیکی که دندان‌های جدید هنگام رویش ایجاد می‌کنند، حساس و دردناک شده و مالش لثه ها با انگشتان مادر بهترین آرامبخش کودک است. از همان ابتدای رویش دندان وظیفه مادر در قبال بهداشت دهان و دندان کودک شروع شده و باید پس از هر بار تغذیه با شیر دندانهای کودک را با گاز استریل پاک کند.

گروه ایرنا زندگی- تمام بیست دندان شیری باید تا سن ۲ تا ۳ سالگی درآمده باشند. طی این دوره لثه‌های کودک درد و خارش دشته و نیاز به همراهی والدین دارد تا بتواند این درد را تحمل کند. پس از رویش اولین دندان‌ها، وظیفه مادر در زمینه تمیز کردن آنها آغاز می‌شود. با مطالعه این مطلب می‌توانید با روند دندان درآوردن کودک و بهداشت دهان و دندان او آشنا شوید.

دندان درآوردن کودک

روند دندان درآوردن همانطور که برای کودک تجربه دردناکی است، برای والدین نیز استرس زا است. روش‌هایی مانند؛ مالش لثه‌های کودک با انگشت تمیز، پارچه مرطوب یا با پشت یک قاشق کوچک و خنک، استفاده از ژل‌های تسکینی و یا داروهای آرام‌بخش خفیف بدون نیاز به نسخه برای آسان‌تر کردن روند دندان درآوردن وجود دارد.

اولین ویزیت دندانپزشکی

سوال رایج همه والدین این است که: کوچولوی من در چه سنی باید توسط دندانپزشک معاینه شود؟ درجواب باید گفت: بهتر است، اولین ویزیت دندانپزشکی کودک خود را ۶ ماه پس از رویش اولین دندان یا تا سن ۱ سالگی انجام دهید. کودکانی که از سنین پایین به دندانپزشک مراجعه می کنند، در آینده کمتر از دندانپزشک می‌ترسند.

دندانهای شیری و مسواک زدن

مسواک زدن از زمان رویش اولین دندان آغاز می‌شود. برای کودکان نوپا، مسواک زدن با مسواک و آب کافی است. برای کودکان ۳ تا ۶ ساله به اندازه یک نخود خمیردندان استفاده کنید و حتما مراقب هرگونه تغییر رنگ دندان های آنها باشید. تا زمانی که کودک شما نتواند تمام خمیردندان را به طور کامل تف کند، نباید از خمیردندان فلورایددار استفاده شود.

برای نوزادان، یک پارچه مرطوب یا خیس برای پاک کردن لثه‌ها تا زمانی که اولین دندان‌ها بیرون بیاید کافی است. هنگامی که این اتفاق افتاد، با یک برس انگشتی که دارای یک اسکراب ملایم برای تمیز نگه داشتن دندان های کودک شما است، باقیمانده شیر و سبزیجات له شده را تمیز کنید. از مسواک زدن تهاجمی خودداری کنید. هنگامی که کودک شما شروع به رشد دندان های بیشتری کرد، با یک مسواک دستی دارای موهای نرم تمیز کردن دندانها را به او آموزش دهید. سعی کنید همزمان با کودکتان مسواک بزند، در حالی که حرکات شما را تقلید می‌کند. برخی از والدین با بازی شمارش هنگام مسواک زدن موفق بوده اند، در حالی که برخی دیگر آهنگ می خوانند یا موسیقی پخش می کنند تا زمان کافی را برای مسواک زدن تشویق کنند.

مراقبت های دندانی کودکان

شما باید به‌عنوان والدین آنقدر به سلامت کلی فرزندانتان اهمیت ‌دهید که حتی چیزهای کوچک را نادیده نگیرید. سلامت دندان ها به خصوص برای کودکان بسیار مهم است. برای شروع آموزش اهمیت بهداشت دهان و دندان به فرزندتان هرگز زود نیست. اگر مراقبت مناسب از دهان و دندان را زودتر به کودک خود القا کنید، او در طول عمرش دندان‌ها و لثه‌های سالمی داشته و به اقدامات دندانپزشکی کمتری نیاز دارد. در اینجا چند راه عالی برای حفظ سلامت دهان و دندان کودکتان در شکل عالی آورده شده است:

شیشه شیر:

شیشه شیر کودک و لیوان های سرکج بدترین دشمن برای دندان کودکان هستند. آنها به سادگی هم فرکانس و هم مدت زمان تماس بین دندان ها و مایعات حاوی قند از جمله؛ شیر مادر، شیر خشک، آب میوه و هر نوشیدنی شیرین شده دیگری را افزایش می دهند. به همین دلیل، تمیز کردن لثه ها و دندان های کودک با مسواک یا گاز مرطوب پس از شیر خوردن بسیار مهم است.

کودکتان را به رعایت بهداشت دهان و دندان عادت دهید

کودک خود را به مسواک زدن بعد از صبحانه و قبل از خواب عادت دهید. با گذشت زمان عادت به انجام این کار در آنها عادی می شود. توسعه زودهنگام این عادت، حفظ آن را در مراحل بعدی زندگی برای آنها آسان تر می کند.

با ظرافت مسواک بزنید

مشکلی که بسیاری از کودکان دارند این است که خیلی سخت مسواک می زنند. لثه ها یک بافت زنده هستند و شکست ناپذیر نیستند. بسیاری از بزرگسالان بعداً به دلیل مسواک زدن تهاجمی با مشکلات لثه‌ای که از بین می‌روند، مواجه می‌شوند. این به ویژه برای کودکان مهم است زیرا لثه های آنها هنوز در حال رشد است. به آنها آموزش دهید که به آرامی مسواک بزنند و از مسواک با موهای نرم استفاده کنند.

قند را کاهش دهید

بزرگسالان نیز همانند بچه ها شیرینی دوست دارند.اما معمولا خودکنترلی دارند. این بدان معنی است که می دانند چه زمانی به آب نبات نه بگویند، اما بچه ها تا زمانی که بیمار شوند به شیرینی نه نمیگویند.پس سعی کنید آب نبات، نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین  را به مقدار کم محدود کنید تا کودک شما در آینده دچار پوسیدگی یا سایر مشکلات سلامتی نشود.