یکی از راههای سپری کردن اوقات فراغت و زمانهای آزاد، انجام بازیهای فکری است تا هم شما را سرگرم کند و هم از فکر و ذهنتان در مسیر درست استفاده شده باشد. در این گزارش چند بازی فکری جذاب معرفی میشود.
اتللو؛ سفید و سیاه علیه هم
اتللو یک بازی استراتژیک است که بین ۲ بازیکن انجام میشود. بازی با مهرههایی انجام میشود که دو روی سفید و مشکی دارند و باید آنها را روی صفحهای چید. هر بازیکن ۳۲ مهره دارد و شروع کننده بازی بازیکن دارای مهره سیاه است. هر یک از بازیکنان به نوبت فرصت دارند که مهریای را روی صفحه قرار دهند. هدف از این بازی تصاحب مهر بیشتر است. یعنی هر یک از بازیکنان باید تلاش کند تا با محاصره کردن مهرههای حریف، با برگرداندن مهره به رنگ دیگر، آن را از آن خود کند. اگر به خوبی حواستان به بازی نباشد و استراتژی درستی برای بازی نچینید ممکن است به راحتی شکست بخورید. وقتی تمام صفحه پر شود و یا هیچ کدام از دو طرف حرکتی نداشته باشند، بازی به پایان میرسد و بازیکنی که تعداد مهرههای بیشتری روی صفحه بازی داشته باشد برنده میباشد.
جنگا؛ سازهای نباید فرو بریزد
جنگا یک بازی هیجانانگیز است که بیشتر از هر چیزی به تمرکز نیاز دارد. این بازی به وسیله مکعب مستطیلهای چوبی انجام میشود. تعداد بازیکن مشخصی برای این بازی وجود ندارد و همه اعضای خانواده یا دوستان میتوانند کنار هم جنگا بازی کنند. در ابتدا به وسیله قطعههای چوبی، سازیای بلند ساخته میشود. هر ردیف از قطعهها باید بر خلاف ردیف قبلی چیده شود تا بتوان به راحتی آنها را از بین سازه بیرون آورد بدون اینکه سازه فرو بریزد. هر یک از مکعبها را باید از طبقات سازه بیرون کشید و بر روی سازه قرار داد تا طبقات آن بلند و بلندتر شود. اوایل بازی، کار چندان دشوار به نظر نمیآید اما هرچه منافذ داخل سازه بیشتر میشود، احتمال تخریب نیز بیشتر است. باید حواستان را حسابی جمع کنید و تمرکز داشته باشید چون اگر کمی دستتان بلرزد ممکن است سازه فرو بریزد و شما بازنده بازی شوید.
فکر بکر؛ مهرههای رنگی رمزآلود
فکربکر همانطور که از نامش نیز مشخص است یک بازی فکری است که بر مبنای رمزگذاری و رمزگشایی انجام میشود. این یک بازی دو نفره است که یک نفر نقش رمزگذار و دیگری نقش رمزگشا را ایفا میکند. بازی بر روی تختهای حفره دار انجام میشود که به وسیله مهرههای رنگی پر میشود. رمزگذار یک ردیف ۴ خانهای را با مهرههای رنگی پر میکند و رمزگشا باید حدس بزند که این چیدمان به چه صورت است. او ۱۲ ردیف خالی دارد و این یعنی ۱۲ فرصت برای پیدا کردن رمز درست. هر بار که رمزگشا ردیفی میچیند، رمزگذار به وسیله مهرههای کوچک راهنما، او را در رسیدن به جواب کمک میکند. برنده کسی است که بتواند سریعتر رمز را پیدا کند.