تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷

یکی از مهمترین عناصر یک برند، طراحی هویت برند و اقلام حسی آن است. در برخی مقالات و کتاب ها، عناصر هویت حسی برند را گاهی از روی سهو، عناصر هویت بصری برند نامیده اند. اما عناصر هویت حسی برند واقعا چیست؟!

برای تقویت ویژگی های برند باید از عناصر و روش های ملموسی استفاده نمود که با حواس پنج گانه انسان قابل درک است. کلیه عناصری که با این حواس انسان در ارتباط هستند به آن عناصر حسی برند می گویند. مانند بوی برند، طراحی لوگو برند، طراحی بسته بندی برند، موسیقی برند و …

همانطور که در مقالات متعدد در سایت ایده پردازان بصورت مکرر آموزش داده شده مفهوم برند، همان احساس درونی مشتری است. هر چیزی که شما به آن حس اعتماد دارید و در ذهن شما نماد اعتبار، قدرت و یا هر کلمه مثبت دیگر قابل ادراک است می توان نام برند به آن اتلاق نمود.

هویت بصری برند چیست؟

مارک لیندستروم در کتابش با نام ‪“حس برند‪“ به این مهم تاکید می کند که برندهایی که به حواس چندگانه متوسل می شوند موفق تر از برندهایی هستند که به تنها یک یا دو حس تاکید می کنند.

به دلیل اینکه انسان ها بیش از هفتاد و پنج درصد ادراکاتشان از طریق بینایی است، اهمیت هویت بصری برند بیشتر از دیگر عناصر حسی برند مورد توجه قرار می گیرد.

آنچه از عناصر برند که با حس بینایی مخاطبان در ارتباط است و باعث افزایش آگاهی و تقویت ویژگی های برند می شود را می توان مفهوم هویت بصری برند نامید. لوگو، ‌لوگوتایپ، پترن، ست اداری، کاتالوگ و … می توانند بخش مهمی از اقلام هویت بصری برند را تشکیل دهند.

در این مقاله به چند عنصر مهم هویت بصری برند اشاره خواهیم کرد:

لوگو و آرم

لوگو همان ساختار گرافیکی منحصر به فردی است که در هویت بصری برای معرفی برند به مخاطبانش و تمایز از رقبایش استفاده می شود و برند از طریق لوگو و آرم بازشناسی می شود.در سفارش طراحی لوگو باید دقت کرد! طراحی لوگو و آرم یک حرفه کاملا تخصصی است چرا که در فرآیند آن موضوعات مهمی همچون رقبای برند، مخاطبین و جوهره برند باید به دقت واکاوی شده و ایده پردازی آن بر مبنای اصول علمی انجام شود.

نام برند

در شلوغی تبلیغات امروز، ‌نام برند نقش ویژه ای را در موفقیت برندها بازی می کند. به طوری که سال هاست در دنیا شرکت های نام گذاری به صورت تخصصی در حال فعالیتند. آنچه در پایان اکثر آگهی های بازرگانی و تلویزیونی باید به خاطر سپرده شود قطعا نام برند است.

اما به این دلیل در عناصر هویت بصری برند قابل اهمیت است که از لحاظ بصری هر چه نام کوتاهتر و ساده تر انتخاب شود می تواند به یاد سپاری قوی تری داشته باشد.

لوگوتایپ

ساختار نوشتاری نام برند اگر به صورت منحصر به فرد طراحی شود و شبیه به فونت های مرسوم نباشد آن را می توان لوگوتایپ نامید. اینکه لوگوتایپ خوب چه ویژگی هایی دارد موضوعی است که مقاله ای مجزا را برای شرح این مهم میطلبد. لوگو برند همراه با لوگوتایپی اختصاصی، میتواند برند را معتبرتر تداعی کند. اولین ویژگی یک لوگوتایپ خوب و حرفه ای خوانش سریع آن است. لوگوتایپ اگر بتواند مفهومی ثانویه ای را در خود جای دهد که با جوهره برند در ارتباط باشد از قدرت وصف ناپذیری برخوردار خواهد شد. (مانند لوگوتایپ فدکس)

رنگ برند

یکی از مهمترین عوامل در ایجاد احساسات و به خاطر سپاری برند، رنگ برند است. در مقالاتب با موضوع برند و برندسازی که در شرکت ایده پردازان منتشر شد به این موضوع اشاره نمودیم که رنگ، شخصیت برند را معرفی و احساسات مخاطبان را برمی انگیزد. رنگ تداعیات ذهنی برند را به خوبی به مصرف کننده منتقل می نماید. جالب است بدانید که مغز انسان در مواجهه با یک محصول ابتدا شکل را کشف کرده و سپس رنگ را می فهمد و پس از آن در پی خواندن محتوا می رود.

امضای برند

به ارتباط ساختار یافته میان لوگو، لوگوتایپ و شعار برند امضای برند گفته می شود. هر چه این همنشینی اصولی تر و جذاب تر باشد سینرژی ایجاد شده قوی تری را به مخاطبان برند منتقل خواهد کرد.

پترن یا بافت برند

اگر عناصر شاخص و اصلی تشکیل دهنده لوگو با هماهنگی خاصی کنار هم قرار بگیرند و ساختاری منسجم را ایجاد کنند که تداعی‌گر ویژگی‌های برند باشد به آن پترن برند و یا بافت ویژه برند می‌گویند. پترن در بیشتر اقلام هویت بصری برند مانند ست اداری، بسته بندی محصول، لی اوت طراحی کاتالوگ و … می تواند ظاهر شود.

شخصیت برند (ماسکوت)

گاهی اوقات برای افزایش تداعیات و آگاهی برند از یک شخصیت نمایشی استفاده می کنیم که به آن ماسکوت گفته می شود. آن ها نوع خاصی از نمادها هستند که گاه انساند و گاه حیوان، گاهی موجودات واقعی و یا افسانه ای.

منبع: با مشارکت شرکت ایده‌پردازان