وزیر ارتباطات به تازگی پای ماجرای وسها را به میان کشیده است. اما ماجرای وسها و افشاگریهای وزیر ارتباطات چه بود؟ در این گزارش به ۷ نکته مهم در رابطه با ماجرای وسها میپردازیم:
۱- VAS چیست؟
VAS یا همان خدمات ارزش افزوده تلفن همراه از جدیدترین پارامترهای نوین صنعت مخابرات است. در واقع همان خدمات پیامکی است که برای ایجاد ارتباط و تعامل میان اپراتور و مشترک اجرا میشود. یک مثال از این پیامکها میتواند این باشد:« با شرکت در مسابقه و پاسخ صحیح به ۱۰ سوال شما هم برنده خوش شانس ما باشید. هر سوال ۵۰ تومان، برای شروع عدد ۱ را ارسال کنید.»
۲- برای مخابرات هم سود دارد
این خدمات برای مشتریان اطلاعات بیشتر یا سرگرمی را به دنبال دارد و برای مخابرات هم درآمد ایجاد میکند. افزایش اطلاعات یا سرگرمی فرقی نمیکند؛ هدف این خدمات ارزش افزوده هرچه که باشد، برای دریافت هر پیامک پولی از مشترک کسر میشود.
۳- از کجا شروع شد؟
ماجرا از توییت وزیر ارتباطات آغاز شد. او در توییتی به صورت تهدیدآمیز صحبت از افشای فعالیتهای شرکتهای خدمات ارزشافزوده کرد. کمی بعد هم توییت دیگری منتشر و اعلام کرد که در گام اول شفافیت، اپراتورهای موبایل ملزم شدهاند تا به مشترکین اعلام کنند در سه سال گذشته چه هزینهای برای سرویسهای ارزش افزوده پرداخت کردهاند.
۴- دو میلیارد برداشت از جیب مردم
از نکاتی که وزیر به آن اشاره کرده، رقم دریافت شده توسط این شرکتهاست. به گفته او اپراتور اول کشور سه سال قبل حامی مالی تیمهای پایتخت بوده است، هنوز تقریبا ماهی ۲ میلیارد تومان از حساب مردم کسر و به حساب اپراتورها و تیمهای فوتبال واریز میشود. وزیر ارتباطات البته به این نکته هم اشاره کرد که کل فعالیتهای وسها غیرقانونی نیست و تنها روش درآمدزاییشان مشکل دارد.
۵- رگولاتوری هم تایید کرد
علاوه بر صحبتهای وزیر ارتباطات، کمی قبل رئیس رگولاتوری هم درباره گردش مالی بازار ارزشافزوده گفته بود: «ما تخمین میزنیم که بازار وس گردش مالی حدود دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی دارد. ممکن است بخشی از این بازار، بازار درستی باشد و منجر به شغل و یا تولید محتوای مناسب شده باشد اما عمدتا این بازار، بازاری غیر شفاف نیازمند مدیریت است.»
صحبت رئیس رگولاتوری هم درست همان چیزی است که وزیر ارتباطات بارها به آن اشاره کرده بود؛ مساله شفافیت و روشن بودن فعالیت این شرکتهای ارزش افزوده.
۶- مردم چه واکنشی نشان دادند
اما طبیعی بود که این مساله واکنش مردم را هم در پی داشته باشد. وقتی صحبت از «جیب مردم» به میان آید، واضح است که واکنش آنها را هم برمیانگیزد. بسیاری از شنیدن عددهایی که به قول وزیر از جیبشان کسر شده بود متعجب شدند. اما برخی هم معتقد بودند که اگر کاری غیرقانونی است تنها باید جلوی آن گرفته شود و به تهدید نیازی نیست.
با این حال بسیاری به دنبال روش بازگشت پولشان بودند. برخی هم دنبال این بودند که از چه طریقی میتوان از شرکتهای وس شکایت کرد.
۷- چطور شکایت کنیم؟
فرآیند شکایت ابتدا به این صورت است که با گرفتن کد دستوری #۶*۸۰۰* از چگونگی دریافت هزینههای ارزش افزوده که طی این مدت توسط شرکتهای مختلف از شما گرفته شده، آگاه شوید. وقتی از رقم دریافت شده و میزان تخلف آگاه شدید، میتوانید یک پیامک رایگان به سرشماره ۸۰۰۷ ارسال کنید تا روند بازگشت هزینههایی که از حسابتان کسر شده، به جریان بیفتد و پیگیری شود.
آنطور که گفته شده، با شمارهگیری این کد میتوانید ببینید طی سه سال گذشته، شرکتهای ارزش افزوده چه میزان هزینه بابت خدماتی که شاید از آنها حتی اطلاع هم نداشتهاید از شما دریافت کردهاند.
در این زمینه بخوانید: