یکی از عمده‌ترین ایرادات فنی در خودروهایی که با سوخت کار می‌کنند گرفتگی انژکتور است.

یکی از قطعاتی که در تمام خودروهایی که با سوخت کار می‌کنند وجود دارد، انژکتور یا سیستم پاشش سوخت است. انژکتور خودرو قطعه‌ای است که در ورودی سیلندر خودرو قرار می‌گیرد و وظیفه آن تنظیم و پاشش سوخت به درون سیلندر است و نهایتا این سوخت طی فرایند احتراق به انرژی تبدیل و باعث به حرکت در آمدن خودرو می‌شود.

اما یکی از عمده‌ترین ایرادات فنی در خودروهایی که با سوخت کار می‌کنند گرفتگی انژکتور است. هنگامی‌که گرفتگی انژکتورها به حدی شدید شود که ECU نتواند با تنظیم یا اصلاح نسبت سوخت و هوا آن را جبران کند، موتور خودرو به‌تدریج دچار مشکل می‌شود.
به بیان ساده‌تر اگر خودروی شما هنگام حرکت نشانه‌های زیر را داشت، بهتر است هرچه سریع‌تر انژکتور آن را به یک تعمیرکار مطمئن نشان دهید:

تأخیر، مکث یا ریپ زدن هنگام دور گرفتن موتور:

بدون مخلوط سوخت و هوای مناسب احتراق داخل سیلندرها به تأخیر می‌افتد.

احتراق نامنظم:

مخلوط سوخت و هوای فقیر (هوای زیاد و بنزین کم) در سیلندرها منجر به احتراق ناقص می‌شود. 

افت عملکرد موتور:

موتور برای احتراق مناسب و قوی نیاز به سوخت کافی دارد. اگر احتراق به تأخیر بیفتد یا جلوی آن گرفته شود از قدرت موتور کاسته می‌شود و خودرو شتاب کافی ندارد.

لرزش موتور یا حالت واماندگی (توقف ناگهانی موتور) هنگام کارکرد در دور آرام

رد شدن در آزمون آلایندگی:

افت راندمان احتراق منجر به سوختن ناقص و ناهماهنگ سوخت و افزایش تولید آلاینده‌ها می‌شود. بنابراین خودروی معیوب در آزمون‌های معاینه فنی، مردود می‌شود.

افزایش مصرف سوخت:

وقتی راندمان احتراق افت کند، اغلب مجبور می‌شوید بیشتر گاز بدهید و سوخت بیشتری مصرف کنید تا سطح عملکرد دلخواه شما حاصل شود.

وقتی متوجه این علائم در یک موتور انژکتوری شدید، استفاده از مواد تمیزکننده انژکتور، یکی از گزینه‌های آسان و در دسترس است. هرچند بهتر است پیش از بروز مشکل، به‌صورت اصولی و منظم از انژکتورشورها (هم افزودنی‌های مایع و هم کیت تمیزکننده دستی) استفاده کنید. پیشگیری بهتر از درمان است.