شاید باورش سخت باشد اگر بگوییم چینی ها در زمره افراد ولخرج در سفرها هستند و یک جورهایی دست و دلبازند؛ اما این واقعیت دارد. هرساله بیش از ۱۵ میلیون گردشگر چینی به کشورهای مختلف دنیا سفر میکنند.
گردشگران چینی به عنوان ولخرج ترین گردشگران جهان در سال 2016 میلادی شناخته شده اند و حدود 260 میلیارد دلار خرج کردند که این میزان حدوداً 21 درصد از صنعت گردشگری جهان را به خود اختصاص می دهد.
طبق گزارش های بیان شده در سال 2015 میلادی گردشگران چینی بیش از 120 میلیون سفر خارجی انجام داده اند که در مقایسه با سال 2005 میلادی افزایش حدودا 312 درصدی داشته است. این نکته نیز جالب توجه است که تنها 6 درصد از شهروندان چینی گذرنامه دارند، اما همین 6 درصد از نظر هزینه کردن در سفرهای خارجی رتبه اول در سراسر جهان را به خود اختصاص داده اند.
رشد چین از نظر اقتصادی و در دست گرفتن بازارهای دنیا باعث شده مردم آن از شرایط مطلوبی برای کسب درآمد برخوردار بوده و از مقصد سفر گرفته تا تفریح و نوع غذا و هتل همگی را به شیوه ای کاملا لاکچری انتخاب کنند.
با توجه به اینکه گردشگران چینی هنگام سفر، رتبه بالایی در میزان خرید از کالاهای محلی و پول پرداختی را میان سایر گردشگران دارند، ورود آنان به هرکشوری منجر به درآمد قابل توجهی در زمینه مشاغل مرتبط با گردشگری می شود.
آن ها تنها در سه سال گذشته 200 میلیون دلار در سفر های خارجی خود خرج کرده اند. این رقم با حجم کل اقتصاد یونان برابری می کند. آن ها آنقدر در سفرهای خارجی دیوانه وار هزینه می کنند که ژاپنی ها واژه باکوگایی را برای آن ها ساخته اند تا با کمک آن بتوانند حجم بالای خرید گردشگران چینی را توصیف کنند.
یک راهنماهای گردشگری از ولخرجی چینی ها خاطره ای دارد. او می گوید: "گروهی از ایرانیها را در پاریس همراهی میکردم، در تمام فروشگاههای برند در این شهر جز چینیها تبعه خارجی دیگری دیده نمیشد، آنها برای خریدن اجناس چند میلیونی صف کشیده بودند، برای همین در فرودگاه شارل دوگل فرانسه، کارمندان زیادی از بین چینیها انتخاب شدهاند تا خدمات بهتری به این گردشگران بدهند و تبلیغی از فرانسه برای چینیهای دیگر باشند."
علاقه چینی ها به تاریخ ایران
جالب است که بیشتر فیلم ها و کتاب هایی که در خصوص فرهنگ و تاریخ ایران نوشته شده است را نویسندگان چینی نوشته اند؛ در حالی که بیشتر ارتباطات ایرانی ها با این کشور در حوزه تجارت و امور بازرگانی بوده و جای پرداختن به تبلیغات صحیح و جدی مرتبط با صنعت گردشگری به همین دلیل هم خالی بوده است.
براساس نتایج به دست آمده از نظرسنجی، مکانهای تاریخی و قدیمی ایران همچون تخت جمشید، روستاهای قدیمی و محلههای تاریخی از جمله مکانهایی است که بیشترین جذابیت را برای مسافران چینی دارد. بسیاری از مسافرانی که به ایران سفر کرده اند اعتقاد دارند ایران کشوری تاریخی و پر رمز و راز است و باید برای کشف آن به این سرزمین سفر کرد.
بسیاری از گردشگران به این نکته اشاره کردهاند که با توجه به آشنایی با جاده ابریشم و حتی براساس کلمه فارس که به زبان چینی Bo Si نامیده میشود و به معنای پرشیا یا ایران قدیم است، ارتباط زیاد اقتصادی و فرهنگی مابین ایران و چین وجود داشته و برای یافتن داستانها و افسانههای این ارتباط به ایران سفر کردهاند.
از دیگر مکانهای مورد علاقه گردشگران چینی در سفر به ایران مکانهای مذهبی همچون مساجد و امام زاده ها است. زیباییهای هنری همچون آینه کاری، گچبری، نقاشیها و کاشی کاریهای به کار رفته در این مکانها برای گردشگران بسیار جذاب است. با توجه به مقایسه سادگی مکانهای مذهبی و رعب آور بودن محل دفن پادشاهان قدیمی چین، بسیاری گردشگران چینی با ورود به چنین مکانهایی، زیبایی آن را تحسین میکنند.
میزبانی با چای
اگر بخواهیم درباره عادات غذایی و خرید چینی ها حرف بزنیم آنچه راهنمایان گردشگری روی آن اتفاق نظر دارند این است که: "چینیها در دسته گردشگرانی با اخلاقی عجیب و خاص هستند که معمولا پر سر و صدا غذا میخورند و حرف میزنند. حسابی اهل چانه زدن هستند و عکس گرفتن در خونشان است. چینیها از نظر بهداشتی به نسبت ایرانیها ضعیفاند، اما روی هم رفته گردشگران سختی به شمار نمیآیند و تذکرها و نکتهها را میپذیرند."
برعکس ما ایرانی ها که سعی می کنیم کنار هر وعده غذایی، از نوشیدنی های خنک مثل نوشابه و دوغ استفاده کنیم، چینی ها عادت دارند به همراه غذا چای بنوشند. علاوه بر آن در طول روز نیز عادت زیادی به استفاده از چایی و آب گرم دارند.
کلن چینی ها زیاد با غذاهای ایرانی رابطه خوبی برقرار نمی کنند. در واقع عادات غذایی دو کشور برخلاف برخی چیزهای دیگر اندکی با هم متفاوت است.
گرچه چندین رستوران چینی در تهران و چند شهر دیگر فعالیت می کنند اما به دلیل بالا بودن قیمتها و عدم دسترسی مکانی در طول مسیر سفر، چینی های گردشگر چندان نمیتوانند بیش از یک یا دو وعده از غذای چینی استفاده کنند. با این شرایط بهترین راه برای رضایت آنها استفاده از غذاهای ایرانی مورد پسند گردشگران چینی است. به طور مثال چینیها بیش از یک یا دو وعده غذای سرخ شده و خشک را نمیپسندند و معمولا در کنار هر وعده غذایی گوشتی عادت به خوردن سبزیجات پخته و چایی دارند. غذاهایی همچون ظرف سبزیجات، دیزی، کباب شیشلیک، انواع آش و حلیم، برنج مخلوط با سبزیجات وخوراکها بیشتر مورد علاقه گروههای چینی است.
فرش قرمز برای چشم بادامی ها
گرچه ورود گردشگران ایرانی به چین دچار دشواری هایی است اما ایران از این علاقه چینی ها برای سفر و بازدید از ایران استقبال کرده و به تازگی روادید را برای گردشگران چینی لغو کرد.
با ورود توریست به هر نقطه از دنیا به خاطر استفاده از خدماتی مانند هتل، غذا، پرداخت هزینه ورودی جاذبه های گردشگری و موزه ها و خرید از سوغات و صنایع دستی، سرمایه زیادی نصیب آن منطقه شده و به همین خاطر است که گردشگری تا این اندازه اهمیت پیدا کرده و گردشگران ولخرج همان طور که از نامشان مشخص است، برای پرداخت هزینه ها مشکلی نداشته و ناخودآگاه به سمت گران ترین ها جلب شده و سرمایه زیادی را با خود به کشورهای مختلف وارد می کند. برای مثال، چین به خاطر داشتن فاصله کم با ژاپن، هنگ کنگ و تایلند توانسته سود بسیار زیادی را برای آنها به ارمغان بیاورد. البته تایلند در این فهرست بیشترین منفعت را از گردشگران چینی نصیب خودش کرده است.
ارتباطات تجاری و بازرگانی بین دو کشور ایران و چین گرچه باعث شده این دو تبادل گردشگر هم داشته باشند؛ ولی مسلما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی هست.
به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران "جمعیت زیاد چین و بالغ بر 150میلیون گردشگر خروجی چینی که به اقصا نقاط دنیا سفر میکنند، ما را بر آن داشت که چین را در کشورهای هدف خود قرار دهیم و به همین منظور در تلاش هستیم تا تسهیلات خوبی را برای کشورهای هدف مهیا کنیم تا بتوانند به راحتی به ایران سفر کنند.
با این شرایط و در یک بازه زمانی چهار تا پنجساله سعی خواهیم کرد عدد گردشگر را به یکمیلیون نفر برسانیم و هدفگذاری در گام بعدی رسیدن به 2میلیون گردشگر چینی در ایران است."
به همین منظور سازمان میراث فرهنگی درصدد است زمینه برای ورود این تعداد گردشگر چینی با برگزاری دورههای آموزشی به منظور آشنایی با روحیات و خلقیات گردشگران چینی، الگوهای مسافرت گردشگران چینی، نرخدهی و نحوه تعامل مالی با شرکتهای تور فرست چینی، اشتراکات و ارتباطات تمدنی و روابط چین و ایران در طول تاریخ، رویدادها و نمایشگاههای مهم گردشگری چین و نحوه شرکت در آنها و نحوه تعامل با آژانسداران راهنمایان چینی را در قالب بسته های آموزشی تخصصی برای فعالان عرصه گردشگری فراهم آورد.
4242