فرنی انجیر را به این روش بپزید تا حسابی تقویت شوید

فرنی انجیر یکی از انواع فرنی مقوی و خوشمزه است. فرنی با انجیر ساده یا با انواع مغز مثل مغز گردو را می‌توان مثل انواع فرنی به عنوان یک صبحانه کامل و مقوی و یا در وعده‌های مختلف سرو کرد.

گروه ایرنا زندگی - فرنی انجیر یکی از انواع فرنی مقوی و خوشمزه است. فرنی با انجیر ساده یا با انواع مغز مثل مغز گردو را می‌توان مثل انواع فرنی به عنوان یک صبحانه کامل و مقوی و یا در وعده‌های مختلف سرو کرد. در این مطلب به آموزش طرز تهیه فرنی انجیر و نکات مهم طبخ و فوت و فن‌های خوشمزه‌تر شدنش می‌پردازیم.

مواد لازم جهت تهیه فرنی انجیر خانگی

شیر (سرد و ترجیحا پرچرب): ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

انجیر خشک: ۱۰ عدد

آرد گندم: ۲ قاشق غذاخوری

نشاسته ذرت: ۲ قاشق غذاخوری

گلاب: ۲ قاشق غذاخوری

دارچین، خلال پسته و خلال بادام و گل محمدی خشک: برای تزیین فرنی انجیر

مدت آماده‌سازی مواد اولیه: ۱۰ دقیقه
مدت زمان پخت فرنی انجیر: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی ساده با انجیر

فرنی انجیر را به این روش بپزید تا حسابی تقویت شوید

فرنی انجیر به دلیل دارا بودن خواص انجیر سرشار از کلسیم، کربوهیدرات و انواع ویتامین است و به همین دلیل یک میان وعده مقوی به ویژه برای کودکان و نوزادان به شمار می‌رود. این دسر خوشمزه ایرانی به خصوص در فصول پاییز و زمستان به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی کمک می‌کند.

مرحله اول: انجیر خشک را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه فرنی انجیر، حدود ده عدد انجیر خشک (روش های خشک کردن انجیر) را در مقداری آب جوش قرار دهید و چند دقیقه زمان بدهید تا کاملا نرم شوند. سپس انجیرها را آبکش کنید و صبر کنید تا آب اضافه از آن‌ها خارج شود.

مرحله دوم: انجیرها را له کنید

بعد از آبکش کردن انجیرها باید آنها را کاملا له کنید. با هر وسیله‌ای که در اختیار دارید مانند گوشتکوب برقی یا مخلوط کن انجیرهای نرم شده را کاملا له کنید تا به شکل پوره در بیایند.

مرحله سوم: آرد و نشاسته ذرت را ترکیب و الک کنید

پیش از شروع به پخت فرنی انجیر، ابتدا آرد گندم و نشاسته ذرت را ترکیب کنید. این ترکیب را دو بار الک کنید. این کار از گلوله گلوله شدن آرد هنگام پخت جلوگیری می‌کند و بافت نرم و یکدستی به فرنی انجیری می‌دهد.

مرحله چهارم: شیر و آرد را مخلوط کنید

در یک قابلمه مناسب، شیر سرد را بریزید و آرد الک شده را به آن اضافه کنید. شیر و آرد را با قاشق یا لیسک هم بزنید تا آرد در شیر باز شود و با هم کاملا مخلوط شوند. هم زدن را تا جایی ادامه دهید که آرد به صورت گلوله گلوله شده در شیر وجود نداشته باشد.

مرحله پنجم: مخلوط آرد و شیر را روی حرارت قرار دهید

در این مرحله از طرز تهیه فرنی با انجیر خشک، وقتی آرد کاملا در شیر حل شد، قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و اجازه دهید شیر شروع به حباب زدن کند. مخلوط آرد و شیر را مدام هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله ششم: شکر را اضافه کنید

برای فرنی تهیه شده با انجیر، در این مرحله باید شکر را اضافه کنید. شکر را نیز با بقیه مواد هم بزنید به طوری که کاملا در مایه فرنی انجیر حل شود.

مرحله هفتم: انجیر را به فرنی اضافه کنید

زمانی که مایه فرنی انجیری غلیظ شد انجیر را که از قبل آماده کردید و آن را به شکل پوره در آوردید به آن اضافه کنید و کاملا هم بزنید. دو تا سه دقیقه اجازه دهید تا انجیر خشک با دیگر مواد فرنی ترکیب شود و حرارت ببینید.

مرحله هشتم: گلاب را اضافه کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه فرنی انجیر خشک، گلاب را اضافه کنید و بعد از آنکه عطر گلاب به خوبی در فرنی پخش شد، فرنی را از روی حرارت بردارید.

مرحله آخر: فرنی انجیر را سرو کنید

بعد از آنکه فرنی به غلظت مناسب رسید آن را از روی حرارت بردارید. فرنی را در ظرف‌های مناسب سرو کنید. صبر کنید تا کمی خنک شود و سپس مطابق با سلیقه خود با پودر دارچین، خلال بادام، خلال بادام و گل محمدی یا هر مغزیجات دیگری که دوست دارید تزیین و سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه فرنی انجیر مجلسی

فرنی انجیر را به این روش بپزید تا حسابی تقویت شوید

از آنجایی که انجیر طعم شیرینی دارد، می‌توانید از میزان کمتری شکر در تهیه این فرنی استفاده کنید.

مرحله الک کردن آرد را حتما انجام دهید، این کار در بافت نهایی فرنی که با انجیر می‌پزید تاثیر زیادی دارد.

حتما و پیش از آنکه ترکیب فرنی را روی حرارت قرار دهید، آرد را در شیر سرد حل کنید. آرد در شیر داغ به خوبی حل نمی‌شود و گلوله گلوله می‌شود.

مهم‌ترین نکته در طرز تهیه فرنی انجیر، هم زدن مداوم آن روی حرارت ملایم است. اگر فرنی به خوبی هم نخورد، به غلظت مناسب نمی‌رسد و مواد در آن به صورت گلوله گلوله دیده می‌شوند.

فرنی را حتما به صورت داغ در ظرف مورد نظر بریزید، چون بعد از سرد شدن شکل پذیری خود را از دست می‌دهد.

برای آنکه بافت فرنی انجیری نرم‌تر شود می‌توانید در مرحله آخر و بعد از به غلظت رسیدن مایه فرنی مقداری کره به آن اضافه کنید.

برای افزودن طعم و خوشمزه‌تر شدن فرنی، می‌توانید به مایه فرنی، مقداری پودر یا عرق هل، پودر کاکائو یا زعفران دم کرده اضافه کنید.

اگر مایه فرنی خیلی سفت و غلیظ شود، بعد از سرد شدن، احتمال ترک خوردن آن بالا می‌رود.

اگر می‌خواهید فرنی شما غلیظ‌تر شود، می‌توانید میزان نشاسته را بیشتر در نظر بگیرید.

برای لطیف‌تر شدن بافت فرنی با انجیر از شیر پرچرب استفاده کنید، همچنین استفاده از خامه در تهیه این نوع از فرنی بافت آن را لطیف‌تر می‌کند.

اگر در طرز تهیه فرنی از خامه نیز استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که خامه حتما به دمای محیط برسد و فرنی نیز کمی از داغی بیفتد و بعد خامه را اضافه کنید؛ در غیر این صورت خامه در فرنی بریده بریده می‌شود.

برای درست کردن فرنی انجیر گردو کافی است مقداری مغز گردوی خرد شده به مایه فرنی اضافه کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فرنی با انجیر

چرا فرنی انجیری گلوله گلوله می‌شود؟

اگر شیر یا آب را به صورت گرم با آرد مخلوط کرده‌اید یا حرارت را در زمان پخت فرنی،‌ زیاد کرده‌اید، بافت فرنی شما نرم و یکدست نمی‌شود.

اگر فرنی تهیه شده با انجیر بیش از اندازه غلیظ شد چه کار باید کرد؟

در صورتی که غلظت فرنی خیلی زیاد شد، مقداری کره یا خامه به فرنی اضافه کنید. برای گرم کردن دوباره فرنی هم کمی شیر یا آب اضافه کنید و بعد آن را سرو کنید.

چرا فرنی بعد از مدتی آب می‌اندازد؟

صبر کنید فرنی در دمای اتاق خنک شود و سپس آن را در یخچال بگذارید تا سرد شود. اگر فرنی را به صورت گرم در یخچال بگذارید آب می‌اندازد.

آیا می‌توان از انجیر تازه در تهیه فرنی انجیر استفاده کرد؟

بله. انجیر تازه دیگر نیازی به خیساندن ندارد و از همان ابتدا می‌توانید آن را به شکل پوره در بیاورید. فقط در نظر داشته باشید که ممکن است انجیر تازه کمی طعم تلخی به فرنی بدهد.

طرز تهیه فرنی انجیر برای نوزادان به چه صورت است؟

طرز تهیه فرنی انجیر برای نوزادان مطابق با مراحل ذکر شده است. فرنی انجیر به تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان شش ماه به بالا کمک می‌کند و همچنین برای سیستم هضم نوزادان نیز مفید است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.