روستای گره‌بان کرمانشاه، روستای ایرانی با معماری اروپایی

روستای گره‌ بان از جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه و جاهای دیدنی هرسین به شمار می‌رود که به‌دلیل معماری اروپایی ساختمان‌ها، بین گردشگران شناخته می‌شود.

گروه ایرنا زندگی - روستای گره‌ بان از جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه و جاهای دیدنی هرسین به شمار می‌رود که به‌دلیل معماری روسی ساختمان‌ها بین گردشگران شناخته می‌شود. روستای گره بان از نظر پاکیزگی و نظم معابر و همین طور طراحی باغچه‌ها و آب‌نماها زبانزد است. علاوه بر این، گلاب بسیار باکیفیتی در روستا تهیه می‌شود که نه‌تنها در داخل کشور، بلکه در کشورهای خارجی نیز طرفداران زیادی دارد و جزو گلاب‌های صادراتی به شمار می‌رود. 

روستای گره بان کجاست؟

آدرس: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، مسیر کرمانشاه به هرسین، روستای گره بان

روستای گره بان در شهرستان هرسین در استان کرمانشاه و در حاشیه رود سیمره قرار دارد.

مسیر دسترسی به روستای گره بان

روستای گره‌بان کرمانشاه، روستای ایرانی با معماری اروپایی

برای دسترسی به روستای گره بان باید از شهر کرمانشاه به مقصد شهر هرسین حرکت کنید. فاصله گره بان تا کرمانشاه حدود ۶۰ کیلومتر است. شروع این مسیر از بلوار شهید کشوری کرمانشاه شروع می‌شود. با حرکت در این بلوار و عبور از شهرک صنعتی فرامان به دوراهی شهرک بیستون می‌رسید. مسیر سمت چپ این دو راهی به‌سمت بیستون می‌رود و مسیر سمت راست شما را به هرسین و روستای گره بان هرسین هدایت می‌کند. این مسیر از فراش و سلیمانیه می‌گذرد و سپس به جاده‌ای خاکی منتهی می‌شود. در ادامه این مسیر به روستاهای شاه ملکی، گرمیانک و پاسار می‌رسید. در روستای پاسار مسیر به دو بخش تقسیم می‌شود که جاده سمت راست شما را به روستای گره بان می‌رساند.

معرفی روستای گره بان

روستای گره‌بان کرمانشاه، روستای ایرانی با معماری اروپایی

در مسیر کرمانشاه به روستای گره بان با گذر از کوه‌ها و تپه‌ها و جاده‌های خاکی، به ناگاه روستای گره بان شما را حیرت‌زده می‌کند. تصور وجود روستایی با معماری روسی در ایران در چنین مکان دورافتاده‌ای محال به نظر می‌رسد. گویا در میان جاده‌های خاکی و برهوت ناگهان منطقه‌ای توریستی و مدرن ظاهر شده است.

روستایی مذهبی گره بان که مدفن بزرگان دین است، امروزه گلاب و عرقیات گیاهی خود را در سراسر کشور و حتی به خارج از کشور از جمله فرانسه جهت استفاده در تولیدات عطر با کیفیتی بالا و در سطح گسترده توزیع می‌کند. اهالی این روستا در زمینه‌ کشاورزی، باغ و باغداری، دام و دامداری، پرورش و تولید نهال، گل و گلاب محمدی و گیاهان دارویی فعالیت می‌کنند. جالب اینکه با توجه به اشیای مکشوفه در این روستا، عده‌ای عقیده دارند که قدمت گره بان به حدود ۲۰۰۰ سال می‌رسد.

دیدنی های روستای گره بان

روستای گره‌بان کرمانشاه، روستای ایرانی با معماری اروپایی

به‌محض ورود به روستا، بلوار بزرگ و بسیار زیبایی را خواهید دید که اطراف آن گل‌های رنگارنگ کاشته‌اند. بنای اصلی روستا در انتهای این بلوار قرار دارد و نگاه هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. این بلوار تا ابتدای دامنه کوه امتداد دارد که یک مسیر پلکانی قرار گرفته است. پس از طی مسیر سربالایی به مکانی می‌رسید که توسط نگهبان و موانعی مسدود شده است. در انتهای مسیر پلکانی، مزار خان آتش، مسندنشین طریقت مشعشعی به چشم می‌خورد.

اجاق حضرت آقابخش

روستای گره‌بان کرمانشاه، روستای ایرانی با معماری اروپایی

در روستای گره‌بان، مکان مقدسی به نام «اجاق حضرت آقابخش» وجود دارد و به همین خاطر اهالی روستا که اهل حق هستند، هر روز سال به‌غیر از روزهای جمعه نذری پخش می‌کنند. مریدان این خاندان همه ساله به دفعات جهت زیارت اجاق و تربت سلسله سادات و مسندنشینان خاندان و مکان پاک گره‌ بان از اقصانقاط کشور مهمان این مکان مقدس می‌شوند.

خاستگاه و پایتخت اصلی اهل حق را می‌توان روستای گره‌ بان دانست که دلیل اصلی آن حضور  مسندنشین این خاندان در این مکان و نظر و توجه ایشان به این اجاق بوده است. کلیه مریدان اهل حق در حفظ و برپایی این اجاق تلاش می‌کنند و امروزه این مکان به‌شکل باشکوهی ساخته شده است. ظاهرا پیروان طریقت مشعشعی در سراسر ایران هر ساله ۱۰ روز به‌عنوان خادم افتخاری در روستای گره بان خدمت می‌کنند.

هر ساله در فصل زمستان فرقه آتش بیگی به‌مدت پنج شب متوالی جشن «عید شاهی» می‌گیرند. بنا به گفته یکی از بزرگان اهل حق به‌ نام قوشچی اوغلی، این جشن به عشق پنچ تن آل عبا برگزار می‌شود. شب اول متعلق به داود، شب دوم متعلق به پیر بنیامین، شب سوم متعلق به حضرت مولا، شب چهارم متعلق پیر موسی و شب پنجم متعلق به خاتون رزبار است. در کلام یا سروده‌ای به زبان آذری که توسط قوشچی اوغلی سروده، عید شاهی توضیح داده شده است: اول شب دور بوگون سیز بو دیداره خوش گلدیز/ الیووزده خدمت گوته وبحضور یاره خوش گلدیز

در سفر به روستای گره بان کجا اقامت کنیم؟

روستای گره‌بان کرمانشاه، روستای ایرانی با معماری اروپایی

در سفر به گره بان بیشتر گردشگران می‌توانند از اقامت رایگان و غذای نذری برخوردار شوند که مهمان‌نوازی روستاییان را می‌رساند. علاوه بر این، امکان اقامت در هتل لاله بیستون واقع در کاروانسرای عباسی (۴۲ کیلومتری روستا) و همین طور هتل‌های شهر کرمانشاه نظیر هتل جمشید (۶۲ کیلومتری روستا) و هتل پارسیان (۶۲ کیلومتری روستا) برای گردشگران وجود دارد.

بهترین زمان سفر به روستای گره بان

بهترین زمان سفر به روستای گره بان از نظر آب‌وهوا، اواسط بهار تا اواسط تابستان محسوب می‌شود؛ چرا که در این ایام از سرمای زمستان خبری نیست و هنوز گرمای طاقت‌فرسا از راه نرسیده است. این روستا در فصل بهار مملو از گل‌های رنگارنگ و درختان سرسبز می‌شود و فضای مناسبی برای عکاسی و تماشای مناظر اطراف به وجود می‌آید.

در نظر داشته باشید که در ماه‌های اردیبهشت، مرداد، آبان و اسفند امکان بازدید از روستا وجود ندارد؛ زیرا در این ماه‌ها، روستاییان به تعمیر ساختمان‌ها، رسیدگی به امور داخلی، کاشت و برداشت مزارع و باغ‌ها می‌پردازند.

نکات بازدید از روستای گره بان

روستای گره‌بان کرمانشاه، روستای ایرانی با معماری اروپایی

عرق نعناع و گلاب از محصولات صادراتی این منطقه است که بهترین سوغاتی از این منطقه به حساب می‌آید.

هنگام بازدید از روستا از ریختن زباله بپرهیزید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.