قوانین عراق به جرائم زائرین مجرم رسیدگی میکند

اربعین یکی از بزرگترین مانورهای قدرت شیعه در جهان است اما باید به یاد داشته باشیم که این حرکت در کشور عراق صورت می‌گیرد و زوار از هر کشوری بخصوص ایران در این راهپیمایی عظیم حضور پیدا کنند، باید همانند سایر مسافران خارجی از قوانین و مقررات این کشور تبعیت کنند.

گروه ایرنا زندگی- کشور عراق یکی از کشورهای همسایه ایران است که مرز طولانی با ایران داشته و روابط خوبی بین دو کشور حاکم است. با وجود رعایت شرایط و مقررات این کشور و احترام به آن‌ها الزامی است. 

در چند سال گذشته که میزان قابل توجهی از هموطنان ایرانی برای اجرای فریضه راهپیمایی اربعین به کشور عراق سفر می‌کنند نیاز به آموزش برخی از قوانین این کشور بیشتر احساس شده است. بنابراین چنانچه هم اکنون در کشور عراق هستید و یا طی چند روز آتی عازم هستید بهتر است با این قوانین آشنا شوید و بدانید چگونه گمشدهای خود را پیدا کنید.

توجه به پاسپورت

کشور عراق در هنگام ورود زوار قوانین خاصی در ارتباط با پاسپورت جعلی و ورود غیر مجاز به کشورش دارد. افرادی که به این علت دستگیر می‌شوند، معمولا به ۵ یا ۶ سال حبس محکوم می‌شوند. با توجه به اینکه ورود و خروج بدون مجوز ممنوع است در حفظ و نگهداری اسناد مسافرتی از جمله پاسپورت خود دقت کنید. همیشه از صفحه اول گذرنامه با دوربین تلفن همراه عکس بگیرید، تا در صورت گم شدن این عکس به کمک شما بیاید. حتما دقت داشته باشید هنگام ورود پاسپورت شما مهر بخورد در غیر این صورت ورود شما غیر قانونی بوده و از خروج شما ممانعت می‌شود.

چنانچه پاسپورت خود را گم کردید در اولین فرصت به کنسولگری ایران مراجعه کرده و اطلاع‌رسانی کنید تا ضمن صدور پاسپورت المثنی جلوی سوءاستفاده احتمالی افراد سودجو گرفته شده و  مسئولیتی متوجه شما نشود.

همراه داشتن مواد مخدر در سفر اربعین

کشور عراق همانند بسیاری از کشورهای دیگر در خصوص مواد مخدر سخت‌گیرانه عمل کرده و مجازات سنگینی در نظر می‌گیرد. این سخت‌گیری برای داروها و موادی که بر پایه مواد مخدر است مانند؛ قرص، شربت و آمپول که حاوی کدئین و یا مواد مخدر از جمله دیازپام، فلورازپام، کلونازپام، اگزازپام، لورازپام، شربت تریاک، دیفن اکسیلا، استامینوفن کدئین، متادون، ترامادول، ریتالین، بوپونورفین (b۲)، داروهای بیماری صرع و سرطان و بیماری‌هایی از این دست که به نوعی حاوی مقادیری مواد مخدر نیز صدق می‌کند. 

قوانین عراق به جرائم زائرین مجرم رسیدگی میکند

در صورت کشف این مواد از زوار او از ادامه سفر منع شده و برای او پرونده قضایی صادر می‌شود سپس برای او مجازات‌های حبس و جزای نقدی در نظر گرفته می‌شود. بر اساس قانون ایران طبق ماده ۱۷ اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر اگر زائری مواد مخدر یا روان‌گردان به هر میزانی همراه داشته باشد، ضمن جلوگیری از ادامه سفر و توقیف گذرنامه فرد خاطی، در مرحله اول به مدت یک تا پنج سال و در مرحله دوم نیز پنج تا ۱۵ سال از کشور ممنوع‌الخروج می‌شود. قانون عراق نیز هرکس هر گونه فعالیتی در حوزه مواد مخدر سنتی و صنعتی داشته باشد را دستگیر کرده و به مجازات یک سال حبس و تا پنج میلیون دینار جریمه نقدی محکوم خواهد شد.

چنانچه هر یکی از زوار الزام به مصرف هر یکی از داروها را داشته باشد، ضمن همراه داشتن نسخه و پرونده قضایی هماهنگی‌های لازم را با در دست داشتن تاییدیه پزشک انجام دهند.

ارتکاب جرم در کشور عراق

طبق قانون ایران در صورت ارتکاب اعمال خلاف قانون در خارج از کشور مانند؛ سرقت، کلاهبرداری، خرید و فروش مواد مخدر، ولگردی، فساد اخلاقی وسایر اعمال خلاف شئونات اسلامی، از خروج مجددشان جلوگیری می‌شود. هرگز هنگام ورود به عراق از از مناطق نظامی و امنیتی، ایستگاه‌های بازرسی و غیره عکسبرداری نکنید.

مقررات راهنمائی و رانندگی

با توجه به اینکه ایران و عراق یادداشت تفاهمی در خصوص تردد رسمی خودروهای شخصی در دو کشور امضا کرده‌اند اما چنانچه هر فردی در عراق خلاف مقررات راهنمایی و رانندگی عمل کند بر اساس قانون عراق با او برخورد می‌شود. برخی از مهمترین این مقررات عبارتند از:

رانندگی بدون گواهینامه به مجازات حبس حداقل یکماه و حداکثر شش ماه محکوم می‌شود.

رانندگی بدون رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی که موجب مرگ فردی شود، به مجازات حبس به مدت حداقل پنج سال و حداکثر هفت سال و جریمه حداقل یک میلیون دینار و حداکثر یک میلیون و پانصد هزار دینار و یا هر دو محکوم خواهد شد.اگر جرم فوق منجر به مرگ بیش از یک نفر و یا مرگ یک نفر و ایجاد آسیب یا بیماری شدید یا معلولیت دائمی در یک یا چند نفر گردد، به مجازات حبس به مدت حداقل هفت و حد اکثر ده سال و جریمه حداقل یک میلیون و پانصد هزار دینار و حداکثر سه میلیون دینار و یا هر دو محکوم می‌شود.

رانندگانی که بر اثر سهل‌انگاری باعث مرگ فردی شده و بدون اینکه مقامات مسئول را در جریان قرار دهند، فرار کند به مجازات حبس به مدت حداقل هفت سال و حداکثر ده سال و جریمه حداقل سه میلیون و حداکثر پنج میلیون دینار محکوم می‌شود.

تخلفات زیر معادل ۱۵۰۰ دینار جریمه دارند: نبستن کمربند ایمنی در حین رانندگی، ترک یا پارک شبانه خودروهای بزرگ شامل خودروهای باری واتوبوس درکوچه وخیابانهای مناطق مسکونی، رانندگی با کامیونی که ارتفاع غیر مجاز بار دارد، مخدوش بودن پلاک به نحوی که اعداد مشخص نباشد.

قاچاق اسلحه و مهمات

هرکس اقدام به قاچاق اسلحه جنگی و یا اجزای آن و یا مهمات نماید، به مجازات حبس محکوم می‌شود. انجام فعالیت‌های تروریستی و اخلال در امنیت عمومی و یا حمایت از هرگونه شورش علیه دولت مجازات اعدام یا حبس ابد را در پی دارد.

قوانین عراق به جرائم زائرین مجرم رسیدگی میکند

رشوه دادن به پرسنل اداری و نظامی

یکی از جرائمی که در چند سال اخیر دیده شده پیشنهاد رشوه و دادن آن به پرسنل اداری و نظامی است. طبق قوانین عراق چنانچه پرسنل اداری و یا نظامی هنگام خدمت، درخواست هدیه و یا مبلغی یا وعده‌ای در ازای انجام وظیفه خود نماید و یا از وظایف شغلی خود امتناع و یا اخلال ایجاد کند، به حبس و جریمه تا مبلغ پانصد دینار محکوم خواهد شد. در مقابل پیشنهاد رشوه نماید برای انجام کاری مجازات حبس را در پی دارد.

پیگیری افراد و اموال گمشده

یکی از مهمترین و رایج‌ترین مشکلات در سفر اربعین، گم شدن افراد و اموال است. دقت شود ضمن نگذاشتن وسایل قیمتی مانند مدارک و گوشی همراه در کوله پشتی، آشنایی با نشانی و موکب محل اشیاء گمشده مد نظر قرار گیرد.

خوشبختانه چند سالی است که سامانه :پست یافته" فعال شده امکان جستجوی مدارک گمشده زائران اربعین که تحویل پست شده، فراهم شده است. چنانچه مدارک خود را گم کرده‌اید با ورود به سایت این سامانه و وارد کردن نام و نام خانوادگی مطلع می‌شوید که آیا مدارک شما تحویل پست شده است یا خیر.

مدارکی مانند؛ شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه، کارت‌های نظامی، کارت ملی، اسناد مالکیت، عقدنامه، وصیت‌نامه، دفترچه بیمه، مدارک بانکی، کارت‌های اعتباری بانکی، کارت دانشجویی و مدارک تحصیلی، کارت بیمه وسایط نقلیه، سند، معاینه فنی و سایر مدارک خودرو، پروانه‌ها و گواهی‌ها، لوازم خانگی، انواع چک، طلا، جواهر و اشیای قیمتی، انواع کیف، انواع کارت شناسایی، اوراق سهام و کارت هوشمند سوخت از این طریق قابل پیگیری است. به این صورت که زائران هنگام ورود به عراق میتواند بر روی وسایل خود بارکد چسبانده و در صورت مفقودی و پیدا شدن آن را پیگیری کنند.

اما در خصوص گم شدن افراد حتما پیش از سفر شماره ایرانی همراهان خود را همراه داشته باشید و در صورت گم شدن با حفظ آرامش به افرادی که جلیقه آبی دارند و از کارکنان ستاد اربعین هستند  مراجعه نمایید. حین مسیر موکبهای گمشدگان قرارد دارد که در صورت گم شدن و یا گم کردن همراهان به آنجا مراجعه نمایید. چنانچه موفق به پیدا کردن فرد گم شده نشدید حتما در اولین فرصت به کنسولگری ایران در نجف و یا عراق مراجعه نمایید. با  نصب کردن نرم افزار راهنمای زائر به راحتی میتوانید از موقعیت همراهان خود مطلع شوید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.