بهترین ییلاقات گلستان؛ نگین سبز ایران

ییلاقات گلستان، در میان جنگل‌ها و کوهستان‌های سرسبز، با وجود طبیعت بکر و آب و هوای بی‌نظیر، از مقاصد گردشگری پرطرفدار در تمامی فصول سال محسوب می‌شوند.

گروه ایرنا زندگی - استان گلستان به‌واسطه جنگل‌های وسیع، قله‌های زیبا، طبیعت بکر، رودخانه‌های متعدد، آبشارهای بی‌نظیر و هوای دلپذیر، به مقصدی پرطرفدار به‌خصوص در فصل تابستان تبدیل شده است. ییلاقات گلستان، از درازنو و خلیندره گرفته تا افراتخته و فارسیان، انبوهی از جاهای دیدنی استان گلستان همچون آبشار زیارت، دریاچه توشن و گنبد رادکان را در خود جای داده‌اند. این مناطق ییلاقی دارای طبیعتی کم‌نظیر هستند و به‌خاطر همنشینی کوه و دریا، مکانی فوق‌العاده و دلنشین برای فرار از شلوغی شهر و مهم‌تر از آن گرمای تابستان محسوب می‌شوند.

روستای چینو

آدرس: شهرستان علی آباد کتول، بخش مرکزی، دهستان زرین گل، جاده کبود وال، دهنه زرین گل

«روستای ییلاقی چینو» در حدود ۶۰ کیلومتری شرق گرگان و ۲۰ کیلومتری جنوب شرق علی آباد کتول قرار دارد. این روستا از سطح دریا ۷۶۰ متر ارتفاع دارد و از شمال غرب به آبشار کبودوال، از سمت جنوب به روستای افراتخته، از غرب به روستای بالا چلی و از شرق به روستا و آبشار خاک پیرزن منتهی می‌شود. دورتادور روستای چینو جنگل‌های وسیع و کوه قرار دارد. آب‌وهوای معتدل و سرد کوهستانی و مناظر زیبای طبیعی این منطقه، گردشگران بسیاری را در فصول بهار و تابستان جذب می‌کند.

بهترین ییلاقات گلستان؛ نگین سبز ایران

اهالی روستای چینو اغلب مشاغلی همچون کشاورزی، باغداری، زنبورداری و دامداری دارند. مهم‌ترین محصول کشاورزی این روستا برنج است که به‌دلیل آب و هوای بسیار خوب، کیفیت بالایی دارد؛ انواع برنج تارم، دم سیاه، سنگ تارم و هاشمی در علی آباد کتول زبانزد خاص و عام است. گندم، جو، ارزن، گردو، گلابی و سیب درختی از دیگر محصولات کشاورزی و باغداری روستای چینو هستند. همچنین این روستا به‌دلیل برخورداری از انواع گل‌های وحشی و درختانی همچون نمدار یکی از مناطق بکر و مساعد برای تغذیه زنبورهای عسل به شمار می‌آید و سالانه چندین تن عسل در این روستا تولید می‌شود.

خانه‌های روستای چینو بیشتر با مصالحی مانند خشت و گل ساخته شدند. بام‌های آن‌ها از سفال و درب و پنجره‌ها نیز از چوب هستند. این روستا چندان بزرگ نیست؛ ولی با ساختار معماری خاص، در میان روستاهای مهم استان گلستان قرار گرفته است. از دیدنی‌های تاریخی روستای چینو می‌توان به حمام مخروبه قدیمی و تپه‌ باستانی واقع در ضلع جنوبی روستا اشاره کرد.

آدرس: شهرستان علی آباد کتول، بخش کمالان، دهستان استرآبا

«روستای ییلاقی خلیندره» یا «خولین دره» در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب شرق گرگان و ۳۵ کیلومتری جنوب غرب علی آباد کتول قرار گرفته است. این روستا از سطح دریا ۱,۱۶۰ متر ارتفاع دارد و از شمال به روستای ماهیان و آبشار جن کلو، از شمال شرق به آبشار پونه آرام، از سمت جنوب به روستای ییلاقی سیاه مرز کوه، آبشار گنجو و چشمه یخچال و از غرب به آبشار باقر آباد می‌رسد. روستای خلیندره به‌دلیل کوهستانی بودن در تمامی سال از آب و هوای خوب و مطلوبی برخوردار است و به‌خصوص پاییزهای دل‌انگیز این منطقه در میان بسیاری از گردشگران شهرت دارد.

بهترین ییلاقات گلستان؛ نگین سبز ایران

اکثر اهالی روستای خلیندره به دامداری، کشاورزی و تولید صنایع دستی استان گلستان مشغول هستند و از همین راه‌ امرار معاش می‌کنند. این روستا به‌عنوان ذخیره‌گاه چوب‌های سرخدار در ایران شناخته می‌شود. خلیندره منطقه‌ای دیدنی با رودهای خروشان و دره‌های سرسبز است که از مهم‌ترین جاذبه‌های آن می‌توان به آبشار خلیندره اشاره کرد. این آبشار در ضلع جنوبی روستا و در دل جنگل‌های هیرکانی قرار گرفته است. از دیگر دیدنی‌های این روستا می‌توان به خانه‌های خشت و گلی آن اشاره کرد که اغلب به‌صورت یک و دو طبقه ساخته شده‌اند.

روستای زیارت

آدرس: شهرستان گرگان، بخش مرکزی، دهستان استرآباد جنوبی

«روستای زیارت» در ۱۸ کیلومتری جنوب گرگان واقع شده است و از سطح دریا نیز حدود ۱,۵۶۰ متر ارتفاع دارد. این روستا از شمال به جنگل‌های ناهارخوران گرگان، از سمت جنوب به کوه‌های جنگلی زیارت و آبشار زیارت، از غرب به کوه‌های ادیم، کمر سر و مازوکش و از شرق به ارتفاعات خال دره منتهی می‌شود. همچنین روستای زیارت در دامنه کوه‌های اطراف استان گیلان و در مجاورت با رودخانه خاصه رود قرار گرفته است. این روستا با نام‌های دیگر «زیارات»، «خاصه رود» و «زیارت خسرو» نیز شناخته می‌شود.

بهترین ییلاقات گلستان؛ نگین سبز ایران

روستای زیارت به‌دلیل برخورداری از بافت با ارزش تاریخی، در لیست ۱۰ روستای برتر ایران قرار دارد؛ برهمین اساس نیز بافت سنتی و خانه‌های قدیمی روستا به ثبت ملی رسیده‌اند. اهالی روستای زیارت به فعالیت‌هایی همچون دامداری، کشاورزی و باغداری مشغول هستند و از محصولات زراعی این منطقه می‌توان به گندم، جو، سیب‌زمینی، انواع صیفی‌جات و انواع محصولات باغی و سردرختی همچون فندق و گردو اشاره کرد.

چشمه آبگرم زیارت، آبشار دوقلو، آبشار زیارت، آبشارهای دره تل انبار، آبشار خال دره، کوه‌های مرتفع و زیبا، جنگل‌های سرسبز و کهن، خانه‌های پلکانی با صفا، امامزاده عبدالله و گورستان تاریخی آن، امامزاده صالح، امامزاده بابا قنبر سر و امامزاده علی ابن موسی ابن جعفر از جاذبه‌های روستای زیارت محسوب می‌شوند. همچنین در این روستا می‌توان تفریحاتی نظیر کوهنوردی در ارتفاعات روستا، پیک نیک در طبیعت بکر، عکاسی از مناظر فوق‌العاده و چشیدن طعم غذا، نان و خوراکی‌های محلی را تجربه کرد.

روستای جهان نما

آدرس: شهرستان کردکوی، بخش مرکزی، دهستان چهار کوه

«روستای ییلاقی جهان نما» در ۵۷ کیلومتری جنوب شرق شهرستان کردکوی و ۸۸ کیلومتری جنوب غرب گرگان قرار گرفته است. این روستا از شمال به جنگل هیرکانی شموشک علیا، از سمت جنوب به تنگه زندان، از غرب به قلعه درازنو و از شرق به آبشار زیارت می‌رسد. روستای جهان نما چشم‌اندازی بسیار زیبا از جنگل‌های هیرکانی و کوه‌های البرز دارد و منطقه حفاظت‌ شده جهان نما، اطراف روستا را احاطه کرده است. این منطقه در ارتفاع بین ۶۰۰ تا ۳,۰۸۶ متری از سطح دریا قرار دارد و جنگل‌های آن از قدیمی‌ترین و بکرترین جنگل‌های شمال ایران محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که در بسیاری از نقاط آن ببرها آزادانه زندگی می‌کنند. 

بهترین ییلاقات گلستان؛ نگین سبز ایران

 روستای جهان نما یکی از مرتفع‌ترین مناطق استان است؛ از این‌رو، به «بام گلستان» شهرت دارد و از نقاط مرتفع آن می‌توان مناظر زیبای بندر ترکمن، گرگان و کردکوی را مشاهده کرد. این روستا فاقد آب، برق، گاز و تلفن است و اهالی آن برای تامین آب آشامیدنی از چشمه‌های اطراف استفاده می‌کنند. خانه‌ها نیز معماری کاملا سنتی دارند و طبق سنت گذشته کلبه‌های چوبی روستا، فاقد حصارکشی برای حیاط هستند. اهالی روستای جهان نما اغلب به پرورش دام و تولید محصولاتی همچون شیر، ماست و نوعی پنیر معروف، مشغول هستند. برخی دیگر نیز کندوی عسل دارند. 

از آثار تاریخی به‌جای‌مانده و جاذبه‌های نزدیک روستای جهان نما می‌توان به میل تاریخی یا گنبد رادکان، دهکده ییلاقی درازنو و پارک جنگلی امام رضا (ع) اشاره کرد. کوهپیمایی، جنگل‌نوردی، دره‌نوردی، چشمه‌ها، رودخانه‌ها، پیاده‌روی، تماشای ستارگان در شب و عکاسی از جمله فعالیت‌هایی هستند که می‌توان در روستای جهان نما تجربه کرد. شب‌مانی در طبیعت و کلبه‌های اجاره‌ای دهکده جهان‌نما از گزینه‌های اقامتی این روستا به شمار می‌آیند.

بهترین ییلاقات گلستان؛ نگین سبز ایران

روستای افراتخته

آدرس: شهرستان علی آباد کتول، بخش مرکزی، دهستان زرین گل

«روستای ییلاقی افراتخته» به‌ترتیب در ۳۲ کیلومتری و ۷۲ کیلومتری جنوب شرق علی آباد کتول و گرگان واقع شده است. این روستا از سطح دریا حدود ۱,۵۵۰ متر ارتفاع دارد و از شمال به جاذبه آبشار چلم (هفت طبقه زرینگل)، از غرب به آبشار چلی و از شرق به جنگل‌ سنگ چین منتهی می‌شود.

بهترین ییلاقات گلستان؛ نگین سبز ایران

روستای افراتخته در میان انبوهی از جنگل‌های بکر، کوه‌های سرسبز و مه‌های غلیظ گاه و بی‌گاه قرار دارد؛ این شرایط، روستا را به ییلاقی بی‌نظیر و محلی ناب برای عکاسی تبدیل می‌کند. جنگل‌های چندهزارساله و مناطق اطراف روستا، زیستگاه جانوران منحصربه‌فرد است و منطقه شکار ممنوع محسوب می‌شود.

چاه سنگی و باستانی پیرآلا، حمام باستانی کهنه حمام و گورستان گبری از جاذبه‌های روستای افراتخته هستند. اهالی این روستا ییلاق و قشلاق می‌کنند و به دامداری، زنبورداری و تولید صنایع دستی مشغول هستند. از سوغات خوراکی و صنایع دستی افراتخته نیز می‌توان به عسل طبیعی، شیر محلی، کره، پنیر، ماست، چوخا، ساق پشمی، ظروف چوبی، سفره پارچه‌ای، دستمال نمدی، چادر شب و انواع لباس‌های محلی همچون کلاه پشمی، جلیقه، روسری‌های بلند و شال اشاره کرد.

روستای درازنو

آدرس: شهرستان کردکوی، بخش مرکزی، دهستان چهارکوه

«روستای درازنو» در ۳۴ کیلومتری جنوب کردکوی و ۶۵ کیلومتری جنوب غرب گرگان قرار گرفته است و از سطح دریا ۲,۳۰۰ متر ارتفاع دارد. این روستا از شمال به دره تیل سره و آبشار شادان و از شرق به قله درازنو (در ارتفاع حدود ۲,۸۰۰ متری از سطح دریا) می‌رسد. روستای درازنو که به زیبایی و جذابیت تابلوهای نقاشی است، در مرتفع‌ترین نقطه کردکوی قرار دارد. از ارتفاعات این روستا چشم‌انداز زیبایی از خلیج گرگان، مرداب میانکاله، دریای مازندران و جلگه‌های اطراف دیده می‌شود.

بهترین ییلاقات گلستان؛ نگین سبز ایران

اهالی روستای درازنو تنها در ۶ ماه نخست سال در این منطقه زندگی می‌کنند؛ آن‌ها به دامداری و کشاورزی مشغول هستند و از همین راه نیز امرار معاش می‌کنند. خانه‌های این روستا دارای برق و آب هستند. همچنین هتل آپارتمان، بومگردی، سوییت‌های روستایی، کلبه‌های چوبی و جنگلی و برپایی چادر و کمپینگ در چمنزارهای اطراف از گزینه‌های اقامت روستای درازنو محسوب می‌شوند.

خانه‌های چوبی و کاه‌گلی با سقف‌های شیروانی در ابتدای ورود به روستای درازنو توجه گردشگران را جلب می‌کند. فضای سبز جنگلی، درختچه‌های گوناگون، گیاهان دارویی و درختان خودرو چون زرشک، تمشک، ازگیل و گلابی وحشی در این منطقه به‌وفور به چشم می‌خورند. از دیدنی‌های روستای درازنو و اطراف آن می‌توان امامزاده هزار منزل، غار یخچال، چشمه رزوی غربی، چشمه رزوی شرقی، ریز او، جیکا چشمه، لار چشمه، مرس چشمه، گرمنه، فک بند و... اشاره کرد. همچنین در فصول گرم و در شرایط آب و هوایی مناسب گردشگران می‌توانند از کایت‌سواری و پاراگلایدر سواری در سایت پروازی درازنو و در فصول سرد سال از ورزش‌های زمستانی در پیست اسکی این منطقه لذت ببرند.

روستای پاقلعه

آدرس: شهرستان رامیان، بخش مرکزی، دهستان قلعه میران

«روستای ییلاقی پاقلعه» در ۲۰ کیلومتری جنوب غرب رامیان و حدود ۱۰۰ کیلومتری شرق گرگان واقع شده است. این روستا از سطح دریا ۱,۱۶۰ متر ارتفاع دارد. وجود کوه، جنگل، چشمه و آبشار، آب‌وهوایی بی‌نظیر در این روستا ایجاد کرده است.

بهترین ییلاقات گلستان؛ نگین سبز ایران

چشمه‌های سرگل، پشمکی و انجیر چشمه و مجموعه آبشارهای سرخه کمر، پشمکی، جوزک و سید کلاته نیز در حوالی این روستا قرار گرفته‌اند و گردشگران بسیاری را مجذوب خود کرده‌اند. همچنین یکی از عمیق‌ترین چشمه آب‌های سرد جهان که با نام «چشمه گل رامیان» شهرت دارد، در شمال روستای پاقلعه واقع شده است.

اهالی روستای پاقلعه در زمینه دامداری، باغداری، زراعت و تولید صنایع دستی فعالیت دارند و از محصولات آن‌ها می‌توان به گندم، جو، صیفی‌جات، گردو، ازگیل و آلو ترش اشاره کرد. اغلب خانه‌های قدیمی این روستا با خشت و گل و سقف‌های شیروانی و دیوارهای کاه‌گلی در یک یا دو طبقه ساخته شده‌اند.

روستای شیرآباد

آدرس: شهرستان رامیان، بخش فندرسک، دهستان فندرسک جنوبی

«روستای ییلاقی شیرآباد» در ۳۰ کیلومتری جنوب غرب رامیان و حدود ۶۵ کیلومتری شرق گرگان قرار گرفته است و از سطح دریا ۱۰۰ متر ارتفاع دارد. این روستا از شمال به آب‌بندان محمدآباد فندرسک، از جنوب به آبشار هفت بهشت، از غرب به روستای بکر و زیبای مشو و از شرق به چشمه گل رامیان می‌رسد.

بهترین ییلاقات گلستان؛ نگین سبز ایران

روستای کوهستانی شیرآباد دارای زیبایی‌های فراوان است که از آن‌ها می‌توان به مجموعه آبشارهای شیرآباد اشاره کرد. آبشار شیرآباد مجموعه‌ای از هفت آبشار کوچک و بزرگ است که به «هفت آبشار شیرآباد» نیز شهرت دارد. این آبشارها که در فهرست آثار ملی ایران نیز به‌ ثبت رسیده‌اند، به‌صورت پلکانی، در امتداد یکدیگر و در مسیر رودخانه خروشان شیرآباد قرار دارند. گردشگران برای تماشای این مجموعه باید از دل یک پارک جنگلی عبور کنند. غار شیرآباد یا غار دیو سپید از دیگر جاذبه‌های روستای شیرآباد، پس از اولین آبشار قرار گرفته است و در آن گونه‌های کمیاب و در حال انقراض حیواناتی نظیر سمندر غارزی ایرانی زندگی می‌کنند. 

اهالی روستای شیرآباد به دامداری، زراعت، زنبورداری و تولید صنایع دستی مشغول هستند و از سوغات و محصولات این روستا نیز می‌توان به برنج، عسل طبیعی، شیر محلی، کره، پنیر، ماست، ظروف چوبی و لباس محلی اشاره کرد. 

روستای توشن

آدرس: شهرستان گرگان، بخش مرکزی، دهستان انجیرآب

«روستای ییلاقی توشن» در حدود هشت کیلومتری جنوب گرگان قرار دارد. این روستا از سطح دریا حدود ۱۹۰ متر ارتفاع دارد و از سمت جنوب به چشمه و آبشار رنگو، از شمال و شرق به شهر گرگان و جاذبه‌های بی‌نظیر آن‌، از سمت جنوب شرقی به پارک جنگلی النگدره و از غرب به آب‌بندان کلو منتهی می‌شود. یکی از دلایل اصلی محبوبیت روستای توشن آب و هوای دلنشین و نزدیکی آن با شهر گرگان است؛ از این‌رو گردشگران بسیاری برای گذران تعطیلات آخر هفته از این شهر به توشن می‌آیند.

بهترین ییلاقات گلستان؛ نگین سبز ایران

در جنوب روستای توشن، جاذبه‌ای به‌ نام «آب‌بندان» یا «دریاچه توشن» قرار دارد که سه‌طرف آن‌ توسط مراتع سرسبز و جنگل‌هایی با درختان تنومند احاطه شده است. از جاذبه‌های گردشگری و تفریحات روستا می‌توان به رانندگی در جاده‌ای جنگلی و چشم‌نواز، ماهیگیری، کمپینگ و پیک‌نیک در اطراف آب‌بندان و عکاسی از مناظر رویایی دریاچه اشاره کرد. روستای توشن در دامنه کوه قرار گرفته است و به‌دلیل برخورداری از آب و هوای معتدل و مرطوب، مناطق جنگلی، دریاچه و سد و وجود ماهیان مختلف در آب دریاچه یکی از محبوب‌ترین روستاها در میان گردشگران گلستان شناخته می‌شود.

روستای گنو

آدرس: شهرستان علی آباد کتول، بخش کمالان، دهستان استرآباد

«روستای ییلاقی گنو» در ۵۷ کیلومتری جنوب شرق گرگان و ۴۰ کیلومتری جنوب غرب علی آباد کتول قرار گرفته است و از سطح دریا ۱,۶۳۰ متر ارتفاع دارد. این روستای کوهستانی از شمال غرب به روستای خلیندره، از جنوب به چشمه دیمه کمر، از شرق به روستای غریب‌آباد و از غرب به مراتع زیبای سر قلعه می‌رسد. از ارتفاعات روستای گنو چشم‌اندازی از کوه‌های ماهیان، خلیندره، چجا، الستان و نرسو قابل‌مشاهده است.

بهترین ییلاقات گلستان؛ نگین سبز ایران

اهالی روستای گنو به دامداری و کشاورزی مشغول هستند و از همین راه نیز امرار معاش می‌کنند. خانه‌های این روستا را اغلب کلبه‌های قدیمی و کاه‌گلی تشکیل می‌دهند؛ ولی در سال‌های اخیر ساخت و سازها با سنگ و آجر انجام می‌شود. آب‌ و هوای مطلوب و طبیعت زیبای روستا، گردشگران بسیاری را جذب می‌کند. برای اقامت در روستای بکر و زیبای گنو می‌توان از کلبه‌های روستایی و جنگلی استفاده کرد.

روستای زرین گل

آدرس: شهرستان علی آباد کتول، بخش مرکزی، دهستان زرین گل

«روستای ییلاقی زرین گل» در ۱۳ کیلومتری جنوب شرق شهرستان علی آباد کتول و ۵۵ کیلومتری شرق گرگان واقع شده است. این روستا از سطح دریا ۳۰۰ متر ارتفاع دارد و از شمال به سرچشمه روستای تقی آباد، از جنوب به روستای افراتخته، از شرق به کوه قلعه ماران یا میران و از غرب به آبشار کبودوال منتهی می‌شود.

بهترین ییلاقات گلستان؛ نگین سبز ایران

روستای زرین گل طبیعتی سرسبز و جنگل‌هایی بکر دارد و از هر چهار طرف توسط کوه‌های مرتفع و سرسبز احاطه شده که مهم‌ترین آن‌ها کوه قلعه میران است. داخل این روستا دو چشمه بزرگ و دو رودخانه جاری هستند. یکی از آن‌ها که به «چشمه زرین گل» شهرت دارد، در گذشته بسیار بزرگ بوده است. گفته می‌شود این چشمه در فصل تابستان آبی سرد و در فصل زمستان، آبی گرم به‌همراه بخار داشته است و از آن برای انجام امورات زندگی، دام‌ها، کشاورزی و شالیکاری استفاده می‌کردند.

اهالی خون‌گرم و مهربان روستای زرین گل به کشاورزی و دامداری فعالیت دارند و برنج مهم‌ترین محصول کشاورزی آن‌ها محسوب می‌شود. برنج این منطقه به‌دلیل وجود آب و هوای مناسب، از مرغوبیت بالایی برخوردار است و جزو پرفروش‌ترین‌ها در علی آباد کتول به شمار می‌آید. 

روستای زرین گل با طبیعت زیبا و آب و هوای مطبوع خود در هر فصلی گردشگران را جذب می‌کند. برای اقامت در این روستا می‌توان از خانه‌های ویلایی و روستایی استفاده کرد.

روستای ماهیان

آدرس: شهرستان علی آباد کتول، بخش کمالان، دهستان استرآباد

«روستای ییلاقی ماهیان» که در میان اهالی بومی با نام «مایان» نیز شهرت دارد، در ۳۵ کیلومتری جنوب غرب شهرستان علی آباد کتول و ۵۰ کیلومتری جنوب شرق گرگان قرار گرفته است. این روستا از سطح دریا ۱,۱۶۰ متر ارتفاع دارد. ماهیان از شمال به آبشار اوترنه، از جنوب به روستای خلیندره، از غرب به جنگل توسکستان و از شرق به بام سرسبز روستای نرسو می‌رسد. این روستا جزو معدود روستاهای کوهپایه‌ای باستانی در رشته کوه البرز در این منطقه به شمار می‌آید.

بهترین ییلاقات گلستان؛ نگین سبز ایران

از جاذبه‌های گردشگری روستای ماهیان می‌توان به خانه‌های قدیمی با بافت گلی و خشتی همراه‌ با نقش و نگارهای هنرمندانه و جنگل‌های سرسبز با درختان نادر اشاره کرد. دیدنی‌های این منطقه نیز شامل آبشار جن‌ کلو، امامزادگان سید رضی و یحیی، قبرستان کهن با قدمت بیش از ۳,۵۰۰ سال و حمام قدیمی روستا هستند. در روستای ماهیان گزینه‌های اقامتی متعددی را پیش رو دارید که می‌توانید با توجه به سلیقه و امکانات از میان آن‌ها انتخاب کنید. 

روستای دوزین

آدرس: شهرستان مینودشت، بخش مرکزی، دهستان کوهسارات

«روستای ییلاقی دوزین» در ۳۲ کیلومتری جنوب شرق شهرستان مینودشت و ۱۳۵ کیلومتری شمال شرق گرگان قرار گرفته است و از سطح دریا حدود ۹۹۰ متر ارتفاع دارد. این روستا از شمال به روستای اسفرانجان و چشمه آب فارسیان، از جنوب به چشمه چمانی، از شرق به آبشار و روستای بکر نام نیک و از غرب به آبشار زیبای حسینا می‌رسد.

بهترین ییلاقات گلستان؛ نگین سبز ایران

اهالی روستای دوزین به دامداری و کشاورزی مشغول هستند و کره و دوغ محلی این منطقه از شهرت خاص برخوردار است. از جاذبه‌های این روستا می‌توان به چشمه آب گرو و غار دیو دوزین اشاره کرد. همچنین یک غار با نام «سم» در ارتفاعات شرقی کوه خواجه قنبر روستای دوزین قرار دارد که به‌عنوان یکی از عمیق‌ترین غارهای ایران شناخته می‌شود.

روستای ساسنگ

آدرس: شهرستان مینودشت، بخش مرکزی، دهستان چهل چای

«روستای ییلاقی ساسنگ» در حدود ۲۸ کیلومتری جنوب مینودشت و ۱۱۵ کیلومتری شمال شرق گرگان قرار دارد. این روستا از سطح دریا ۷۶۰ متر ارتفاع دارد و از شمال به آبشار سران، از سمت جنوب به جاذبه قلعه پارسیان قدیم، از شرق به روستای بلم جرک و از غرب به روستای سرابو منتهی می‌شود. روستای ساسنگ در میان آبشارها و مراتع سرسبز استان گلستان قرار دارد و به لطف طبیعت زیبا، آب و هوای مطلوب و اهالی مهمان‌نواز، به یکی از قطب‌های گردشگری این استان تبدیل شده است.

بهترین ییلاقات گلستان؛ نگین سبز ایران

روستای ساسنگ به روستای «آب و آبشار» شهرت دارد؛ جالب است بدانید حتی آب آشامیدنی اهالی نیز از چشمه‌ها تامین می‌شود. خانه‌های روستا بافتی قدیمی دارند و با کاه‌گل و سقف‌های چوبی ساخته شدند. اغلب آن‌ها نیز دو طبقه دارند و بالکن‌ و سقف‌ها نیز با گل‌هایی رنگارنگ تزیین شده‌اند. جاذبه‌های ساسنگ شامل آبشارهای بلند و پرآب، چشمه‌سارهای متعدد، جنگل‌های هیرکانی با درختان پهن‌برگ انجیری و دشت‌ها و مراتع سرسبز هستند.

شغل اغلب اهالی روستای ساسنگ دامپروری و کشاورزی است و شغل‌های فصلی نظیر نوغانداری (پرورش کرم ابریشم)، تولید صنایع دستی، چادرشب‌بافی، بافندگی لباس و شال محلی را نیز انجام می‌دهند. می‌توانید برای اجاره خانه و سوییت از اهالی روستا راهنمایی بگیرید.

روستای فارسیان

آدرس: شهرستان آزادشهر، دهستان چشمه ساران

«روستای ییلاقی فارسیان» در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق شهرستان آزادشهر و ۱۱۰ کیلومتری شرق گرگان قرار گرفته است و از سطح دریا ۹۳۰ متر ارتفاع دارد. این روستا از شمال به آبشار بکر کفتر خانه و از غرب به روستای نرگس چال می‌رسد. روستای فارسیان به‌دلیل مجاورت با جنگل ابر و همچنین دامنه‌های سرسبز ماران کوه و گردنه خوش ییلاق، از آب و هوایی دلپذیر در تمامی فصول سال برخوردار است.

بهترین ییلاقات گلستان؛ نگین سبز ایران

به گزارش وب گاه گردشگری کجارو، خانه‌های روستای تاریخی فارسیان خشتی و اغلب دو طبقه هستند؛ یکی از طبقات برای زندگی و دیگری به‌عنوان انباری و نگه‌داری از دام استفاده می‌شود. همچنین معماری این خانه‌ها به‌صورت پلکانی است؛ از این‌رو به ماسوله گلستان شهرت دارد. جالب است بدانید در این روستا پنجره هیچ خانه‌ای رو به دیوار نیست و همه از تابش خورشید نهایت بهره را می‌برند. یکی از جاذبه‌های معماری روستای فارسیان مربوط به کوچه‌های آشتی‌کنان (ساباط) آن است. از دیگر جاذبه‌های این روستا می‌توان به غارهای آهکی، دریاچه فارسیان، آبشار کفترخانه، جنگل‌های مازی، دشت اسب‌های وحشی فارسیان، تپه قنبرآباد و آبشار یوخارکه دره اشاره کرد.

اهالی روستای فارسیان به دامداری، زراعت، کشاورزی و تولید صنایع دستی مشغول هستند. نان محلی، انواع خشکبار، برنج، حوله‌بافی، شال و چادرشب تعدادی از سوغات و محصولات این روستا محسوب می‌شوند.

بهترین ییلاقات گلستان؛ نگین سبز ایران

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.