۱۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۵۵
کد خبر: 85527154
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

زایمان در آب؛ آری یا خیر؟

۱۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۵۵
کد خبر: 85527154
زایمان در آب؛ آری یا خیر؟

تحقیقات نشان می دهد استفاده از استخر آب در حین زایمان برای بارداری های کم خطر به اندازه زایمان خارج از آب ایمن است.

گروه ایرنا زندگی- یکی از مهم ترین دغدغه های مادران باردار نوع زایمان است. از طبیعی و سزارین بودن انتخاب آنها که بگذریم، خود انتخاب زایمان طبیعی به همین جا ختم نمی شود. مدتی است که در تمام کشورهای دنیا زایمان طبیعی را به نوع خاصی با اسم زایمان در آب  هم انجام می دهند. این زایمان که در راستای کم شدن درد و عوارض زایمان برای مادر و نوزاد طراحی شده و اجرا می شود، اخیرا در برخی از مشاهدات و یا حتی مقالات علمی در جایگاه اشکال قرار گرفته است و برای احتمال خطرات آن در مقایسه با زایمان خارج از آب مورد مطالعه دانشمندان و پزشکان زیادی قرار گرفته است. شاید یکی از دلایلی که این موضوع مورد مطالعه قرار می گیرد این باشد که در کشورهای پیشرفته اولویت پیشنهادی پزشک به فرد، زایمان طبیعی است. این در حالی است که در کشور ما انتخاب زایمان به روش سزارین به سادگی مورد پذیرش پزشکان قرار می گیرد و بر همین اساس هم آمار زایمان سزارین در ایران بیشتر از زایمان طبیعی است. 

زایمان در آب؛ آری یا خیر؟

در آخرین مطالعات علمی نشان داده شده است که زایمان در حمام آب خطر عوارض را برای نوزاد یا مادرش افزایش نمی دهد. محققان دانشگاه کاردیف تعداد ۷۳۲۲۹ از حاملگی های کم خطر را ارزیابی کردند که در آن از استخر آب در طول زایمان در ۲۶ سازمان NHS (National Health Service) در انگلستان و ولز بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ استفاده شده است. این تجزیه و تحلیل میزان آسیب شدید زنانی را که زایمان کردند، در کنار تعداد نوزادانی که به آنتی بیوتیک یا کمک تنفسی در بخش نوزادان نیاز داشتند و تعداد نوزادانی که در حین تولد فوت کرده بودند، بررسی کرده است که طی آن محققان نتیجه گرفتند که خطرات برای نوزادان و مادران آنها در زایمان در آب بیشتر از زایمان های خارج از آب نیست.

گاردین در گزارش خود نوشت: «جولیا سندرز، پروفسور مامایی بالینی در دانشگاه کاردیف که سرگروه تیم پژوهش بود، گفت: «این تحقیق نشان داد زایمان در آب جایگزین مطمئنی برای زایمان در خارج از آب است.» او گفت: «در انگلستان حدود ۶۰۰۰۰ زن در سال از استخر زایمان یا حمام برای تسکین درد هنگام زایمان استفاده می‌کنند، اما برخی از ماماها و پزشکان نگران بودند که زایمان در آب خطرات بیشتری را به همراه داشته باشد.»

زایمان در آب؛ آری یا خیر؟

گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه نوزادان ممکن است پس از زایمان در آب به شدت بیمار شوند یا حتی بمیرند و مادران احتمال دارد که خونریزی شدید داشته باشند. ما در این پژوهش می‌خواستیم مشخص کنیم که آیا زایمان در آب با ماماهای NHS به اندازه زایمان خارج از آب برای زنان و نوزادانشان که در معرض خطر کم هستند، ایمن است یا خیر.»

پیتر بروکلهورست، استاد بازنشسته بهداشت زنان در واحد کارآزمایی‌های بالینی بیرمنگام، گفت: «با توجه به اینکه ۱۰ درصد از زنان از غوطه‌ور شدن در آب را به عنوان تسکین درد هنگام زایمان استفاده می‌کنند، نتایج این مطالعه تاثیرات خوبی برای هزاران زن در سال خواهد داشت. در انگلستان و بسیاری از کشورهای دیگر در سرتاسر جهان، زایمان در آب یک روش معمول است.

زایمان در آب؛ آری یا خیر؟

پروفسور کریس گیل، متخصص نوزادان مشاور در بنیاد Chelsea and Westminster NHS Trust در لندن، می گوید: «بسیاری از متخصصان اطفال و نوزادان نگران هستند که زایمان در آب ممکن باشد خطرات بیشتری برای نوزادان به همراه داشته باشد، اما این مطالعه شواهد قانع کننده ای پیدا کرد که برای زنان دارای بارداری بدون عارضه اینطور نیست.»»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.