۵ تیر ۱۴۰۳، ۸:۵۸
کد خبرنگار: 5633
کد خبر: 85519127
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

از «شهر سادات» چه می دانیم؟

۵ تیر ۱۴۰۳، ۸:۵۸
کد خبر: 85519127
از «شهر سادات» چه می دانیم؟

عید غدیر خم از والاترین و ارزشمندترین اعیاد شیعیان است که به عید سادات شهرت دارد. در این روز مردم برای تبریک عید غدیر نزد خانواده‌های سادات می‌روند و یکی از آیین‌های دیگر این روز، هدیه دادن سادات به مردم است. جالب اینکه در برخی از مناطق کشور و به ویژه در برخی روستاها اغلب مردم سادات هستند.

گروه ایرنا زندگی- همان‌طور که از نام روستای «بنادک سادات» پیداست، اغلب اهالی آن از سادات هستند. روز عید غدیر خم در روستای بنادک سادات از توابع شهرستان مهریز یزد معنای دیگری دارد. ساداتی که در این روز به دیدار سادات بزرگتر می‌روند و نانوایی روستا در روز عید غدیر نان صلواتی پخش می‌کند. همچنین غذای نذری بین مردم توزیع می‌شود. ساداتی که طول سال شال سبز به همراه دارند و وقتی دو نفر به هم می‌رسند، یک عبارت را تکرار می‌کنند: «سلام سید...سلام سید...» مسجد جامع بنادک سادات نیز یک بنای تاریخی در این روستاست که در روز عید غدیر خم مراسم برگزار می‌شود. گزارش «روزنامه همشهری» را در مورد این روستا می خوانیم.

از «شهر سادات» چه می دانیم؟

«بار»

بیشتر از ۹۰ درصد اهالی شهر بار نیشابور در استان خراسان رضوی سادات هستند. به همین دلیل، عید غدیر خم در این شهر جایگاه خاصی دارد و آیین و سنت قدیمی عید غدیر در این روستا اجرا می‌شود. چنانکه سادات به مهمانان اهدایی مانند اسکناس و کتاب می‌دهند. اغلب اهالی شهر سبزپوش هستند و جالب اینکه پوشش زنان هم سبز است. مردم از صبح روز عید غدیر به خانه بزرگ خاندان می‌روند و در آنجا سفره بزرگی پهن شده و از گردو و بادام گرفته تا میوه از میهمانان پذیرایی می‌شود.

از «شهر سادات» چه می دانیم؟

«مزرعه سادات»

روستای مزرعه سادات قدمتی ۵۰۰ ساله دارد که تمامی اهالی آن سادات هستند. ۴ طایفه ریحانی، سید یوسفی، میر طاهری و میر محمدی مردم روستای مزرعه لواسان را تشکیل می‌دهند. از آنجایی که مردم این روستا سادات هستند، مراسم خاصی در روز عید غدیر خم برگزار می‌شود و مهمانی گرفتن و هدیه دادن در این روستا مرسوم است.

«کلاته سادات»

«کلاته سادات» تنها روستایی در استان سمنان است که اهالی آن سادات هستند. بخشی از نسل جوان روستا از کلاته سادات مهاجرت کردند. این روستا یک منطقه کم برخوردار محسوب می‌شود و جالب اینکه در روز عید غیرخم اهالی این روستا مهمانانی از شهرهای سمنان دارند. در سال های اخیر نیز کاروان فرهنگی هنری از اداره کل فرهنگ و ارشاد استان سمنان در روز عید غدیر خم به این روستا سفر می‌کنند و به اجرای موسیقیریال نمایش طنز، مسابقه و سخنرانی پرداختند.

از «شهر سادات» چه می دانیم؟

«اورازان»

اورازان روستایی سرسبز و بکر در طالقان است که اهالی آن همگی سادات هستند یعنی تنها سادات در این روستا سکونت دارند. روستای اورازان مدفن دو امامزاده به نام‌های سید شرف‌الدین و سیدعلاءالدین از نوادگان امام محمدباقر (ع) است و اهالی این روستا از نوادگان این امامزاده‌ها هستند. روستای اورازان در ۱۰۰ کیلومتری شمال شهرستان ساوجبلاغ واقع شده و در روز عید غدیر خم روز ویژه‌ای در این روستا به حساب می‌آید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.