۲۸ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۳۷
کد خبرنگار: 5633
کد خبر: 85511628
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گوشت را تا ۲۴ ساعت بعد از ذبح مصرف نکنید

۲۸ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۳۷
کد خبر: 85511628
گوشت را تا ۲۴ ساعت بعد از ذبح مصرف نکنید

مصرف گوشت تازه ذبح شده می‌تواند عوارضی همچون تب کریمه کنگو را به همراه دشاته باشد.

گروه ایرنا زندگی- قدیم ها را که یاد می کنیم چیزهای جالبی دستمان می‌آید. شاید در نبود دسترسی به نتایج علمی امروز و  مقالات بالاترین و بهترین دانشگاه‌ها و مراکز جهان، تجربه برای همه حرف اول را می‌زد. ریش سفیدی به همین دلیل حرمت داشت و وقتی بزرگ یک فامیلی حرفی می‌زد، کسی جلویش قد علم نمی‌کرد که از نتایج علمی و مقالات روز دنیا بگوید. همه چیز زیر دست پیراهن‌هایی بود که بیشتر پاره شده بود و برای هر کدام از کارهایشان دلایلی داشتند و روشی. 

یادم می‌آید مادربزرگ مرحومم می‌گفت در ایامی که پدر یا پدربزرگش قربانی‌ای داشتند، گوشت را برای مدتی در یک محل خنک نگه می داشتند. کمتر پیش می‌آمد گوشت بخورند و مدل مصرف گوشت شاید خودش دانشکده‌ای باشد از دانشگاه تجربیات گذشتگان که در این مقال نگنجد. اما همیشه از گوشت قورمه‌ای توصیف می‌کرد که با روش‌ خاصی برای نگهداری طولانی مدت در فرایندی وارد می‌کردند و زمان مصرف هم طعم جذابی داشته است. 

اما حرف اصلی اش این بود که گوشت را نباید تازه مصرف کرد. حتی وقتی از خاطرات تعریف می کرد،  برای مهمانان سرزده که قربانی می‌کردند، از تکریم و هواداری مهمان نبوده که گوشت تازه را روی سیخ می‌زدند و کباب می کردند. بلکه از دسترسی سریع بوده است. در آن لحظه و ساعت برای مهمان چیزی به جز کباب گوشت نداشتند که مهیا کنند وگرنه خورش که برای آماده کردنش باید زمان می‌داشتند، یکی از غذاهای خوب و مهم برای تکریم مهمان محسوب می‌شد. 

الغرض حرف از گوشت و مصرف آن که می‌شود به یاد آن مرحوم فاتحه‌ای می خوانم و یاد نتایج مقالات امروز می افتم. امروز هم بار دیگر تاکید روی این موضوع را در بین گزارش‌های خبری می‌بینیم. 

گوشت را تازه مصرف نکنید

نگهداری گوشت‌های تازه ذبح شده در یخچال سبب شده باکتری کشنده تب کریمه کنگو که بین انسان و دام مشترک بوده و از لحاظ تشخیص و بالینی دامپزشکان را دچار مشکل می‌کند، در دمای پایین محیط از بین رفته و به اصطلاح عقیم می‌شود. مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور گفت: «با نگهداری گوشت تازه ذبح شده در یخچال باکتری‌های مختلفی از جمله تب کریمه کنگو غیر فعال شده و ضریب ایمنی این ماده غذایی بالا می‌برد.»
او با اشاره به لزوم نگهداری گوشت‌های ذبح شده تا ۲۴ ساعت در دمای ‌یخچالی اظهار داشت: این اقدام برای افزایش ضریب ایمنی گوشت‌های ذبح شده باید صورت بگیرد تا بیماری‌ها و باکتری‌ها مشترک بین انسان و دام همچنین ویروس‌های ‌دامی در اثر واکنش‌های سرد شدن از بین برود.

گوشت را تا ۲۴ ساعت بعد از ذبح مصرف نکنید


تا ۲۴ ساعت در یخچال

وی یادآور شد: باید گوشت گوسفند را به مدت ۲۴ ساعت و گوشت گاو را به مدت ۷۲ ساعت پس از ذبح در یخچال نگهداری کرده تا بیماری‌های مختلف آن از بین رود. مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه نگهداری گوشت های تازه ذبح شده سبب عقیم شدن باکتریهای آن می‌شود افزود: «در دمای پایین باکتری‌ها فعالیتشان از بین رفته و PH گوشت به ۸/۵ تا ۲/ ۶ رسیده که در نهایت باکتری‌های خطرناک از بین رفته و فرآیند ترد شدن گوشت بهتر انجام می‌شود» و یادآور شد: «نگهداری گوشت‌های تازه ذبح شده در یخچال سبب شده باکتری کشنده تب کریمه کنگو که بین انسان و دام مشترک بوده و از لحاظ تشخیص و بالینی دامپزشکان را دچار مشکل می‌کند، در دمای پایین محیط از بین رفته و به اصطلاح عقیم می‌شود.»
وی گفت: ما به مردم توصیه می کنیم در موقع کشتار طیور از ناظران بهداشت سازمان دامپزشکی کشور برای بالا رفتن ضریب ایمنی گوشت ذبح شده استفاده کنند.

عید قربان دقت کنیم

در این ایام که به بهانه عید مبارک قربان شاید قربانی داشته باشیم و یا شاید گوشت قربانی تازه به دستمان برسد، توجه به این نکات که تکرار و تاکید حرف مادربزرگ‌ها و پدربزرگ ها هم می‌شود خالی از لطف نیست. حواسمان باشد که خانواده به عنوان مهم‌ترین رکن اجتماعی زندگی ما، بیشترین دقت و محافظت را می خواهد. پس در تغذیه هم بیشتر مراقب باشیم. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.