۲۷ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۷
کد خبرنگار: 5595
کد خبر: 85509389
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرز تهیه زیتون پنیر شمالی با نسخه اصلی

۲۷ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۷
کد خبر: 85509389
طرز تهیه زیتون پنیر شمالی با نسخه اصلی

زیتون پنیر شمالی یکی از خوشمزه‌ترین چاشنی‌ها با زیتون است که عمدتا در خطه شمال ایران درست می‌شود. این چاشنی دلچسب و متفاوت از ترکیب زیتون، پنیر رشته‌ای و انواع و اقسام ادویه‌های خوش عطر و طعم تشکیل شده و همراه با غذای اصلی یا به‌عنوان مزه سرو می‌شود.

گروه ایرنا زندگی - زیتون پنیر شمالی یکی از خوشمزه‌ترین چاشنی‌ها با زیتون است که عمدتا در خطه شمال ایران درست می‌شود. این چاشنی دلچسب و متفاوت از ترکیب زیتون، پنیر رشته‌ای و انواع و اقسام ادویه‌های خوش عطر و طعم تشکیل شده و همراه با غذای اصلی یا به‌عنوان مزه سرو می‌شود. با ما در این مقاله همراه باشید تا طرز تهیه زیتون پنیر شمالی و نکات مهم آن را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای زیتون پنیر شمالی

زیتون (بدون هسته): ۱ کیلوگرم

سیر: ۵ حبه

فلفل ترکی (پول بیبر): ۲ قاشق غذاخوری

گوجه خشک: ۲ قاشق غذاخوری

روغن زیتون: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

پنیر رشته‌ای: ۱ بسته

آب لیموترش تازه یا آبلیمو: ۴ قاشق غذاخوری

نمک: به مقدار دلخواه

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان لازم برای استراحت زیتون پنیر شمالی در یخچال: ۲ ساعت

مراحل طرز تهیه زیتون پنیر شمالی

طرز تهیه زیتون پنیر شمالی با نسخه اصلی

مراحل طرز تهیه زیتون پنیر شمالی که یک چاشنی شمالی پرطرفدار مثل زیتون پرورده است مرحله به مرحله دنبال کنید.

مرحله اول: سیر را ساطوری و له کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مزه با زیتون به روش شمالی باید حبه‌های سیر را پوست بگیرید و به دقت بشویید. سپس، با استفاده از یک چاقوی تیز آن‌ها را کاملا ساطوری کرده و در نهایت با کمک پهنای چاقو به‌ خوبی له کنید.

مرحله دوم: سیر و زیتون را ترکیب کنید

حالا وقت آن است که سیر و زیتون بدون هسته را داخل کاسه مناسبی بریزید و کاملا با یکدیگر ترکیب کنید.

مرحله سوم: گوجه فرنگی خشک شده را خرد کنید

در این مرحله از طرز تهیه زیتون پنیر شمالی نوبت به خرد کردن گوجه فرنگی خشک شده (طرز تهیه گوجه خشک) می‌رسد. برای انجام این کار می‌توانید از دستگاه آسیاب خانگی یا حتی هاون استفاده کنید. نیازی نیست گوجه فرنگی‌ها کاملا پودر شوند. بنابراین، کار آسیاب کردن را تا جایی ادامه دهید که گوجه فرنگی‌های خشک شده به قطعات خیلی ریزی تبدیل شوند.

مرحله چهارم: گوجه فرنگی‌های خرد شده و فلفل ترکی را به زیتون اضافه کنید

پس از خرد کردن گوجه فرنگی خشک شده لازم است آن را به کاسه حاوی زیتون و سیر اضافه کنید. سپس، پول بیبر (فلفل ترکی) را هم داخل کاسه بریزید. خوب است بدانید، پول بیبر در واقع گرانول نوعی فلفل قرمز است که از خشک کردن و خرد کردن آن به‌دست می‌آید و طعم نسبتا تند و مطلوبی دارد.

مرحله پنجم: باقی مواد را اضافه کنید

اکنون باید روغن زیتون و آب لیموترش تازه یا آبلیمو را هم به کاسه اضافه کنید و همه مواد را به‌ خوبی هم بزنید. پیشنهاد می‌کنیم با کمک دست این چاشنی را به‌خوبی ماساژ دهید تا طعم همه مواد به خورد یکدیگر برود. برای انجام این کار حتما از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید. در غیر این صورت، دست‌تان بو می‌گیرد و از همه مهم‌تر این‌که به فلفل آغشته می‌شود و ممکن است برایتان ایجاد مشکل کند.

مرحله ششم: پنیر رشته‌ای را اضافه کنید

پس از ترکیب همه مواد اولیه، وقت آن است که پنیر رشته‌ای را به کاسه اضافه کنید. برای این منظور، ابتدا باید رشته‌های به‌هم چسبیده پنیر را از یکدیگر جدا کنید و سپس، آن‌ها را داخل ظرف حاوی زیتون و دیگر طعم‌دهنده‌ها بریزید.

مرحله هفتم: زیتون پنیر شمالی را در یخچال بگذارید تا استراحت کند

امیدواریم تا این‌جا مراحل طرز تهیه زیتون پنیر شمالی را بدون مشکل دنبال کرده باشید. پیشنهاد می‌کنیم مقداری از مایه زیتون پنیر را بچشید تا از تناسب طعم‌ها اطمینان یابید. در صورت لزوم، مقداری نمک هم به این ترکیب اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا همه آن‌ها یکپارچه شوند.

سپس، ظرف حاوی چاشنی زیتون پنیر را برای مدت ۲ ساعت یا بیشتر داخل یخچال قرار دهید. با انجام این کار، طعم مواد کاملا به خورد یکدیگر می‌رود.

مرحله آخر: زیتون پنیر شمالی را سرو کنید

در نهایت، این چاشنی خوشمزه را داخل ظرف زیبا و مناسبی بریزید و با چند قطعه گوجه فرنگی خشک شده تزیین و سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه زیتون پنیر شمالی

اگر به زیتون بدون هسته دسترسی نداشتید، خودتان می‌توانید زیتون معمولی را نصف کرده و پس از خارج کردن تمام هسته‌ها از آن استفاده کنید.

برای درست کردن زیتون پنیر شمالی شما بسته به میل و ذائقه می‌توانید به جای پنیر رشته‌ای از پنیر فتا، پنیر کوزه، پنیر گودا یا انواع و اقسام پنیرهای دیگر را جایگزین پنیر رشته‌ای کرده و از خوردن چاشنی منحصر به‌فردتان لذت ببرید. 

بسته به ذائقه، می‌توانید میزان تندی این چاشنی را کم‌تر یا بیش‌تر کنید.

اگر به پول بیبر دسترسی نداشتید می‌توانید از پودر فلفل قرمز یا فلفل سیاه یا حتی ترکیب این دو استفاده کنید.

در صورت تمایل، به‌ جای سیر تازه می‌توانید از گرانول سیر یا سیر خشک شده استفاده کنید.

در صورت تمایل و بسته به ذائقه می‌توانید مقداری رب انار (طرز تهیه رب انار) هم به این چاشنی اضافه کنید.

بسته به ذائقه می‌توانید کمی گلپر، پودر پاپریکا، پودر لیمو فلفلی یا دیگر ادویه‌های دلخواه را هم به این ترکیب اضافه کنید.

در صورت تمایل، می‌توانید مقداری مغز گردو و پیازچه خرد شده هم به این ترکیب اضافه کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن زیتون پنیر شمالی

طرز تهیه زیتون پنیر شمالی با نسخه اصلی

آیا برای درست کردن زیتون پنیر شمالی حتما باید از پنیر رشته‌ای استفاده کنیم؟

در این دستور تهیه، استفاده از پنیر رشته‌ای توصیه شده است. با این حال، آشپزی یک فعالیت خلاقانه به حساب می‌آید. بنابراین، شما بسته به میل و ذائقه می‌توانید پنیر فتا، پنیر کوزه، پنیر گودا یا انواع و اقسام پنیرهای دیگر را جایگزین پنیر رشته‌ای کرده و از خوردن چاشنی منحصر به‌فردتان لذت ببرید.

برای تهیه زیتون پنیر شمالی باید از چه نوع زیتونی استفاده کنیم؟

برای درست کردن زیتون پنیر شمالی بسته به میل و ذائقه خود می‌توانید از زیتون دودی، زیتون سیاه یا زیتون سبز کلاسیک استفاده کنید. اما فارغ از دودی، سیاه یا سبز بودن زیتون حتما از نوع بدون هسته استفاده کنید. در غیر این صورت، نوش جان کردن این چاشنی برایتان دشوار می‌شود.

روش نگهداری زیتون پنیر شمالی چیست؟

ممکن است مقدار زیادی از این چاشنی را تهیه کرده و قصد داشته باشید برای مدت چند روز از آن استفاده کنید. در این صورت، پیشنهاد می‌کنیم آن را در یک ظرف تمیز و درب‌دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

آیا می‌توانم این چاشنی را داخل ساندویچ بریزم؟

بله. شما می‌توانید یک قاشق غذاخوری یا بیشتر از زیتون پنیر شمالی را در انواع ساندویچ بریزید و از طعم دلپذیر آن لذت ببرید.

آیا زیتون پنیر شمالی همان دیپ پنیر و زیتون است؟

خیر. همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، زیتون پنیر شمالی یک چاشنی متفاوت است و مواد اولیه، شکل ظاهری و روش درست کردن آن با دیپ پنیر و زیتون فرق دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.