بیمه آسانسور، بیمه اختیاری ضروری

پیشرفت علم و تکنولوژی موجب شده وسایلی بوجود آید که رفاه و آسایش را برای مردم فراهم کند. یکی از این وسایل آسانسور است که با بیمه کردن آن می‌توان جلوی بسیاری از خسارات مالی احتمالی را گرفت.

گروه ایرنا زندگی - با گسترش آپارتمان نشینی و بالا رفتن تعداد طبقات، جهت رفاه ساکنین، بخصوص ساکنین طبقات بالا آسانسور به صنعت ساختمان سازی ورود کرد. بالا رفتن میزان استفاده از این تکنولوژی و مشکلاتی که به مرور زمان برای ساکنین و سازندگان بوجود آمد موجب شد، قوانینی در خصوص نصب و استفاده از آسانسور وضع شود. یکی از این قوانین، استفاده از بیمه آسانسور است. با ما در این نوشتار همراه باشید تا با قوانین بیمه آسانسور آشنا شوید.

بیمه آسانسور چیست؟

بیمه آسانسور تضمین سلامت افراد و اجسامی است که با آسانسور جابه‌جا می‌شود و در صورت بروز مشکل بیمه خسارات وارده را جبران می‌کند. امروزه همه ساختمان‌های بالای چهار طبقه ملزم به استفاده از آسانسور هستند و با بیمه کردن خیالشان هنگام استفاده از این وسیله راحت می‌شود. البته این بیمه اجباری نیست اما می‌تواند تا حد زیادی از بروز خسارات مالی جلوگیری کند. بیمه آسانسور یکی از شاخه‌های بیمه‌نامه‌های مسئولیت بوده و در زمان صدور به عنوان  بیمه مسئولیت آسانسور برای ساختمان صادر می‌شود.

بیمه آسانسور، بیمه اختیاری ضروری

مسئول بیمه کردن ساختمان

همه‌ی ساختمان‌های تجاری، اداری و مسکونی برای مدیریت بهتر ساختمان از بین ساکنین یک نفر را به عنوان مدیر انتخاب می‌کنند. بیمه کردن آسانسور بر عهده مدیریت ساختمان است. مدیر ساختمان باید در زمان نصب و راه‌اندازی و کارکردن آسانسور جهت بیمه کردن کارهای زیر را انجام دهد:

بررسی گواهی استاندارد موسسه استاندارد ایران

بستن قرارداد سالیانه با شرکت معتبر جهت سرویس و نگهداری آسانسور برای بررسی سلامت آسانسور

تهیه بیمه مسئولیت آسانسور از یک شرکت معتبر بیمه متناسب با نفر بر بودن یا جهت حمل بار بودن

خسارات تحت پوشش بیمه آسانسور

شرکت‌های بیمه موظف می‌باشند تحت شرایط خاص خسارت‌های مالی و جانی زیر را جبران کنند:

فوت: چنانچه حادثه منجر به فوت فردی در آسانسور شود، بیمه‌گذار موظف به پرداخت بیمه کامل است.

پوشش نقص عضو: در صورتی که حادثه در آسانسور منجر به از دست دادن عضوی شود، بیمه ‌گذار موظف به پرداخت دیه متناسب با عضو از دست رفته و یا آسیب دیده است.

پرداخت هزینه‌های پزشکی: در صورتی که فردی در آسانسور آسیب ببیند، بیمه‌گذار موظف به پرداخت همه هزینه‌های پزشکی فرد آسیب دیده است. سقف پرداخت هزینه‌ها بر اساس نوع بیمه می‌باشد، برای مثال بین چهار یا پنج میلیون تومان

جبران خسارت‌های مالی: بیمه‌گذار موظف است علاوه بر خسارات جانی، خسارات مالی را نیز جبران کند. کارشناس بیمه بعد وقوع حادثه میزان خسارت را بررسی کرده و تا سقف تعیینی خسارات را جبران می‌کند.

بیمه آسانسور، بیمه اختیاری ضروری

قیمت بیمه آسانسور

قیمت بیمه آسانسور بر اساس معیارهای مختلفی مشخص می‌شود. برخی از این عوامل عبارتند از:

کاربری آسانسور: قیمت بیمه بر اساس کاربری که نفر بر باشد یا باربر، اداری باشد یا تجاری متفاوت است. قیمت بیمه آسانسورهای حمل بار و تجاری معمولا بالاتر است.

ظرفیت آسانسور: هرچقدر ظرفیت آسانسور بالاتر باشد متناسب با آن قیمت بیمه آسانسور نیز بالا می‌رود.

سن آسانسور: هرچقدر سن آسانسور بالاتر باشد، حق بیمه نیز بیشتر است.

تعداد توقف: هر چقدر تعداد توقف‌ها بیشتر باشد، باتوجه به بالاتر بودن میزان استهلاک قیمت بیمه نیز بالاتر است.

میزان تعهد شرکت بیمه‌گذار

با وجود اینکه ممکن است یک ساختمان در طول سال از بیمه آسانسور خود استفاده نکند و ساکنین گمان کنند این مبلغ مازاد است اما بهتر است برای جبران خسارت‌های احتمالی و تضمین امنیت ساکنین آسانسور بیمه شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.