شما عدم تحمل به لاکتوز دارید یا حساسیت به لبنیات؟

برخی از افراد به دلیل مشکلات گوارشی از مصرف شیر و لبنیات خودداری می کنند و نمی دانند که این مشکلات به دلیل عدم تحمل به لاکتوز یا عدم حساسیت به لبنیات ایجاد می شود که در این مطلب تفاوت این دو کاملا توضیح داده شده است.

گروه ایرنا زندگی - برخی از افراد به دلیل مشکلات گوارشی از مصرف شیر و لبنیات خودداری می کنند و نمی دانند که این مشکلات به دلیل عدم تحمل به لاکتوز یا عدم حساسیت به لبنیات ایجاد می شود که در این مطلب تفاوت این دو کاملا توضیح داده شده است.

عدم تحمل لاکتوز در مقابل حساسیت به لبنیات عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به لبنیات، و تفاوت بین آنها، آنقدرها هم که مردم فکر می کنند ساده نیستند. به عنوان یک پایه، اینها نکات اصلی هستند که باید بدانید: عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به لبنیات دو حالت مجزا و غیر مرتبط هستند.

عدم تحمل لاکتوز ناتوانی در هضم کامل لاکتوز است و می تواند در هنگام مصرف لاکتوز منجر به علائم گوارشی مربوطه شود. آلرژی به لبنیات وضعیتی است که در آن سیستم ایمنی بدن به پروتئین های موجود در شیر و سایر غذاهای لبنی واکنش نشان می دهد.

افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز در مورد لبنیات گزینه هایی مانند انتخاب های بدون لاکتوز یا لاکتوز پایین دارند. افرادی که به لبنیات حساسیت دارند باید از مصرف لبنیات اجتناب کنند.

بهترین راه برای اطلاع از عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت به لبنیات مراجعه به پزشک است. درک عدم تحمل لاکتوز برای درک کامل عدم تحمل لاکتوز، مهم است که بدانیم لاکتوز چیست و به طور معمول چگونه هضم می شود.

لاکتوز قند طبیعی موجود در شیر و برخی دیگر از غذاهای لبنی است که از شیر تهیه می شود. پس از مصرف، توسط آنزیمی طبیعی به نام لاکتاز به گلوکز و گالاکتوز تجزیه می شود و هضم آن را آسان می کند. بنابراین، عدم تحمل لاکتوز چیست؟

عدم تحمل لاکتوز ناتوانی در هضم کامل لاکتوز است که اغلب به دلیل کمبود آنزیم لاکتاز کافی و علائم گوارشی مربوطه است که می تواند هنگام مصرف لاکتوز رخ دهد. این وضعیت زمانی که بدن شما قادر به تولید لاکتاز کافی نیست، ممکن است در طول زمان ایجاد شود و با تعدادی از علائم مشخص می شود که می تواند شامل موارد زیر باشد: 

درد شکم نفخ اسهال گاز این علائم، که عدم تحمل لاکتوز را از سوء جذب لاکتوز جدا می کند - وضعیتی که روده کوچک نمی تواند لاکتوز را به طور کامل هضم کند اما بدن هیچ علامتی را تجربه نمی کند.

معمولاً در عرض 30 دقیقه تا چند ساعت پس از خوردن یا نوشیدن چیزی حاوی لاکتوز رخ می دهد. علاوه بر این، شدت این علائم بسته به شدت عدم تحمل لاکتوز و میزان مصرف لاکتوز می‌تواند در نوسان باشد. بنابراین، برای مثال، فردی که مبتلا به عدم تحمل لاکتوز شدیدتر است، ممکن است نفخ بدتری نسبت به فردی که یک مورد خفیف دارد، تجربه کند، حتی اگر هر دو فقط به همان میزان از یک ماده غذایی لبنی حاوی لاکتوز مصرف کرده باشند.

به طور مشابه، اگر دو نفر با شدت یکسان عدم تحمل لاکتوز مقادیر متفاوتی از همان غذای لبنی مصرف کنند، فردی که مقدار بیشتری مصرف می کند ممکن است علائم بدتری را تجربه کند.

آشنایی با حساسیت به لبنیات به عنوان آلرژی به شیر شناخته می شود، آلرژی به لبنیات وضعیتی است که در آن سیستم ایمنی بدن نسبت به پروتئین های موجود در شیر و سایر غذاهای لبنی بیش از حد واکنش نشان می دهد. علائم می تواند از خفیف تا شدید متفاوت باشد و در زیر ذکر شده است:

کهیر، خارش، تورم دشواری در تنفس سرفه یا خس خس سینه استفراغ نفخ، گرفتگی عضلات، مدفوع خونی، اسهال

برخی از این علائم با علائم عدم تحمل لاکتوز مطابقت دارند، به همین دلیل است که برخی افراد ممکن است این دو حالت را اشتباه بگیرند. به یاد داشته باشید که عدم تحمل لاکتوز یک بیماری گوارشی مرتبط با لاکتوز است، اما حساسیت به لبنیات یک پاسخ ایمنی به دو پروتئین کلیدی موجود در شیر است: کازئین و آب پنیر. و از آنجایی که بیشتر غذاهای لبنی حاوی این پروتئین های شیر هستند، باید از مصرف لبنیات اجتناب شود.

اگر فکر می کنید ممکن است عدم تحمل لاکتوز یا آلرژی به لبنیات داشته باشید چه باید بکنید؟ در حالی که تشخیص خود بر اساس علائم ممکن است به اندازه کافی ساده به نظر برسد، اگر فکر می کنید که شما یا کسی که می شناسید ممکن است به عدم تحمل لاکتوز یا آلرژی به لبنیات مبتلا باشد، تنها یک راه برای مطمئن شدن وجود دارد: به پزشک مراجعه کنید.

عدم تحمل لاکتوز و آلرژی به لبنیات هر دو شرایطی هستند که می توانند به طور دقیق توسط پزشک متخصص تشخیص داده شوند. یک متخصص پزشکی همچنین می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما به طور کامل به شرایط دیگری مبتلا هستید یا خیر ؟ در نهایت، علائم مختلف ذکر شده در بالا به عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به لبنیات محدود نمی‌شود. و اگر به عدم تحمل لاکتوز یا آلرژی به لبنیات مبتلا هستید، ممکن است پزشک شما را به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد که می تواند با شما در مورد بهترین راه های ادامه کار صحبت کند تا بتوانید انتخاب های تغذیه ای مناسب خود را شروع کنید.

شما عدم تحمل به لاکتوز دارید یا حساسیت به لبنیات؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.