۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۵۲
کد خبرنگار: 5254
کد خبر: 84638894
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

Triglycerides چیست؟

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۵۲
کد خبر: 84638894
Triglycerides چیست؟

هنگامی که صحبت از چربی خون می‌شود بسیاری از افراد ذهنشان به سمت کلسترول می‌رود، اما لازم به ذکر است بدانید که بجز کلسترول عوامل دیگری نظیر تری گلیسرید (triglycerides) هم می‌تواند باعث بالا رفتن چربی خون شود که بسیار حائز اهمیت تلقی می‌شود.

به گزارش ایرنا، در این صفحه قصد داریم بگوییم که triglycerides چیست و چگونه می‌توانید از این عارضه جلوگیری کنید، پس با ما همراه باشید.

Triglycerides خون چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

رایچ‌ترین نوع چربی در بدن، تری گلیسریدها هستند که از مواد غذایی پرچرب و پرکالری نشات یا به دست می‌آیند. تری‌گلیسریدها زمانی که بخواهیم در طی روز فعالیتی را انجام دهیم مصرف می‌شوند اما اگر شما فردی می‌باشید که فعالیت کمی دارد و عاشق غذا خوردن در وعده‌های مختلف هستید و از این رو کالری زیادی را به بدنتان میرسانید، لازم است بدانید اگر تری گلیسرید دریافت شده از تری گلیسرید مصرف شده بیشتر باشد؛ امکان دارد Triglycerides بالایی داشته باشید که با آزمایش دادن می‌توانید از این عارضه با خبر شوید.

عواملی که می‌تواند بر روی بالا رفتن Triglycerides تاثیر گذار باشند؟

همانطور که تا به حال متوجه شدید، Triglycerides چیست؟ حالا وقت آن رسیده تا بدانید چه عواملی می‌تواند بر روی این عارضه تاثیر باشد:

اضافه وزن

استعمال دخانیات

مصرف بیش از اندازه الکل

مصرف زیاد شکر

برخی از داروها که به دست پزشکان تجویز می‌شود و یا داروهایی که بدون نسخه تحویل داده می‌شود.

اختلالات ژنتیکی

اختلالات تیروئید

مشکلات کبدی و کلیوی

دیابت نوع 2 که تحت کنترل گرفته نشده باشد

بالا بودن تری گلیسیرید رابطه مستقیمی با سکته مغزی، بیماری‌های قلبی و سکته قلبی دارد؛ این عوامل بخصوص برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 یا سطح پایینی از کلسترول خوب (HDL) را داشته باشند، مرسوم است.

علائم Triglycerides چیست؟

معمولا هنگامی که ترید گلیسرید خونتان بالا باشد، هیچ علایمی را نشان نمی‌دهد، مگر در موارد خاص نظیر  ناهنجاری ژنتیکی که امکان دارد بر روی پوست به صورت گزانتوم (توده چربی زیر پوست) دیده شود.

گاهی اوقات هنگامی که تری گلسید از بالا بودن هم فراتر می‌رود می‌تواند علائمی نظیر  بی اشتهایی، حالت تهوع و استفراغ شدید، درد ناگهانی شکم بروز دهد که از التهاب پانکراس نشات می گیرد.

Triglycerides چیست؟

آزمایش Triglycerides چیست و چگونه انجام می‌شود؟

به طور معمول پزشکان تری گلیسرید را به عنوان آزمایش چربی خون می‌شناسند. در حین انجام این آزمایش باید حتما ناشتا باشید تا اطلاعات و نتیجه آزمایش به درستی نشان داده شود. بر طبق انجمن معتبر قلب آمریکا، هر فرد 20 ساله باید هر 5 سال یکبار این آزمایش را انجام دهد تا از چربی خون مطلع باشید و درگیر مشکلات این عارضه قرار نگیرید.

اعدد نرمال و طبیعی Triglycerides

طبق گزارش و اطالعاتی که از سازمان‌های ملی جمع آوری شده است، دستور العمل‌های و اعدادی که تری گلیسرید باشد داشته باشد به شرح ذیل است:

طبیعی و نرمال : زیر 150 mg/dL (میلی گرم بر دسی لیتر )

حد هشدار : 150 الی 199 mg/dL

خطرناک و بالا : 200 الی 499 mg/dL

شدیدا خطرناک و مرگبار : 500 الی بیشتر mg/dL

همچنین سازمان قلب آمریکا در این باره می گوید:

انجمن قلب آمریکا حد بالایی مطلوب برای تری گلیسیرید ناشتا را 100 میلی گرم در دسی لیتر تعریف کرده است، در حالی که طبق یک بیانیه علمی جدید، سطوح بالا همچنان 150 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر است.

عوارض بالا بودن تری گلیسرید

هنگامی که تری گلیسرید خون بالا باشد، باعث ضخیم تر شدن دیوارهای رگ می شود که این عامل می تواند موجب سکته قلبی، سکته مغزی و ... شود که احتمال مرگ فرد مورد نظر را بالا می برد. تری گلیسرید بالا بیشتر در افرادی که اختلالاتی مانند سندروم متابولیک و چاق هستند رواج دارد که از این رو می تواند عوارض این بیماری را هم افزایش دهد که بشدت خطناک هست.

درمان Triglycerides چیست؟

بهترین درمان برای اینکه بتوانید Triglycerides خون را پایین بیاورید، تغییر دادن سبک زندگتیان هست و درست استفاده کردن از غذاهای پرچرب و پرکالی است. اما اگر با این روش هم نتوانستید این عارضه را کنترل کنید، حتما به پزشک مراجعه داشته باشید تا با داروهای پایین آورنده چربی خود از پیشرفت این عارضه جلوگیری کند.

Triglycerides چیست؟

روش هایی برای درمان

ورزش

مصرف قند

کاهش وزن

روغن های کم خطر

عدم مصرف الکل

داروهای پایین آورنده

استاتین ها

فیبرات ها

روغن ماهی

نیاسین

اسپانسر این مقاله سایت گردشگری لحظه آخر می باشد که در زمینه تور و مقاصد کشوری داخلی و خارجی فعالیت می کند و همچنین توانسته است اطالاعات مفید و ارزشمندی از جمله استانبول، کیش و ... را به مخاطبان یا کاربرانش ارائه دهد. اگر فردی هستید که به فکر تفریح در کشورها یا شهرهای مختلف با کمترین قیمت را می خواهید تجربه کنید، پیشنهاد می کنم حتما به تور ارزان استانبول سر بزنید و قیمت ها را با دیگر آژانس های گردشگری مقایسه کنید.

Triglycerides چیست؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.