کرونا و رعایت اصول بهداشتی؛ چگونه از افراد بی‌مسئولیت عصبانی نشویم؟

ایرنا زندگی- در شرایطی که بسیاری از مردم تلاش می‌کنند تا بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا عمل کنند و از تعداد سفرهای یا دید و بازدیدها با دوستان و آشنایان کم کنند، دیدن افرادی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند ممکن است آزاردهنده باشد.

ویروس کرونا ما را عصبی، تنها و غرغرو کرده است. اما آیا نگرانی‌های ما در مورد نزدیک‌ترین و عزیزترین اطرافیانمان همیشه موجه است؟ اگر خیر چطور باید با آن‌ها مقابله کنیم؟

پس از شیوع بیماری کرونا ملاقات حضوری با دیگران می‌تواند احساس پریشانی ایجاد کند، خصوصاً وقتی همه به راهنمایی‌ها و محدودیت‌ها پایبند نباشند. در حدود ۴/۷ میلیون نفر در انگلیس می‌گویند که تنها بودن در قرنطینه بر سلامتی آنها تأثیر گذاشته است. این اتفاق می‌تواند تبدیل به یک چرخه معیوب شود: وقتی تنها هستیم نسبت به دیگران انتقاد بیشتری داریم.  دلیل این ماجرا به تکامل انسان برمی‌گردد. وقتی انسان اولیه تنها بود، از قبیله خود جدا و در نتیجه بیشتر در معرض خطر بود. اکنون، وقتی تنها هستیم، خطری مشابه صدها هزار سال قبل را تجربه نمی‌کنیم اما هنوز همان سیستم فیزیولوژیکی را داریم که با احساس طرد شدن و تنها ماندن، کلافه و بی‌تاب می‌شود.  

مشخص است که ویروس کرونا اثر خود را بر روابط ما نشان داده است. اما در مواجه شدن با افرادی که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند چه باید کرد؟

۱- احساسات خود را بشناسید

اگر شخصی که به او اهمیت می‌دهید کاری را انجام دهد که با اصول شما مغایرت داشته باشد، طبیعی است که شدیداً نسبت به آن حس بدی داشته باشید. مردم سعی می‌کنند احساسات خود را سرکوب کنند و سپس احساساتشان در کمین آن‌ها قرار می‌گیرند و از راه‌هایی بیرون می‌آیند که فرد کنترلی بر آن‌ها ندارد. بنا براین سعی کنید احساسات خودتان را بشناسید و آن را کنترل کنید.

۲- با سؤال شروع کنید

در نظر بگیرید که چرا فکر می‌کنید دوست شما قوانین را زیر پا می‌گذارد یا غیرمسئولانه عمل می‌کند. شما ممکن است پستی را در اینستاگرام دیده باشید، یا اظهار نظری غیرمستقیم شنیده باشید، اما تصور نکنید که از کل ماجرا اطلاع دارید. قبل از اینکه منتقدانه و خشمگینانه به دیگران بتازید از آن ها سؤال کنید.  

در این زمینه بخوانید:

چگونه از شر خاطرات بد خلاص شویم؟

ورزش کردن در طول روز چگونه کرونا را شکست می‌دهد؟

۳- همدردی کنید

آیا بخشی از شما وجود دارد که دوست داشته باشد قوانین را زیر پا بگذارد و یک میهمانی در خانه برگزار کند؟ قبل از هرگونه برخورد، خودتان را ارزیابی کنید. خودآزمایی به شما کمک می‌کند تا از خشم و ملامت دیگران جلوگیری کنید. سعی کنید بفهمید که تنهایی به دیگران فشار می‌آورد و با فهمیدن این مسئله همدلانه با آن‌ها سخن بگویید و به رفتار درست قانعشان کنید نه اینکه بجنگید.  

۴- قضایا را شخصی نکنید

افرادی که احساس عدم اعتماد به نفس می‌کنند و عزت نفس پایین دارند معمولاً مسائل را به خودشان می‌گیرند و آن‌ها را شخصی می‌کنند. مهم است که مرزهای خود را به طور آشکار و صادقانه با دوستان و خانواده خود اعلام کنید، حتی اگر شک دارید که ممکن است با مقاومت خاصی مواجه شوند. اما فکر نکنید که هر رفتاری با این قصد صورت می‌گیرد که به شما آسیبی بزند. اگر کسی شما را دعوت کرد به جای ملامت کردن او می‌توانید بگویید: «من دوست دارم ببینمت، اما به خاطر این بیماری معذب میشم.»

بعد از اینکه مرزهای خود را تعیین کردید، می توانید گزینه‌های دیگری ارائه دهید که هر دو با آن‌ها احساس راحتی کنید. ممکن است یک پیاده‌روی با ماسک یا پختن کیک با هم از طریق تماس ویدیویی گزینۀ مناسبی باشد.

۵- برنامه‌ریزی برای آینده را شروع کنید

فراموش نکنید که با شروع واکسیناسیون پایان دوران بیماری نزدیک است. برنامه‌ریزی کنید که بعد از پایان بیماری قرار است چه کنید. این کار به شما انگیزه می‌دهد و فعالیت‌های اجتماعی برای آینده را لذت بخش‌تر می‌کند. یک دفترچه داشته باشید و این برنامه‌ها را در آن یادداشت کنید.

منبع: The Guardian

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha