در روزهای پایانی سال ۲۰۱۹ بود که اخبار شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان در چین منتشر شد. در ابتدا، به نظر میرسید این ویروس با رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه در کشور چین مدیریت میشود. اما حالا بسیاری از کشورهای جهان درگیر این ویروس کشنده هستند. براساس آمارهای رسمی، تا امروز بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شدهاند و بیشتر از سه میلیون نفر جان خود را از دست دادهاند. بنابراین طبیعی است که عوارض این ویروس، تاثیر شگرفی روی صنایع مختلف دنیا داشته باشد.
فیلمهای سینمایی و البته سریالهای تلویزیونی، از مهمترین کسب و کارهای جهانی بودند که تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفتند. در بازار سینما هم همه چیز از چین آغاز شد. شیوع کرونا، تقریبا همهی سینماها و پارکهای سینمایی این کشور را در ماه ژانویه ۲۰۲۰ تعطیل کرد. تعدادی از استودیوهای سینمایی چین هم برای مدتی طولانی تعطیل شدند. کارگردانان چینی از حضور در جشنوارههای فیلم جهانی که در ابتدا شیوع ویروس کرونا آغاز شده بودند هم منع شدند. پس از مدتی، جشنوارههای سینمایی با حضور حداقلی منتقدان و تماشاگران دنبال شد و در نهایت رنگ و بویی مجازی پیدا کرد. هالیوود اما بیشترین تاثیر را از ویروس کرونا گرفت.
در سالهای اخیر، چین به عنوان یکی از درحالرشدترین بازارهای سینمایی جهان سود بسیاری را برای استودیوهای هالیوودی به ارمغان آورده و به همین دلیل در سال گذشته میلادی هم امید بسیاری از استودیوهای آمریکایی به چین بود. اما شیوع کرونا در این کشور همه معادلات را تغییر داد. تحلیلگران اقتصادی باور دارند شیوع ویروس کرونا ضرری فراتر از ۵ میلیارد دلار برای صنعت سینما به همراه داشته و ممکن است این رقم بیشتر شود.
اما حالا موفقیت یک فیلم سینمایی جذاب و خیرهکنند به نام «گودزیلا علیه کونگ» این را احتمال را مطرح کرده که احتمالا دوران سیاه سینما به پایان رسیده و هنر هفتم دوباره به جایگاه واقعیاش بازمیگردد. آیا این اتفاق رخ میدهد یا موفقیت این فیلم هیولایی فقط اتفاق بوده است؟
ویروسی که سینما را برای همیشه بیمار کرد
پس از آن که برای پنج سال متوالی درآمد گیشه آمریکای شمالی از مرز ۱۱ میلیارد دلار عبور کرد، این درآمد در سال ۲۰۲۰ به پایینترین میزان خود در ۴۰ سال گذشته رسید و روی عدد باورنکردنی ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار متوقف شد. این سقوط تاریخی به معنای کاهش ۸۰ درصدی فروش سینماهای ایالات متحده و کانادا در مقایسه با سال قبل است. درآمد بازارهای جهانی هم که در دوران شیوع کرونا نسبت به آمریکا به مراتب وضع بهتری داشتند، طبق پیشبینیها در نهایت روی عدد ۱۱ تا ۱۲ میلیارد دلار متوقف میشود؛ درآمدی که در سال ۲۰۱۹ به ۴۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار هم رسیده بود حالا حدود یک چهارم به نظر میرسد.
سال گذشته هم بیشتر سالنهایی سینما در آمریکا به مدت شش ماه و در دوران پررونق فصل تابستان تعطیل بودند. فصلی که معمولا حدود ۴۰ درصد از درآمد سالانه سینماها در آن به دست میآمد در سال ۲۰۲۰ در سکوتی تاریخی به پایان رسید. شاید جالب باشد بدانید که در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۱۹ سینماها در ایالات متحده و در فصل تابستان بیش از ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار درآمد داشتند اما در سال ۲۰۲ این درآمد به ۱۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار کاهش پیدا کرد که بیشتر آن هم از سینماهای ماشینی به دست آمده است.
در این زمینه بخوانید:
تاریخچه پینوکیو: پسرک چوبی ۱۴۰ ساله شد
فهرست ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۰ هم آمار بسیار عجیبی را نشان میدهد. در این فهرست آثاری در رتبههای تکرقمی قرار گرفتهاند که در بهترین حالت میتوانستند تعدادی از محبوبترین فیلمهای سال باشند. اما شیوع ویروس کرونا همه برنامهها را ویران کرد. فیلم «پسران بد تا ابد» با بازی ویل اسمیت که در ماه ژانویه ۲۰۲۰ اکران شد در نهایت با ۲۰۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار فروش در ردیف اول پرفروشترین فیلمهای سال قرار گرفت و در گیشه جهانی نیز پس از فیلم چینی «هشتصد»، رتبه دوم پرفروشترین فیلم سال را به دست آورد.
ظهور هیولاها
در شرایطی که به نظر میرسید در سال ۲۰۲۱ هم کابوس رکود صنعت سینما همچنان پابرجا باقی میماند اما موفقیت فیلم «گودزیلا علیه کونگ» نشان میدهد رونق دوستداشتنی دوباره به سینما بازگشته است. این فیلم تنها در نخستین آخر هفته فروشی بیشتر از ۳۲ میلیون دلار در گیشه داخلی آمریکا داشت که در حقیقت بیشترین میزان فروش از زمان شیوع بیماری کرونا بوده است. این فیلم تا پایان هفته دوم آوریل بیشتر از ۷۰ میلیون دلار در آمریکا فروخته و بیشتر از ۲۶۸ میلیون دلار از سینماهای سایر کشورهای جهان درآمد داشته است. فروش جهانی این فیلم هم تا پایان هفته دوم آوریل از ۳۳۸ میلیون دلار عبور کرده و کارشناسان پیشبینی میکنند که این رقم میتواند از ۵۰۰ میلیون دلار هم فراتر رود.
فیلم «گودزیلا علیه کونگ» در نخستین هفته اکرانش در ایالات متحده در ۴۲ هزار سینما روی پرده رفت و به همین دلیل ۸۲ درصد از سهم بازار آخرهفته را تصاحب کرد. این فیلم فقط با کمک افتتاحیه درخشانی که تجربه کرد از همه عناوینی که در دوران شیوع ویروس کرونا اکران شدهاند هم پرفروشتر شد. تنها با اتخاذ میزان فروش فیلم «گودزیلا علیه کونگ» در یک هفته اول این فیلم موفق شد از فیلمهایی مانند «تنت» با ۶۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار و «مولان» با ۴۰ میلیون و ۷۲۲ هزار دلار» عبور کند. ضمن اینکه این فیلم به بیشترین فروش در گیشههای آمریکا از زمان اکران «سریع و خشن: هابز و شاو» در آگوست ۲۰۱۹ دست پیدا کرده است.
تحلیلگران سینما باور دارند که این فیلم با کمک فروش خوبی که میتواند در چین تجربه کند به بازگشت حماسی سینماها به نقطه اوج پیش از شیوع ویروس کرونا کمک میکند. این دقیقا همان دستاوردی است که بسیاری از مردم عادی هم تصور نمیکردند در سال ۲۰۲۱ ثبت شود اما روند قابل قبول واکسیناسیون در برابر ویروس کرونا در آمریکا به مردم این کشور کمک کرده تا راحتتر از قبل در صحنههای عمومی ظاهر شوند و یکی از آنها هم سالنهای سینما است. بنابراین باید موفقیت دوباره سینما پس از پایان اکران فیلم «گودزیلا علیه کونگ» باشیم.
نظر شما