۳۰ اسفند ۱۳۹۹، ۹:۵۷
کد خبرنگار: 3068
کد خبر: 84268650
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پنج فیلم ایرانی که باید در تعطیلات نوروز تماشا کنید

تعطیلات نوروزی فرصت جذابی برای تماشای فیلم‌های سینمایی به نظر می‌رسد و در این میان نام جدیدترین سریال‌های ایرانی هم می‌درخشد.

برای آدم‌هایی که به صورت ثابت از تماشای فیلم‌های سینمایی نمی‌برند، بهانه «نداشتن وقت» یکی از بهترین بهانه‌ها برای تماشانکردن سریال است. اما تعطیلات نوروز فرصت خوبی برای تماشای جدیدترین و بهترین فیلم‌های ایرانی به نظر می‌رسد. عناوینی که روایت و فضاسازی‌های خاصی دارند و تماشای آن‌ها هیجان‌انگیز است. بنابراین تعطیلات نوروز فرصت خوبی برای تماشاکردن عناوین سینمایی فراهم می‌کند.

در ادامه با پنج فیلم ایرانی که می‌توانید در تعطیلات نوروز تماشا کنید، آشنا می‌شوید؛ آثاری جذاب و تکرارنشدنی که در ژانر خودشان خیره‌کننده هستند.

مردن در آب مطهر | ۱۳۹۸

نوید و جمشید محمودی که در سینما به برادران محمودی شهره هستند بیش از یک دهه است که در سینما فعالیت دارند. نوید برادر بزرگتر است و در حوزه‌های کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی فعالیت می‌کند. او که متولد افغانستان در شش سالگی به همراه خانواده‌اش به ایران آمد و بعدها وارد دنیای سینما شد. نوید محمودی تا امروز در بیشتر از ۱۰۰ جشنواره بین‌المللی فیلم حضور داشته و دو مرتبه با سه فیلم سینمایی به عنوان نماینده سینمای افغانستان برای دریافت اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان به آکادمی اسکار معرفی شده است. جمشید هم برادر کوچکتر او لقب می‌گیرد که در بسیاری از آثار برادر بزرگتر حضور پیدا کرده و به همین دلیل کارنامه آن‌ها قابل دفاع به نظر می‌رسد.

اما فیلم «مردن در آب مطهر» به عنوان جدیدترین ساخته آن‌ها فضای نسبتا متفاوتی دارد. علی شادمان، ندا جبرائیلی و متین حیدرنیا در ایفای نقش مهاجران افغانستانی در بهترین حالت بازی معمولی‌ای را ارائه می‌دهند. آن‌ها لهجه‌ افغانستانی را هم به خوبی ادا می‌کنند اما ایراد بزرگ فیلم شخصیت‌پردازی و داستان‌سرایی آن است که جذابیت فیلم را کاهش می‌دهد.

خلاصه داستان: قصه‌ی چند جوان مهاجر افغان قصد رفتن به اروپا را دارند. رونا، دختری که همراه حامد از افغانستان به ایران آمده از او می‌خواهد که از دریا هراسی نداشته باشد و حامد هم نصیحت او را گوش می‌کند اما ماجرا ترسناک‌تر از این حرف‌ها به نظر می‌رسد.

مارموز | ۱۳۹۶

کمال تبریزی با کارگردانی فیلم «مارموز» پس از «لیلی با من است»، «مارمولک» و «همیشه پای یک زن در میان است»  چهارمین فیلم کمدی‌اش را کارگردانی کرد. اما شباهتی میان «مارموز» با «لیلی با من است» و «مارمولک» وجود دارد که باعث می‌شود این سه فیلم را به‌عنوان سه‌گانه جانور معرفی کنیم. در این سه فیلم، شخصیت‌های اصلی داستان در وضعیتی قرار می‌گیرند که هیچ سنخیتی با آن ندارند.

این کمدی موقعیت که سرشار از تعارض می‌رسد در «مارموز» نقطه اوج می‌رسد. این فیلم که توسط کمال تبریزی کارگردانی شده، فیلم‌نامه‌اش را از قلم آیدین سیارسریع به یادگار گرفته و تهیه‌کنندگی آن برعهده جواد نوروزبیگی بوده است. گروه موسیقی بمرانی نه‌تنها آهنگ «چی‌کار کنم برات» را برای این فیلم سروده‌اند بلکه در فیلم حضور کوتاهی دارند. «مارموز» در تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۹۷ در سینماهای ایران اکران شد و بیشتر از شش میلیارد و پانصد میلیون تومان فروش کرد. تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ که نزدیک به انتخابات ۱۴۰۰ به نظر می‌رسد، فرصت خوبی برای تماشای این فیلم فراهم می‌کند.

خلاصه داستان: مردی به نام قدرت طی اتفاقاتی ناگهانی به قهرمان شهر تبدیل می‌شود. آرزوی نهایی قدرت آن است که بتواند روزی وارد مجلس شود و برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کند. اما اتفاقاتی که ریشه در گذشته او دارد، هدف قدرت را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

در این زمینه بخوانید:

بهترین سریال‌های خارجی که می‌توانید در تعطیلات نوروز تماشا کنید

پرفروش‌ترین فیلم‌های سال را بشناسید

سن پطرزبورگ | ۱۳۸۸

احتمالا هیچکس انتظار نداشت روزی برسد که پیمان قاسم‌خانی فیلم‌نامه یک فیلم کمدی را بسازد و بهروز افخمی آن را کارگردانی کند. اما فیلم «سن پطرزبورگ» این تجربه بی‌نظیر را فراهم کرد. شاید دلیل کارگردانی این فیلم توسط افخمی مشخص باشد. بهروز افخمی‌ که با فیلم‌های «عروس» و «شوکران» به‌عنوان یک کارگردان توانمند شناخته شده بود پس از شکست محسوس فیلم «فرزند صبح» تصمیم گرفت به‌عنوان کارگردان «سن پطرزبورگ» را بسازد.

این فیلم به شکل دلنشینی به دو بازیگر اصلی‌ای یعنی محسن تنابنده و پیمان قاسم خانی وابسته است. «سن پطرزبورگ» اگر متفاوت‌ترین فیلم کمدی ایرانی نباشد می‌تواند در لیست متفاوت‌ترین‌ها قرار بگیرد. به باور بسیاری از منتقدان این فیلم بهروز افخمی یکی از بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینمای ایران است. اگرچه بارها شایعاتی بسیاری درباره ساخت دنباله فیلم «سن پطرزبورگ» شنیده شده اما پیمان قاسم‌خانی هرگز برای ساخت این فیلم وارد عمل نشده و احتمالا این اتفاق هرگز رخ نمی‌دهد. تماشای این فیلم در تعطیلات نوروز یک سرگرمی ایده‌آل به نظر می‌رسد.

خلاصه داستان: دو مرد بیکار به نام‌های کریم و فرشاد به شکل کاملا اتفاقی نشانه‌هایی از گنج تزار روسیه پیدا می‌کنند. این گنجی با کلید عقاب دو سر وسوسه‌کننده به نظر می‌رسد. بنابراین آن‌ها تصمیم می‌گیرند برای پیدا کردن گنج با یکدیگر همکاری کنند اما در مسیر پیداکردن این گنج با حواشی جالبی مواجه می‌شوند.

مهمان مامان | ۱۳۸۲

هجدهمین فیلم بلند داریوش مهرجویی، یک کمدی درام خانوادگی لقب می‌گیرد که بر اساس کتاب «مهمان مامان» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی ساخته شده و استودیوی سیمافیلم مسئولیت تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته است. منتقدان و تماشاگران از فیلم «مهمان مامان» استقبال خوبی کردند و به همین دلیل فیلم در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر موفق شد جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کند.

هوشنگ مرادی کرمانی در نوشتن فیلم‌نامه «مهمان مامان» به داریوش مهرجویی کمک کرد. گلاب آدینه، پارسا پیروزفر، امین حیایی و حسین پورشیرازی از بازیگران اصلی این فیلم هستند. تماشای این فیلم که جذابیت‌های خانواده ایرانی را به تصویر می‌کشد در تعطیلات نوروز حس و حال خوبی به همراه دارد.

خلاصه داستان: مهمانی سرزده که زوجی تازه عروس و داماد باشند، به خانه خانواده فقیری می‌آیند که وضعیت مالی خوبی ندارند. از آن‌جایی که وضع مالی خانواده چندان مساعد نیست، همسایه‌های این خانواده به یاری آن‌ها می‌آیند تا آبروی صاحبخانه حفظ شود.

هامون | ۱۳۶۸

این درام عاشقانه سورئالیستی یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های عاشقانه سینمای ایران است. «هامون» یک فیلم معمولی نیست و هرگز هم تکراری نمی‌شود. این فیلم برای نخستین بار در هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با آنکه جایزه بهترین فیلم را تصاحب نکرد اما با کسب شش جایزه از جمله جایزه ویژه هیئت داوران و بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد، فاتح اصلی جشنواره لقب گرفت.

این فیلم نخستین تجربه بازیگری بیتا فرهی بود اما بیشتر تماشاگران «هامون» را با هنرنمایی بی‌بدیل خسرو شکیبایی در نقش حمید هامون به یاد می‌آورند. عزت‌الله انتظامی و فتحعلی اویسی از دیگران بازیگران شناخته‌شده فیلم داریوش مهرجویی هستند. موسیقی این فیلم ۱۲۰ دقیقه‌ای توسط ناصر چشم‌آذر و براساس مضامینی از آثار یوهان سباستین باخ ساخته شده است. تماشای این فیلم در تعطیلات نوروز حس و حال ویژه خودش را دارد.

خلاصه داستان: حمید هامون با همسرش، مهشید، دائم در کش‌مکش است و همواره زندگی کابوس‌وارانه خود را مرور می‌کند. او که مشغول نوشتن رساله‌اش دربارهٔ عشق و ایمان است، در پی دوست قدیمی و مرادش علی عابدینی می‌گردد. خانه و کاشانه را ترک می‌کند و دست به اعمال دیوانه‌واری می‌زند. او در حالتی پریشان، در پی شکایت‌هایش، خود را به امواج دریا می‌سپارد، اما عابدینی او را نجات می‌دهد.

۰ نفر

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.