با عوارض «اعتیاد به کار» قبل از دیر شدن آشنا شویم

کار کردن تا دیر وقت در محل کار آن هم بدون هیچ اجبار خارجی، غیر مستقیم به شما سیگنال می‌دهد که به کار خود معتاد هستید.

 کار کردن دلایل بسیاری دارد که کسب درآمد اولین و مهم‌ترین انگیزه آن است. شاید واژه‌ی ژاپنی «کاروشی» به گوش‌تان خورده باشد. این واژه به معنای «مرگ ناشی از کار بیش از اندازه» است. یعنی فرد انقدر به کار خود به صورت حرفه‌ای ادامه می‌دهد که در نهایت بر اثر فشارهای روانی و فیزیکی دچار سکته مغزی و قلبی می‌شود. این واژه در کره جنوبی و چین نیز رواج دارد. با مطالعه این مطلب متوجه می‌شوید که آیا شما یک فرد معتاد به کار هستید یا خیر. اگر هستید بهتر است برای حفظ سلامتی خود، از این عادت دست بکشید و به زندگی طبیعی بازگردید. شناسایی فرد معتاد به کار و چگونگی رهایی خود از این بند، در ادامه برای شما گردآوری شده است.

اعتیاد به کار چگونه است؟

۱. اصطلاح «workaholism» به معنای اعتیاد به کار برای اولین بار در سال ۱۹۷۱ توسط وین اواتس (روانشناس) مورد استفاده قرار گرفت و او آن را به عنوان یک اجبار (درونی) یا نیاز غیرقابل کنترل به کار بی وقفه تعریف کرد. از آن زمان به بعد روانشناسان و محققان بهداشت روانی بر سر این تعریف بحث دارند؛ اما آن را به طور رسمی نوعی اختلال روانیِ قابل تشخیص شناختند.

۲. مت گلوویاک، مشاور حرفه ای بالینی در ایلینوی توضیح می‌دهد: «اعتیاد به کار وضعیت پیچیده‌ای است که در آن فرد دچار وابستگی روانی، عاطفی و اجتماعی به کار می‌شود.» دکتر برایان باد، روانشناس بالینی و مدیر ارشد در یک مرکز درمان اعتیاد، توضیح می‌دهد: «مبتلایان اعتیاد به کار اغلب خود را مجبور به کار کردن می‌کنند و در انتها به نتیجه‌ی کار رفتارهای پارانوئید نشان می‌دهند.» پس این موضوع با عاشق کار خود بودن متفاوت است و در واقع فرد لذتی از انجام دادن کار خود نمی‌برد. فرد معتاد به کار، از این جهت شناخته می‌شود که تعطیلات و اوقات راحتی خود را فدای کار کردن می‌کند. کارهایی که می‌شود روزها و ساعات دیگر نیز انجام داد.

در این‌باره بخوانید:

چگونه سر کودکان داد نزنیم؟

آیا کارفرما می‌تواند واکسن کرونا را الزامی کند؟

اعتیاد به کار و مشکلات بهداشتی

وقتی برای ترک وابستگی خود به کار تلاش می‌کنید ممکن است احساس کلافگی کنید. ترک این وابستگی می‌تواند به سطح بالایی از استرس، اضطراب، افسردگی و مشکلات خواب نیز منجر شود. به علت استرس مزمن, بدن شما شروع به نشان دادن اثراتی مانند فشار خون و سطح کورتیزول بالا می‌کند؛ ولی به یاد داشته باشید که اعتیاد به کار شما را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد؛ از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و حتی مرگ. علاوه بر این، اعتیاد به کار می‌تواند روابط شما را تحت تاثیر قرار دهد که منجر به تنهایی و افسردگی می‌شود. گاهی اوقات، اعتیاد به کار می‌تواند فرد را دچار مشکلات روانی از جمله اختلال وسواس اجباری یا اختلال دو قطبی نیز کند.

اعتیاد به کار قابل درمان است

با توجه به موارد زیر می‌توانید خود را به سمت یک زندگی عادی سوق دهید و از وسواس فکری و بیش از اندازه کار کردن نجات پیدا کنید.

۱. تنظیم ساعت مشخص مانند ۸ ساعت کاری در روز

۲. برای ساعت ناهار خود کار را متوقف کنید

۳. زمانی را برای دوستان و خانواده خود اختصاص دهید

۴. برای کمک کردن به خود از یک مشاور کمک بگیرید

منبع: هلث لاین

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =