ترس و لرز کتابی است رئالیستی بر پایه ترس و یکی از شاهکارهای غلامحسین ساعدی که توسط انتشارات نگاه به چاپ رسیده است.
راوی سوم شخص ترس
ترس و لرز شامل شش داستان کوتاه به هم پیوسته رئالیستی است. شش داستان این کتاب هر کدام با حادثه ای غریب و وهم آلود و ترس آور پیوند خورده است که هر یک با رازی پنهان و ناگفته در خلال داستان ها به انتها می رسند. ترس و لرز ، در شش داستان کوتاه در آبادی ای کوچک کنار دریا، روایت می شود. داستانها حول محور چند تن از مردم آبادی که داستان با مکالمات و سخنان و شرح احوال آنان و نیز در رابطه با دریا، که مایه ی زندگی و برکت و در عین حال ترس و بیگانگی است، آغاز و پایان می یابند و پیش میروند.
دریا صدایش در آبادی شنیده میشود و صدای آبادی را میشنود. حوادث را رقم میزند و به نوعی دنیای دگرگون آبادی و تنها راه ارتباط مردم با بیرون از آبادی است؛ جهانی است به همان اندازه دور که آشنا. تم اصلی هر شش داستان موضوع ترس است. ترس را می توان از اولین احساس هایی دانست که بشر اولیه با آن دست و پنجه نرم کرده است و شاید قوی ترین آنها.
یکی از نقاط قوت این مجموعه انتخاب زاویه دید مناسب است. راوی سوم شخصی که گفتار و اعمال اشخاص داستان را عینن نقل می کند و علاوه بر آن گاهی که می خواهد فضا را توصیف کند به گونه ای عمل می کند که اگر یکی از اشخاص داستان جای او بود آن گونه عمل می کرد. او با این فضاها غریبه نیست. از جنس خود آنهاست. همانطور که اهالی دنیا را می بینند او هم می بیند.از جنس مردم.
غللامحسین ساعدی کیست؟
غلامحسین ساعدی با نام مستعار گوهرِمراد، پزشک و نویسنده پرآوازه ایرانی بود. ساعدی نمایشنامه نیز مینوشت و با بهرام بیضایی و اکبر رادی از نامدارترین نمایشنامهنویسان زبان فارسی بهشمار میرود. براساس شاهکار او گاو، فیلم مشهوری به همین نام ساخته شدهاست.
ساعدی از نخستین کسانی بود که به کانون نویسندگان ایران پیوست. ساعدی علاوه بر نوشتن چندین قصه و نمایشنامه و تکنگاری، چند مورد تجربه مطبوعاتی هم داشت که یکی از آنها سردبیری مجله انتقاد کتاب بود و دیگری هم مجله الفبا. وی پس از مهاجرت از ایران و اقامت در فرانسه هم تا مدتی به فعالیتهای مزبور پرداخت. او زمانهای بسیاری در زندان بود و شکنجه دید.
کار بافکها در سنگر، کلاته گل، ده لالبازی، چوببهدستهای ورزیل، بهترین بابای دنیا، پنج نمایشنامه از انقلاب مشروطیت، آی باکلاه، آی بیکلاه، خانه روشنی (پنج نمایشنامه)، دیکته و زاویه (دو نمایشنامه) تنها تعداد کمی ازنمایشنامههای ساعدی است.
نظر شما