شرکت اسپیس ایکس اعلام کرد طبق قراردادی که با استارت آپ اکسیوم اسپیس امضا کرده است، این شرکت گردشگران، محققان، فضانوردان کشورهای خارجی و فضانوردانی که به شکل مستقل از ناسا کار میکنند را به ایستگاه بین المللی فضایی خواهد فرستاد. این پرواز با سه سرنشین در فضاپیمای "اسپیس ایکس کرو دراگون" انجام خواهد شد که دارای سیستم اتوماتیک است و کابینی با ابعاد حدودا ۱۳ فوتی دارد و فرماندهی فضاپیما نیز بر عهده یک متخصص پرواز است که در کنار دیگر سرنشینان حضور دارد.
براساس بیانیه مشترک مطبوعاتی این دو شرکت، اولین ماموریت آکسیوم در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز میشود.
طبق برنامه اعلام شده، فضاپیمای کرو دراگون به ایستگاه فضایی متصل خواهد شد و به مسافران خود اجازه می دهد تا حداقل ۸ روز قبل از بازگشت به زمین را در آنجا بگذرانند.
مایکل سوفردینی، مدیر شرکت آکسیوم اسپیس، که از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۱۵ مدیر برنامه های ایستگاه فضایی بین المللی ناسا بوده است ، در این باره می گوید که این اولین ماموریت از در رابطه با ایستگاه فضایی بین المللی خواهد بود که که به تمام پروسه انتخاب سرنشینان و مدیریت آن برعهده آکسیوم اسپیس است. این ماموریت برای اولین بار است که توسط یک نهاد تجاری انجام میشود.
شرکت آکسیوم در مورد هزینههای این سفر تاکنون از ارائه هرگونه اطلاعاتی خودداری کرده اما سفرهای توریستی قبلی به ایستگاه فضایی بینالمللی برای هر گردشگر دهها میلیون دلار هزینه داشته و بدون شک سفر ارزان قیمتی نخواهد بود.
این دومین خبری است که طی یک ماه اخیر از همکاری شرکت آکسیوم اسپیس درباره گردشگری فضایی با همکاری ابرکمپانی اسپیس ایکس منتشر می شود. شرکت آکسیوم توسط یک میلیاردر معروف به نام "الون مسک" اداره می شود که در ماه فوریه اعلام کرد با همکاری یک شرکت دیگر به نام "اسپیس ادونچرز" قرار است تا سفری در مدار زمین را برای تعداد انگشت شماری از مسافران ثروتمند ترتیب دهد.
شرکت اسپیس ادونچرز بین سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۹ هشت سفر به ایستگاه فضایی بین المللی را برای مسافران بسیار ثروتمند خود ترتیب داده بود، اما این ماموریت های فضایی با فضاپیمای روسی سایوز روسیه انجام می شدند.
پروژه گردشگری فضایی شرکت آکسیوم می تواند به اولین تجربه یک فضاپیمای آمریکایی برای سفر گردشگران به ایستگاه فضایی بین المللی در تاریخ تبدیل شود.
با این حال فضاپیمای کرو دراگون پیش از چنین تجربهای باید مجوز پرواز انسانی به فضا را دریافت کند و ثابت کند که توانایی رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده را دارد. همچنین باید تمام مسافرانی که به ایستگاه فضایی بینالمللی میفرستد را به صورت کاملا حرفهای آموزش دهد.
پس از ۱۰ سال جانشین شاتل پیدا شد
ناسا از شرکتهای خصوصی خواسته بود تا فضاپیمایی را طراحی کند که بتواند جایگزین مناسبی برای پروژه شاتل فضایی پس از بازنشستگی آن در سال ۲۰۱۱ باشد. ناسا برای این پروژه قراردادی ۲.۶ میلیارد دلاری با شرکت اسپیس ایکس امضا کرد. شرکت بوئینگ نیز برای ارتقای فضاپیمای استرلینر خود، معاملهای مشابه با ارزش ۴.۲ میلیارد دلار با ناسا انجام داد. با این وجود هر دو پروژه جایگزین سالها به تأخیر افتادند و از سال ۲۰۱۱ که پروژه شاتل فضایی به پایان رسید، ناسا برای فرستادن فضانوردان آمریکایی به ایستگاه فضایی بینالمللی از فضاپیمای روسی سایوز استفاده میکرد.
فضاپیمای کرو دراگون آخرین تستهایش را در ژانویه پشت سر گذاشت و حالا به نظر میرسد که آماده است تا در بهار اولین ماموریت سرنشین دار خود را انجام دهد.
ناسا از ابتدا اعلام کرده بود با وجود اینکه هزینه توسعه فضاپیماهای بوئینگ و اسپیس ایکس را پرداخت کرده است، هر دو شرکت کماکان مالک فضاپیماهای خود خواهند بود و میتوانند از آنها برای ماموریتهای دیگری از جمله جهانگردی فضایی استفاده کنند.
سفر به فضا، تفریح لاکچری ثروتمندان ماجراجو
ایستگاه فضایی بینالمللی که در واقع یک پژوهشگاه بزرگ در مدار است، طی دو دهه گذشته میزبان فضانوردان بسیاری از آمریکا و ده ها کشور دیگر بوده است. ناسا سالهاست درباره گسترش فعالیتهای تجاری و تبلیغاتی در ایستگاه فضایی بینالمللی که در ۲۰۰ مایلی زمین واقع شده است صحبت میکند.
سال گذشته آژانس فضایی ناسا اعلام کرد که شرکتهای خصوصی اجازه دو سفر در سال برای فضانوردان غیر دولتی را دارند.
سخنگوی ناسا میگوید که برنامه گردشگری فضایی آکسیوم مطابق با استراتژی اصلی ناسا برای تسهیل تجاری شدن فضا است، البته او در ادامه تاکید کرد که اولویت آژانس آمادهسازی فضاپیمای کرو دراگون برای پرواز فضانوردان ناسا است.
لازم به ذکر است که غالبا برنامههای پرواز ماجراجویان ثروتمند به فضا، تغییر پیدا میکنند یا از به طور کامل لغو میشوند. به عنوان مثال سال گذشته، شرکتی به نام بیگلو ایرو اسپیس اعلام کرد که قصد دارد سفرهای توریستی به مقصد ایستگاه فضایی بینالمللی را با استفاده از فضاپیمای کرکس دراگون ترتیب دهد. این شرکت قصد داشت هر بلیت این سفر فضایی را برای متقاضیان به قیمت ۵۲ میلیون دلار بفروشد، اما این برنامه قبل ازاجرایی شدن لغو شد.
اسپیس ایکس و چند شرکت دیگر به دنبال رسیدن به موفقیتهای ابتدایی برنامه های تجاری خود هستند تا بتوانند به زودی به سمت ایجاد صنعت گردشگری فضایی حرکت کنند.
جف بزوس، میلیونر آمریکایی که ثروتمندترین فرد جهان و مالک وب سایت آمازون است، یک شرکت فضایی به نام بلو اورجین را در مالکیت خود دارد؛ بلو اورجین و شرکت فضایی آمریکایی ویرجین گالاتیک به طور جداگانه در حال تحقیق و توسعه بر روی فضاپیماهای خود برای اجرایی کردن پروژه گردشگری فضایی هستند. این دو شرکت فضایی قصد دارند تا پروازهایی کوتاه در حدود ۶۰ مایلی از سطح زمین را برای دیدن چشم اندازی از سیاره ما و تجربه چند دقیقه بی وزنی برای مشتریان ثروتمند خود ترتیب دهند.
نظر شما