ثبت شرکت چیست؟ و چطور باید اقدام کرد؟

اگر قصد دارید کسب و کار خود را به صورت رسمی و قانونی آغاز کنید، می بایست به عنوان اولین قدم، شرکت خود را ثبت نمایید. ثبت شرکت با توجه به قوانین موجود در هر کشوری نیازمند مراحل و مدارک خاصی است. در نگاه اول رو به رو شدن با قوانین و مراحل ثبت شرکت ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد. اما با کمک هانا ثبت می توانید این مراحل را در کوتاه ترین زمان ممکن سپری و ثبت شرکت خود را به صورت رسمی انجام دهید.

معمولاً در شروع راه ثبت برند یا ثبت شرکت تمرکز افراد روی ایده‌ها و چالش‌های اجرایی است. در این شرایط رو به رو شدن با شرایط‌و مراحل ثبت شرکت ممکن است کمی دست و پاگیر شود. کارشناسنان و وکلای هانا ثبت به عنوان مشاور شما می توانند در این مسیر به شما یاری برسانند. همچنین می توانید تمامی مراحل و اقدامات را به  ثبت شرکت هانا بسپارید تا از جانب شما به عنوان یک واسطه معتبر تمامی مراحل اداری را پیگیری نماید. همچنین برای امور مربوط به ثبت برند نیز میتوانید از سایت برندیشان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراحل ثبت برند، استفاده نمایید.

تعریف ثبت شرکت و فرآیند ثبتی آن چگونه است؟

طبق تعریف موجود در قوانین وضع شده هر گونه شرکتی اعم از ایرانی و خارجی اگر قصد فعالیت رسمی در کشور را دارند، ملزوم به ثبت و قانونی کردن کسب و کار خود دارد. این اقدام می بایست در ابتدا درقالب یک تقاضانامه رسمی مبنی بر درخواست ثبت شرکت یا ثبت برند تنظیم و به مرجع قانونی مرتبط تقدیم گردد. در غیر این صورت تمامی فعالیت های آتی آن شرکت غیر قانونی تلقی شده و شامل جزای نقدی، انحلال شرکت و بعضاً ممنوعیت از فعالیت خواهد شد. به همین خاطر بهتر است در همان ابتدای مسیر، تمامی مراحل قانونی کار را دنبال کرده و فعالیت خود را ثبت نمایید.

بر اساس مواد وضع شده در قانون مدنی و تجاری ایران، تعریف شرکت به گونه زیر است:

شرکت تشکیل شده از اجتماعی 2 یا چند نفره، که به عنوان شریک، سهامدار یا موسس در نظر گرفته می شوند که در قالب یک قرارداد رسمی برای رسیدن به یک هدف مشخص فعالیت می کنند.

افراد شریک یا سهامدار شرکت می بایست یک قرارداد رسمی بین اعضا خود امضا کنند تا در قالب چهارچوب اساسنامه شرکت رفتار نمایند. با توجه به تعاریفی که گفته شد به صورت کلی شرکت ها به دو دسته تجاری و مدنی تقسیم بندی می شوند که در ادامه توضیح هر کدام را آورده ایم. در هر مرحله‌ای از عملیات ثبت شرکت می توانید از متخصصان هاناثبت مشاوره گرفته و بهترین تصمیمات را برند خود بگیرید.

قوانین ثبت شرکت مدنی چیست؟

شرکت مدنی در واقع اجتماعی از مالکین است که از ترکیب سهم الشرکه ی نقدی و غیر نقدی افراد حقیقی یا حقوقی به وجود می آید. با این تفاوت که مالکیت اصل سرمایه به شخصیت حقوقی منتقل نخواهد شد و هر شخص به طور مجزا صاحب سرمایه ی خود است. اما کلیه امور شرکت به صورت اشتراکی اداره می شود.

قوانین ثبت شرکت تجاری چیست؟

شرکت تجاری در واقع زیر نظر قوانین تجارتی کشور به وجود می آید. به این معنا که هدف از ایجاد آن ، جذب سود و تقسیم این سود بین اعضا شرکت است. تمامی فعالیت های این شرکت می بایست در زمینه امور تجاری و بازرگانی مجاز در کشور صورت بگیرد. شرکت تجاری دسته بندی های دقیق تری هم دارد که در ادامه آورده شده است:

  •  شرکت با مسئولیت محدود
  •  شرکت سهامی خاص
  •  شرکت سهامی عام
  •  شرکت دانش بنیان
  •  شرکت تضامنی
  •  شرکت مختلط غیر سهامی
  •  شرکت مختلط سهامی
  •  شرکت نسبی
  •  شرکت تعاونی تولید و مصرف

تعرفه و هزینه ثبت شرکت چقدر است؟

تعرفه و هزینه ثبت شرکت بر اساس نوع شرکت‌ها متفاوت است. شرکت‌های سهامی عام و خاص، تعاونی، موسسه، تضامنی، مختلط سهامی و غیر سهامی، شرکت با مسئولیت محدود تعرفه‌های متفاوتی دارند. برای مثال حداقل سرمایه در شرکتهای سهامی خاص، شرکت مسئولیت محدود و موسسات غیرتجاری در ایران یک میلیون ریال بوده که هر میزان از این سرمایه افزایش یابد، بر هزینه ثبت شرکت تاثیر مستقیم خواهد داشت. بنابراین برآورد این هزینه از جمله اموری است که شرکاء و اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها مورد بررسی قرار می‌دهند

قوانین موجود در زمینه ثبت شرکت در ایران! 

مجموعه ای از قوانین در کشور وجود دارند که به طور خاص در رابطه با مسائل ثبت شرکت یا ثبت تغییرات شرکت بیان می شود. اطلاع از این قوانین می تواند به سریع تر طی شدن روند کارهای اداری کمک به سزایی بکند.

هر شرکتی که در ایران ثبت شده و در مقر فعالیت آن در کشور ایران باشد یک شرکت ایرانی محسوب می شود.

تمامی شرکت های ایرانی اعم از سهامی، ضمانتی، مختلط، تعاونی و ... می بایست برای ارسال تقاضای ثبت شرکت اقدام نمایند. در غیر این صورت متحمل پرداخت جریمه های نقدی و بعضاً انحلال شرکت خواهند شد.

هر شرکت خارجی که در تحت شعبه یا نمایندگی یک شرکت تجاری ایرانی باشد، باید در عرض چهارماه از شروع فعالیت، نسبت به تقاضای ثبت شرکت اقدام نماید. اگر این مدت زمان برای تهیه و ارائه مدارک مورد نیاز برای اداره ثبت شرکت ها کافی نباشد، رئیس محکمه تهران به تقاضای نماینده شرکت تا شش ماه مهلت اضافه خواهد داد.

هرگونه تغییر در رابطه با نمایندگان شرکت یا مدیران شعب می بایست به صورت کتبی به اداره ثبت اسناد اطلاع داده شود. تا زمانی که این تغییر به صورت رسمی تایید نشده است اقداماتی که نماینده یا مدیر سابق به نام شرکت انجام می دهند جزء اقدامات شرکت به حساب آمده و پیگرد قانونی دارد.

موسسه هانا ثبت با داشتن سالها تجربه در زمینه ثبت شرکت و ثبت برند می تواند به خوبی شما را در این مسیر مشاوره داده و با کمترین مراجعه حضوری و رفت و آمد، مراحل ثبت شرکت را به پایان برساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =